20 września 2016, Jakub Jakubowicz

Assetto Corsa – wyścigi dla zuchwałych

Kategoria: Gry Gry komputerowe Gry na konsole Gry Xbox One Gry PlayStation 4, Tematyka: Techland Kunos Simulazioni wyścigi, Producenci: Techland

Assetto Corsa nie idzie na kompromisy. Pośród beztroskich samochodówek pojawia się pełnokrwisty symulator. I choć wygląda on spartańsko, zasługuje na szacunek.

Realizm na pełnym gazie

Gry samochodowe idealnie wpisują się w aktualną debatę pod tytułem: “Czy obecnie powstające produkcje są za łatwe czy raczej doskonale dopasowane do gustu współczesnego gracza?”. I tak po jednej stronie barykady mamy pomyślane z ułańską fantazją Need for Speed, po drugiej – aspirujące do hiperrealizmu Project Cars. Gdzieś między nimi, okrakiem na zaporze z płonących opon siedzi niezdecydowana Forza Motorsport. 

Assetto Corsa - wyścig

Assetto Corsa żwawo przyłącza się do tego wyścigu o tytuł najlepszej samochodówki świata i bynajmniej nie stara się konkurować z „arcade'owymi” zręcznościówkami typu Need For Speed, a zamiast tego staje w symulatorowe szranki z Project Cars.  

Wprawdzie od premiery tego tytułu na pecetach minęło już trochę czasu, wykorzystujemy jego pojawienie się na PlayStation 4 i Xbox One, żeby sprawdzić, czy jest w stanie nas porwać swoją wersją na konsole ósmej generacji.

Assetto Corsa z graczem się nie patyczkuje

Początkowe chwile z Assetto Corsa są raczej szorstkie. Pierwszy kontakt z grą, pierwszy zakręt, pierwsze spotkanie bliskiego stopnia z barierką… Mówię, rzecz jasna, o moich początkach, chociaż nie sądzę, żeby były odmienne od doświadczeń lwiej części pozostałych graczy.

Assetto Corsa - pokonywanie zakrętów

Ten tytuł to symulator. I nie pozwoli na to, żeby ktokolwiek zapomniał o tym nawet przez chwilę. Owszem, w menu można włączyć ułatwienia, takie jak automatyczna skrzynia biegów czy sugerowana linia jazdy, ale nie obniżają one poziomu trudności w tak znacznym stopniu jak analogiczne opcje ze wspomnianej już Forzy.

Assetto Corsa - poziomy trudności

Zresztą nie po to Assetto Corsa powstała, żeby grało się w nią łatwo i przyjemnie. Ani też po to, żeby włączać automatyczną skrzynię biegów, skoro można zmieniać je ręcznie. Krótko mówiąc, opanowanie sterowania autami to cel sam w sobie i źródło sporej satysfakcji. 

Wprawdzie do tej pory nie napisałem tego wprost, ale rozumie się samo przez się, że realizm jest tutaj na naprawdę wysokim poziomie. I to zdecydowanie główna zaleta tej produkcji. Choć nie jedyna... 

Assetto Corsa - start

Czas wyborów

Tak jak można było oczekiwać, Assetto Corsa oddaje do naszej dyspozycji sporych rozmiarów kolekcję aut. Znajdziemy tutaj zarówno maluchy marki Abarth, stylowe Alfa Romeo, uwielbiane przez dzianych gości „beemki”, znane z wyścigowych torów Lotusy, a także klasyczne i wiecznie modne Ferrari.

Assetto Corsa - nieźle wykonane modele samochodów

Jednak wybór „gabloty”, którą będziemy próbowali ujarzmić na szosie, to nie jedyna decyzja jaką musimy podjąć przed rozpoczęciem wyścigu. Assetto Corsa pozwala nam chociażby włączyć lub wyłączyć ABS, wyregulować ciśnienie w poszczególnych oponach czy ustawić odbój amortyzatorów. 

Oczywiście, część z tych opcji służy do dopasowania poziomu trudności, ale to nie wyczerpuje ich zastosowań. To właśnie tutaj, na ekranach dostępnych przed wyścigiem ustawień, najwięksi fani motoryzacji dobiorą odpowiednie parametry do preferowanego przez siebie stylu jazdy. Oj, i będą mieli, co robić!

Assetto Corsa - stare Audi Quattro na trasie

Jak gdyby mało było tych opcji, pozostaje nam jeszcze wybór toru. Niestety, tutaj już nie mamy tak dużego wachlarza możliwości. Niby do naszej dyspozycji oddano między innymi takie legendy jak Monza czy Nordschleife, ale, mimo to, pozostaje spore uczucie niedosytu. 

Zresztą do tematu tras wrócę jeszcze za chwilę, a tymczasem omówię tryby, w jakich możemy testować swoje rajdowe zdolności.

Assetto Corsa - walka o miejsce

Kariera na wirażu

Poza klasycznymi do bólu… wyścigami (kto by się tego spodziewał w grze o wyścigach!), możemy na przykład pojedynkować się z zegarem w próbach czasowych czy też poślizgać się po asfalcie w „drifcie”.

I ta ostatnia możliwość daje naprawdę sporo uciechy. Nie ma to jak tumany kurzu wzbijające się spod kół bezładnie sunącego po torze auta! Ponoć nawet osoby, które w nie-wirtualnym świecie są mistrzami kierownicy doceniały realizm tego trybu. Ja się wprawdzie do tej grupy nie zaliczam, ale też byłem pod wrażeniem.

Assetto Corsa - tryb kariery

Poza tym, jak w każdej szanującej się samochodówce, w Assetto Corsa mamy szansę przebyć tryb kariery. Jednak w tym przypadku ten akurat element wypada dość blado. 

W gruncie rzeczy nie spotkamy tu żadnych fajerwerków w stylu tworzenia postaci czy podpisywania kontraktów. Jest to tak naprawdę seria kolejnych wyzwań, które zostały uszeregowane od najprostszych do najtrudniejszych.

Assetto Corsa - ułatwienia hamowania

Z drugiej strony – może tak właśnie miało być. Assetto Corsa od początku do końca przypomina nam o tym, że jest symulatorem dla prawdziwych znawców, czyli tych, którzy nie potrzebują błyszczącej karoserii, żeby docenić ukrytą pod maską mechanikę rozgrywki. 

Oczywiście, takie założenie jest spójne z całą koncepcją gry, ale jednocześnie nie zachęci rzeszy „niedzielnych kierowców” do rozpoczęcia lub kontynuowania swojej przygody z Assetto Corsa. W końcu część z nas lubi stworzyć sobie postać albo nacieszyć się innymi „zbędnymi” bajerami.

Assetto Corsa - graficznie nie powala

Moja bryka...

Choć graficznie Assetto Corsa wypada dosyć blado i z trudem wytrzymuje porównanie z konkurencją (więcej o tym za chwilę), modele samochodów wyglądają całkiem nieźle. A już na pewno należy docenić drobiazgowość, z jaką zostały odwzorowane.

Niestety, zabrakło tu możliwości dokładnej personalizacji aut. A przecież każdy fan dwuśladowych bestii powinien dobrze wiedzieć, że równie ważne, jak jazda tym czy innym samochodem, jest jego pucowanie w garażu. Tymczasem, Assetto Corsa pozwala nam podziwiać te motoryzacyjne cudeńka w zasadzie tylko na torze, podczas pokonywanych przez nas wyzwań.

Assetto Corsa - wyzwanie

...i reszta świata

Podobnie sprawy się mają z dostępnymi w grze torami. Wizualnie prezentują się one bardzo skromnie. I chociaż twórcy wykorzystali technologię laserowego skanowania, żeby w najdrobniejszych szczegółach odtworzyć rzeczywiste trasy, to jednak ten wysiłek docenią tylko nieliczni gracze.

Assetto Corsa - wybór toru

Próżno szukać tu takich ciekawostek, jak dynamiczne warunki pogodowe. Brakuje również „filmowych” finałów wyścigów – dotarcie do mety wiąże się z dosyć brutalnym przerwaniem zabawy.

Irytują też takie drobiazgi, jak „przenikanie” auta przez mechanika, który kontroluje nasz wyjazd z „pit-stopu”. I bynajmniej nie jest to jedyny moment, w którym realizm kuleje. Na nieszczęście twórców zawodzi też sztuczna inteligencja.

Assetto Corsa - 10 okrążeń

O ile przeważnie nasi rywale zachowują się całkiem racjonalnie, o tyle czasem zdarzają się momenty, w których zaczynamy wątpić, czy zdają sobie oni w ogóle sprawę, że ich celem jest szczęśliwy dojazd do finiszu. 

Assetto Corsa - Abarth na torze

Grać się w to nie da, ale i tak jest nieźle

No dobrze, dobrze, trochę przesadzam. W Assetto Corsa grać się, oczywiście, da. Ale to raczej zabawa dla wybranych, a nie rozrywka dla mas. Twórcy na każdym kroku powtarzają, że mamy do czynienia z symulatorem.

I rzeczywiście ten tytuł przywodzi na myśl maszyny, w jakich szkoli się dajmy na to pilotów myśliwców. W końcu tam też oprawa graficzna nie ma większego znaczenia, a o takich rzeczach jak tryb kariery w ogóle nie ma mowy.

Assetto Corsa - wyścigi w trybie kariery

Nie zapominajmy jednak, że Asseto Corsa to gra. I w takich kategoriach musi być ona oceniana. Nie jest to oprogramowanie, którego celem ma być trening kolejnych pokoleń rajdowców, a źródło wirtualnej rozrywki.

I choć należy się tej produkcji spory szacunek za próbę jak najwierniejszego odwzorowania fizyki, to jednak nie może to przyćmić ogólnego wrażenia. A ono właśnie każe mi sądzić, że poza grupką zapaleńców, którzy uwielbiają spędzać wieczory przy podłączonej do konsoli kierownicy, niewiele osób będzie w stanie dobrze się bawić przy Assetto Corsa.

Assetto Corsa - niezłe widoki

Ocena końcowa wersji PS4:

  • niespotykany realizm
  • spory wybór samochodów
  • dokładnie odwzorowane trasy
  • duży wachlarz opcji dla wytrawnych rajdowców
  • ekscytujący tryb "driftu"
     
  • przeciętna oprawa graficzna
  • momentami ułomna sztuczna inteligencja
  • mało "filmowa" oprawa wyścigów
  • ubogi tryb kariery
  • w zasadzie tylko dla największych fanów
     
  • Grafika:
    dostateczny plus
  • Dźwięk:
     dostateczny plus
  • Grywalność:
     dostateczny

70%

Sonda

Jak dużą wagę przywiązujesz do realizmu w samochodówkach?

  • 10
  • 28
  • 14
  • 5
  • 3
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • randallandhopkirk, #

    Asetto Corsa to dobry symulator mimo wszystko, lepszy jest tylko RaceRoom (spadkobierca doskonałego Race07/Race Injection) i ten ma podstawową wadę w postaci kosmicznej ceny jeżeli chcemy skompletować dostępną całość. Innych symulatorów nie pamiętam za co gorzko żałuję.

  • maaaad, #

    Ten test to nieporozumienie - autor czyni twórcom symulatora zarzut, że zrobili symulator... I brakuje w nim fajerwerków w postaci np. "filmowego" zakończenia wyścigu (co mnie z kolei MEGA denerwowało w wielu produkcjach).

  • toddlockwood, #

    Dokładnie, recenzja żenująca.
    Jeden z najlepszych symulatorów a tu ocena jakby to był gniot - no bez jaj. Ja w tą grę nie gram bo nie mam obecnie kierownicy i to samo sie tyczy dirt rally bo w te gry sie nie gra bez kierownicy. Własnie to jest dobry symulator.
    Autor oczekiwał NFS gdzie możesz grać stopą na klawiaturze i gdzie gra traktuje cie jakbyś miał IQ na poziomie szympansa.

  • Maciej Piotrowski, #

    Jednemu się gra podoba, drugiemu mniej. I nie przesadzajmy z tym gniotem - ocena 3,5/5 to wcale nie jest tak źle. Nie stosujemy skali ocen pokroju "wszystko co poniżej 4 to gnioty".

  • ddeante, #

    K ...a kolejny ignorant, od kiedy to Asseto Corsa to gra dla rajdowców??? Panie recenzencie, dałeś taką plamę, że już nie chcę nic więcej od Pana czytać.

  • Maciej Piotrowski, #

    Rozumiem Twoje wyczulenie, ale tutaj to raczej kwestia językowa. Ot, synonim słowa "wyścig".

  • ddeante, #

    Rajd synonimem słowa wyścig, no proszę :) to może ogień jest synonimem słowa woda, no bo przecież i to i to żywioł.

  • Maciej Piotrowski, #

    No to sprawdź proszę dowolny słownik synonimów:)

  • DanyGee, #

    Lipna recenzja. AC jest solidnym symulatorem, ścisła czołówka. To Project CARS powinno mieć ocenę 3,5, bo przez 4 lata współpracy z graczami i hype'u na ten tytuł udało im się jedynie przerobić NFS: SHIFT'a na pseudo symulator (o optymalizacji nie wspominam). Kto spróbował obydwu gier, wie o czym mówię.

  • randallandhopkirk, #

    Project CARS nie zaliczyłbym do symulatorów, zapowiedzi były buńczuczne a wyszło jak wyszło - ot zwyczajna arcadówka, podobna do GRID Autosport a momentami nawet gorsza od niej. Na plus mogę zaliczyć dobrą optymalizację, ale niestety też gra ma sporo błędów w engine jak np. dziwne sekundowe przycięcia po których gra nagle mocno przyspiesza na kilka sekund - ciekawe swoją drogą że one znikają gdy ustawi się maksymalną ilość przeciwników co niestety częściowo tylko pomaga bo na niektórych torach maksymalna liczba to 20. Przeciwnicy w zasadzie nie istnieją a realizm prowadzenia jest zerowy, praktycznie nie da się w żaden sposób wprowadzić samochodów w uślizgi czy drift, a także pozostaje niemiłe wrażenie że wszystkie tory są idealnie płaskie. Grafika jest przyzwoita, chociaż modelom samochodów daleko jeszcze do tych z NFS MW2k13.
    Asetto i RaceRoom są o kilka lig wyżej od PC.

  • lowcinematic24fpsps4, #

    Recenzujący tą grę to kompletny matoł. Gra jest o wiele lepsza niż jakiś NFS czy Driveclub.

  • Maciej Piotrowski, #

    Prosiłbym o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentować - tak, obrażać - nie.

  • Kyokushin, #

    Przeciętna grafika? Chłopie, Ty w ogóle uruchamiałeś tę grę?

    Tam jest niemal fotorealizm, rozumiem że za oknem też masz 'przeciętną grafikę'.

  • Maciej Piotrowski, #

    A w jakiej wersji jest fotorealizm? Bo jeśli nie zauważyłeś to recenzja wersji konsolowej.

  • ronos, #

    W wersji PC grafika naprawdę jest bardzo dobra.

  • pixa_god, #

    Zakupiłem i pograłem w Forza Motorsport 5 i tam dopiero mamy przeciętną grafikę i momentami ułomną sztuczną inteligencje. Assetto Corsa na Ps4 wygląda o niebo lepiej

  • michael85, #

    Gra źle zrecenzowana. Jako minusy autor wymienia oczywiste zalety gry. Filmowe wstawki tylko psułyby smak tego symulatora. To nie jest gówniany NFS Cabon żeby wszystko się świeciło. Grafika nie jest zła, poziom odwzorowania aut z zewnątrz jak i wewnątrz jest bardzo wysoki, ogląda się je z przyjemnością. Jeśli chcecie nabyć grę, a zwłaszcza poszczególne dodatki taniej to po prostu dodajcie je do swoich "zainteresowań na STEAMie i zakupicie sporo taniej w czasie różnych promocji. Gra ma spore możliwości konfiguracji kierownic, a także poziomu realizmu i force feedback. Jeśli kochacie prawdziwe samochody ta gra z pewnością jest dla Was!!!

  • Maciej Piotrowski, #

    Gra jest źle zrecenzowana, bo autor tekstu ma inne zdanie niż fan symulatorów?:) Cóż, taki urok recenzji.

    Cały czas w komentarzach pojawiają się nawiązania do wersji PC. I być może w kwestii grafiki macie pełną racje - zapewne Assetto Corsa tam błyszczy. Problem w tym, że tekst dotyczy wersji konsolowej. Co zresztą jest wyraźnie napisane we wstępie i w zakończeniu.

  • michael85, #

    Tyle że w wersji PC tym bardziej nie ma "filmowych" wstawek o których pisze autor. Gra jest źle zrecenzowana ponieważ autor widocznie nie jest fanem takich gier. Równie dobrze ja mogę recenzować Diablo czy Simsów i również napiszę że brakuje im tego i tamtego i że dla najzagorzalszych fanów. Skoro wersja konsolowa jest wyraźnie słabsza graficznie to może trzeba było zrecenzować wersję PC a nie mieszać ludziom w głowach.
    Wersja PC jest dopracowana i nie można powiedzieć złego słowa. Może tania nie jest ale ja nie żałuję że kupiłem blisko 2 lata temu we wczesnym dostępie - gra cały czas jest rozwijana, poprawiana i aktualizowana!

  • Maciej Piotrowski, #

    Nie bardzo rozumiem zarzut, że gra jest źle zrecenzowana, bo autor nie jest fanem tego typu gier. Nieważne, że pisze, że "gra zasługuje na szacunek". Nieważne, że wskazuje wyraźnie, że to gra dla wybranych (no bo jest grą dla raczej wąskiego odbiorcy). Ważne, że dał "niską ocenę". A porównując ją do innych portali nasza wcale taka niska nie jest.

    A co do zarzutu że trzeba było opisać wersje PC - może to i racja, ale gdybyśmy teraz to zrobili to idę o zakład że poleciały by gromy "ależ macie zapłon". Fakt jest taki, że postanowiliśmy sprawdzić konsolowe AC, bo to niedawno miało swoją polską premierę.

  • owenxpl, #

    Ciekawa wada: "w zasadzie tylko dla największych fanów". Moim zdaniem jest to zaleta tej gry że nie grają w nią wszyscy jak np w cs go gdzie przez innych graczy można sobie włosy z głowy powyrywać. W ac może raz spotkałem jakiegoś gracza "idiote" który specjalnie wjeżdżał w innych graczy. Część graczy jeżeli w kogoś uderzy to napisze "mb", "sry". Także moim zdaniem to zaleta, że ta gra jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Jeszcze co do grafiki to moim zdaniem gra zasługuje na 4/5 bo może krajobrazy dupy nie urywają, ale wykonanie modeli aut już tak. A co do grywalności to jak się gra na padzie to jest pewnie jest niska :-P

  • ronos, #

    Gra absolutnie nie jest „dla wybrańców” wystarczy troszkę potrenować, oczywiście kierownica jest jak najbardziej mile widziana.
    Polska scena simracingowa jest dość fajnie rozwinięta i oferuje wiele ligi i z pewnością każdy znajdzie tam coś dla siebie.
    Dla uzupełnienia dyskusji dodam, że jeżeli brakuje Wam tras, samochodów itd. Na stronie http://www.racedepartment.com/ możecie uzupełnić braki. Polecam Tor Poznań ;)

  • devjin, #

    Świetna jest ta strona z modami! Dzięki:)

  • kbrbabzbtb, #

    Dołączam się do protestu w sprawie podchodzenia do tej gry jak do produktu, który ma trafić w szerokie gusta. Nijakich produktów, robinych pod masowego klienta jest na rynku od cholery i nie ma potrzeby żeby robić kolejny. Symulator to ma być symulator, bez fabularyzowania, wcielania się w jakiegoś bohatera itd. A im większy realizm tym większa ocena w tym przypadku. Jak ktoś powiedział, są to oczywiste zalety symlatora, a nie wady.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.