16 listopada 2016, Maciej Słaboszewski

Civilization VI - powrót w blasku chwały

Kategoria: Gry Gry komputerowe, Tematyka: Civilization Firaxis Games, Producenci: Firaxis Games

Kolejna odsłona legendarnej już serii nie zawodzi. Sprawdzone schematy plus kilka nowych rozwiązań sprawiły, że powrót do Cywilizacji jest czystą przyjemnością.

Nie napiszę nic odkrywczego jeśli stwierdzę, że o Cywilizacji słyszał chyba każdy gracz komputerowy. Nie ma w tym nic dziwnego bowiem mało który tytuł może się pochwalić tak wielką popularnością. Sygnowana imieniem i nazwiskiem geniusza branży gier komputerowych (Sid Meier) Cywilizacja podbiła serca graczy już na początku lat 90. Kolejne odsłony tytułu tylko umocniły pozycję tej marki na rynku.

Sytuacja nieco się skomplikowała pod koniec 2014 roku kiedy to premierę miało Beyond Earth - tytuł, który miał zrewolucjonizować serię. Niestety, nie okazał się on sukcesem na miarę bardzo dobrze przyjętej Cywilizacji V. Dlatego też podjęto decyzję, że należy powrócić do korzeni serii. Cywilizacja VI to tak naprawdę pod wieloma względami nic innego jak ulepszona piątka, do której dodano kilka świeżych rozwiązań i masę pomniejszych usprawnień.

Civilization 6

Takie podejście do tematu ma swoje wady, ale ostatecznie o najnowszej odsłonie Cywilizacji trudno wypowiadać się inaczej niż w samych superlatywach. Można więc rzec, że Sid Meier ponownie stworzył produkcję, która na długie lata zapadnie w pamięć. Dodać należy jednak, że do ideału trochę zabrakło. Nie ma jednak wątpliwości, że nawet w momencie premiery Cywilizacja VI jest tytułem bardzo dobrym, co w dzisiejszych czasach samo w sobie już sporym osiągnięciem.

Dróg do zwycięstwa jest wiele

Fakt dość oczywisty dla fanów serii, ale autorzy grzy poszli tym razem o krok dalej, a właściwie o kilka kroków. Pozornie niewiele w tym aspekcie się zmieniło bowiem zwycięstwo można odnieść na jednym z kilku frontów. Kultura, dominacja militarna czy religijna to tylko kilka z możliwych dróg do celu. Każdy jakże różny od drugiego.

Tym razem jednak każda ścieżka została zdecydowanie lepiej przemyślana i rozbudowana względem tego, czego mogliśmy doświadczyć choćby w piątej odsłonie tytułu. Nadal jednak najtrudniej jest osiągnąć zwycięstwo poprzez dominację militarną, co oczywiście ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Trzeba się nieźle nakombinować, aby takowe osiągnąć.

Podobnie zresztą jak w przypadku zwycięstwa religinego czy kulturowego. Nawet takie drobiazgi jak rozmieszczenie eksponatów ma tutaj niebagatelne znaczenie. W konsekwencji rozgrywka jest dośc wymagająca ale i szalenie satysfakcjonująca. W pewnym sensie spora w tym "zasługa" dość słabego AI (o tym później), który raczej nie stanowi wielkiego wyzwania i jest tylko tłem dla osiągnięcia jednego z warunków wygranej.

Civilization 6

Balans kluczem do zwycięstwa

Niezależnie od tego obranego przez nas kierunku należy pamiętać, że nie możemy sobie pozwolić na zaniedbanie pozostałych aspektów rozgrywki. Przykładowo jeśli zdecydujemy się zwycięstwo kulturowe to nie oznacza, że możemy zapomnieć o religii czy wojsku. Takie zaniedbanie może nas drogo kosztować. Jak zwykle najważniejsze jest odpowiednie wyważenie wszystkich elementów rozgrywki.

Warto mieć plan i choć brzmi to nieco trywialnie to własnie planowanie odgrywa w nowej Cywilizacji bardzo dużą rolę. Praktycznie na każdym etapie zabawy możemy zdobyć pewne bonusy jeśli tylko spełnimy określone warunki, a trzeba dodać, że są one na tyle znaczące, że naprawdę warto się nimi zainteresować. Dlatego właśnie planowanie i to najlepiej na wiele tur (lat) do przodu jest tutaj niezwykle istotne, a każda pomyłka może nas słono kosztować.

Civilization 6

Z drugiej strony pewne elementy nadal nie zostały zbytnio rozwinięte jak np. wojny religijne, który sprowadzają się w zasadzie do stworzenia większej ilości misjonarzy od naszego przeciwnika. Następnie pozostaje już tylko wysłać ich do miast, które chcemy przeciągnąć na naszą stronę i to w zasadzie tyle.

Sztuczna inteligencja do poprawy

Największą bolączką nowej Cywilizacji z całą pewnością jest bardzo kulawe AI. Na niższych poziomach trudności poczynania komputerowego graczą są bardzo nieporadne; naprawdę trudno jest przegrać. Po drugiej stronie spektrum niewiele się zmienia. AI dostaje bardzo duże bonusy, a do tego jawnie oszukuje przez co rozgrywka traci sens. Trochę szkoda, że panowie ze studia Firaxis nie przyłożyli się bardziej do tego jakże istotnego elementu gry.

Civilization 6

Warto w tym miejscu dodać, że w przypadku mapy podzielonej na wiele mniejszych wysp AI kompletnie sobie nie radzi. Dochodzi do absurdalnych sytuacji kiedy to komputerowy gracz nie potrafi założyć miasta wysyłając swoje jednostki w losowe miejsce bez żadnego konkretnego celu.

Oprawa nikogo nie zaskoczy, ale i wymagania sprzętowe są umiarkowane

Trudno oczekiwać cudów pod względem grafiki w grze tego typu, co Cywilizacja VI. Widać spory postęp względem poprzedniej odsłony, ale z pewnością nic tutaj was nie zachwyci. Można rzec, że zgodnie z oczekiwaniami. Podobnie jak i oprawa dźwiękowa. Jest poprawna i nic więcej.

Civilization 6

Wymagania sprzętowe nie są wygórowane i nawet na przeciętnej (jak na dzisiejsze standardy) konfiguracji można spokojnie grać. Należy jednak dodać, że w obecnym stanie Cywilizacja VI zdecydowanie preferuje karty Nvidii. Na mocniejszych modelach bez problemu można się bawić w rozdzielczości 4K. Warto odnotować, że późniejszym stadium rozgrywki, tury komputera potrafią trwać dość długo i to nawet na wysoko taktowanym i7.

Więcej... lepiej... Cywilizacja VI 

Nie mamy wątpliwości, że najnowsza produkcja Sid Meiera to gra bardzo dobra, której niewiele brakuje aby być rewelacyjną. Gdyby nie totalnie skopane AI to z pewnością byłaby to najlepsza odsłona serii. Mamy nadzieję, że sztuczna inteligencja zostanie poprawiona w jednej z najbliższych łatek. Nie zmienia to jedna faktu, że dla wszystkich fanów Cywilizacji jest to pozycja obowiązkowa i zdecydowanie warta swojej ceny.

Ocena końcowa:

  • głębia rozgrywki
  • niespotykana wręcz wolność wyboru
  • szerokie spektrum możliwości odniesienia zwycięstwa
  • wiele pomniejszych usprawnień

  • sztuczna inteligencja wymaga poprawy
  • niesamowity pożeracz czasu ;)
     
  • Grafika:
     dostateczny plus
  • Dźwięk:
     dostateczny plus
  • Grywalność:
     dobry plus

86%

Sonda

Jak oceniasz Sid Meier's Civilization 6?

  • 7
  • 8
  • 4
  • 7
  • 3
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • marculonis, #

    Czy ktos dokopal sie do informacji kiedy Civ 6 bedzie obslugiwac DX12? Z tego, co pamietam, juz w maju hucznie zapowiadano implementacje nowego API.

  • maker, #

    A na co ci obsługa dx12 do tak uproszczonej graficznie gry ;)

  • marculonis, #

    Dobra, zaczne od zabawniejszego aspektu - 1) mam RX 470, ktory nie zapewnia max plynnosci w wysokich rozdzielczosciach a podejrzewam, ze DX12 moglby troche zmienic ten stan rzeczy. 2) obiecali, ze bedzie. 3) Kazda nowa gra z DX12 przyczynia sie do popularyzowania tego rozwiazani, ktore mimo wszystko - jezeli dobrze zaimplementowane - podnosi wydajnosc gpu i wykorzystanie cpu :)

  • SamsungRD, #

    Jak poprawią AI, to może się skuszę. Teraz nie ma to większego sensu ;)

  • Yorge, #

    W ogóle nie ma sensu.
    W stosunku do C5 to totalny regres, nie tylko graficzny, ale w stosunku do zawartości powycinanej pod przyszłe DLCki. Szkoda kasy na tego powycinanego potworka.

    Osobiście nie przepadam za ograniczeniem 1 jednostka na 1 hex i raczej to "usprawnienie" zniechęca mnie ogólnie do gry. A przecież wszystkie jednostki na jednym polu mogły by otrzymywać niezależnie uszkodzenia w wyniku ataku innej jednostki na to pole... ale po co.

  • knapff, #

    a tak z ciekawości ile godzin poświęciłeś na sama grę i zrozumienie jej mechaniki, bo gra jest dużo bardziej złożona od CIV V, owszem AI kuleje - albo posiłkuje się 'oszustwem' na najwyższych poziomach trudności, poniżej których faktycznie bliżej jest jej do symulacji rozwoju niż strategi. zdecydowanie najlepsza odsłona CIV.
    zainteresowanym polecam np. kanał
    https://www.youtube.com/user/FilthyRobotChannel
    dużo ciekawych informacji, zestawień

  • piotr.potulski, #

    Kupiłem i żałuję wydanej kasy. Jak na razie gra ma problemy ze stabilnością, usunęli automatycznych robotników przez co wszystko trzeba wyklikać ręcznie. Moim zdaniem V była lepsza.

  • Fiwyy, #

    czy będzie test kart graficznych w Civ6?

    jest to istotne dla niektórych (np ktoś tu narzeka, ze nie działa dostatecznie płynnie na RX 470)

  • Maciej Słaboszewski, #

    Nie będzie testu kart graficznych w Civ VI.

    Mogę natomiast dodać, bowiem zrobiłem w niej kilka kart, że w obecnej formie gry, bez obsługi DirectX 12 karty Nvidii wyraźnie wyprzedzają konstrukcje AMD. Najmocniejsza z nich (Fury X) jest w tej grze obecnie wolniejsza od GTX 1060.

    Należy jednak dodać, że w niedalekiej przyszłości ma się pojawić łatka ze wsparciem dla DX 12.

  • Fiona, #

    Przykro mi Macieju ale ściemniasz na potęgę...
    A udowodnili Ci to autorzy gry wydając patcha - poczytaj listę błędów jakie usunięto....
    To co napisałeś to nie była recenzja tylko laurka.....
    Takie laurki nie są niczym nowym, gracze nauczyli się je już dawno ignorować jako całkowicie oderwane od rzeczywistości....

  • Fiona, #

    Sorry - mój komentarz powinien znaleźć się parę postów niżej...
    Ops. :(

  • Adios6293, #

    Ja na R9 390X gram bez problemu na "ultra" 2560x1440 :)

  • Stashqo, #

    Z pewnością znajdzie się na mojej półce, niestety póki co cena jest dość mocno zawyżona. Poczekam pewnie aż wyjdą wszystkie dlc i patche i potem kupię komplet za tyle ile jest dla mnie wart, czyli jakieś 120-150zł.

  • KORGAN, #

    Najlepsza część w historii, ale AI nadal kuleje.

  • sidlinho, #

    Bardzo fajna gra, lecz Al kuleje bardzo, w dodatku co najbardziej wkurza to Marynarka wojenna. Okręt podwodny nie jest w stanie rozwalić zaokrętowanych jednostek lądowych. Żenada. Krążownik rakietowy potrzebuje kilkunastu strzałów, żeby rozwalić zaokrętowane jednostki, to jest balans? Wydaje mi się że non sens. W Civ 5 Budowało się kilka pancerników, osłone w postaci podwodnych okrętów i niszczycieli i niszczyło się wszystko, tutaj nawet 5 armad krążowników rakietowych nie jest w stanie zniszczyć samodzielnie miasta, bez szans. Jestem w stanie wygrać na każdym poziomie mając 3 dobrych szpiegów i kilka bomb atomowych, nie zdażyło mi się żeby AL ich używało, bądź się przed nimi broniło w postaci plot. Ogólnie na plus, ale kilka rzeczy do kompletnej poprawy. Regeneracja murów, nawet się ich nie da odbudować, można czekać 500 lat aż się połowe murów zregeneruje. Odkupowanie szpiegów za 1 złota na ture. Nie wiem jak takie błędy mogły przejść niezauważone

  • Fiona, #

    Autor chyba w inną grę grał....
    Albo oparł się o dostarczone materiały....
    Gra beznadziejna, nudna, koszmarny balans jednostek, komputer jest wykastrowany z genu agresji - gra na najwyższym poziomie bóstwo jest po prostu nudna !!!
    Kasa w błoto.
    No chyba że za rokukaże się dodatek z tym co wycięto i będzie wymagał podstawki.


    póki co moja rada: NIE KUPOWAC !!!

    Zagrajcie w civ. 5 praktycznie poza dzielnicami to samo, a bez tak koszmarnych baboli....

    A jak lubicie wyzwania to tylko civ. 3 i 4

  • Maciej Słaboszewski, #

    Ciekawe rzeczy piszesz, ja grałem w ten sam tytuł, co 75% osób, które wystawiły tej grze ocenę pozytywną (blisko 10 tys, opinii w tym momencie) na Steam.

    Daruj mi więc swoje insynuacje na temat podstaw oceny.

    Pozostaje jeszcze pytanie w jaką grę Ty grałaś? Bo najwidoczniej w zupełnie inną niż większość osób.

  • SaintInside, #

    dramat... kasa w błoto... sorry ale ja tak cukierkowej grafiki nie dałem rady znieść, dostałem oczopląsu i rozbolała mnie głowa... o dopatrzonych babolach to ja się już nawet nie wypowiadam... po 20 minutach męczarni odpaliłem multiplaya Civ5...

    bardzo droga gra, niewspółmiernie do jakości i contentu

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap