17 maja 2016, Maciej Słaboszewski

GeForce GTX 1080 - premierowy test

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne, Tematyka: Nvidia Nvidia GeForce GeForce GTX Na Topie, Producenci: Nvidia

Nowa generacja kart graficznych Nvidia właśnie debiutuje na rynku. Oto testy wydajności modelu GTX 1080.

[Aktualizacja] - uzupełniliśmy recenzję o testy SLI (2 x GTX 1080) oraz testy w Ashes of Singularity.

Każda nowa architektura zarówno AMD jak Nvidii jest wyczekiwania przez miliony graczy (i nie tylko) na całym świecie. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem przynosi ona zazwyczaj spory wzrost wydajności, lepszą sprawność energetyczną oraz wsparcie dla nowych technologii, które zazwyczaj prezentowane są równolegle. Nie inaczej jest i tym razem. Pascal nie zawodzi, szczególnie pod względem, który jest najważniejszy - wydajności.

Dziś debiutuje (przynajmniej na papierze), pierwsza karta wyposażona w procesor grafiki wyprodukowany w technice FinFET (GP 104-400A-A1) - GeForce GTX 1080. Najmocniejszy i zarazem jedyny chwilowo przedstawiciel nowej rodziny kart Nvidii. Wyposażony w  2560 rdzeni CUDA, 8 GB szybkiej pamięci GDDR5X (o efektywnej częstotliwości 10 GHz), która w połączeniu z 256 szyną daje przepustowość na poziomie 320 GB/s

Nvidia Pascal

Zanim jednak przejdziemy do liczb i cyferek kilka słów o nowych technologiach, które debiutują razem z kartą. Na konferencji prasowej Nvidia mocno podkreślała dwa fronty w tym zakresie: Ansela i VWorks Audio. Pierwszy z nich to nic innego jak autorska technologia przechwytywania obrazu z gier. System ten jest bardzo zaawansowany i umożliwia m.in.: łapanie obrazu z dowolnego punktu widzenia w bardzo wysokiej rozdzielczości.

Mowa tutaj nawet o wartości rzędu 8 gigapikseli. Zapowiada się to bardzo interesująco, ale jest pewien haczyk, aby gracz mógł skorzystać ze wspomnianej technologii twórcy gier muszą ją najpierw zaimplementować w swoich silnikach. Lista tytułów która będzie wspierać Ansel na obecną chwilę przedstawia się następująco: The Division, Wiedźmin 3, The Witness, Lawbreakers, No Man’s Sky, Paragon oraz Unreal Tournament.

Na froncie VR oprócz oczywiście istotnego z punktu widzenia tej technologii wzrostu wydajności jakie przynoszą nowe karty producenta Nvidia zaprezentowała VWorks Audio, które jest zupełnie nowym sposobem pozycjonowania jak i "dostarczania" dźwięku. W skrócie rzecz ujmując opracowane przez firmę algorytmy powodują, że dźwięk "dopasowuje się" do otoczenia i zmienia w czasie rzeczywistym, tak jak tego doświadczamy w normalnym życiu.

Efekt jest dośc ciekawy, zainteresowani mogą posłuchać o czym mowa na udostępnionym przez producenta filmiku (poniżej). Oczywiście zgodnie z przypuszczeniami ta technologia jest powiązana do pewnego stopnia z inną znaną już dobrze - PhysX, która też już trafiła do VR. Więcej szczegółów (a może i gotowych implementacji) na ten temat poznamy już w najbliższym czasie.

GeForce GTX 1080 w liczbach

Karta

GeForce GTX 980 GeForce GTX 980 Ti  GeForce GTX 1080 AMD Radeon R9 Fury X 
Rdzeń GM204 GM200 GP104 Fiji
Proces technologiczny 28 nm 28 nm 16 nm 28 nm
Liczba tranzystorów 5,2 mld 8 mld 7,2 mld 8,9 mld
Taktowanie 1126/1750 MHz 1000/1750 MHz 1607/1250 MHz 1050/500 MHz
Procesory strumieniowe 2048 2816 2560 4096
Jednostki rasteryzujące 64 96 64 64
Jednostki teksturujące 128 176 160 256
Pamięć RAM 4096 MB 256-bit 6144 MB 384-bit 8192 MB 256-bit 4096 MB 4096-bit
Przepustowość pamięci RAM 224 GB/s 336 GB/s 320 GB/s 512 GB/s
1 2 312 13 14

Nie przegap