5 lutego 2019, Paweł Maziarz

ZUS modernizuje system informatyczny o platformę IBM - podpisano umowę na 70,5 mln zł

Kategoria: Komputery Ciekawostki Wydarzenia, Tematyka: IBM, Producenci: IBM

Nowe rozwiązanie ma zapewnić większą efektywność działania oraz poprawić bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Cały system ZUS-u obsługuje około 24 milionów obywateli naszego państwa.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych to potężna instytucja, która obsługuje dziesiątki milionów obywateli naszego kraju. Urząd podjął zatem decyzję o modernizacji Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI), który jest sercem systemu emerytalnego w Polsce – za nową podstawę systemu informatycznego wybrano platformę IBM Z, która ma zapewnić nie tylko większą efektywność działania, ale również większe bezpieczeństwo przetwarzanych danych.

KSI ZUS należy do dziesięciu największych na świecie systemów IT - obsługuje około 24 milionów obywateli, przetwarza 900 mln dokumentów w skali roku i operuje na 140 TB danych. Aby pomóc chronić dane klientów i zapewnić zgodność z nowymi regulacjami, w tym RODO, ZUS wybrał system IBM z14, który oferuje pełne szyfrowanie danych i może przetwarzać 850 milionów w pełni szyfrowanych transakcji dziennie.

Warto dodać, że system IBM Z bazuje na możliwościach najpotężniejszego silnika transakcyjnego na świecie. Rozwiązania amerykańskiego koncernu wspierają najróżniejsze międzynarodowe operacje handlowe, w tym:

  • 87% wszystkich transakcji kartą kredytową i płatności o wartości prawie 8 bln dolarów rocznie
  • 29 mld transakcji bankomatowych rocznie o wartości prawie 5 mld dolarów dziennie
  • 4 mld lotów pasażerskich rocznie
  • Ponad 30 mld transakcji dziennie - więcej niż dzienna liczba zapytań w wyszukiwarce Google
  • 68% światowej produkcyjnej mocy obliczeniowej przy nakładach stanowiących zaledwie 6% łącznych kosztów IT.

ZUS w grudniu ubiegłego roku zawarł czteroletnią umową o wartości 70,5 mln złotych, która pozwoli zagwarantować dalszy rozwój systemu w ramach strategii ZUS na lata 2016-2020, której celem jest m.in. usprawnienie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.

„Priorytetami są dla nas zarówno wiarygodność, stabilność i bezpieczeństwo systemu ZUS jak również akceptowalny poziom kosztowy. Dzięki umowie wiążącej oba podmioty w ciągu kolejnych czterech lat możliwa będzie dalsza efektywna współpraca z IBM, jak również rozbudowa systemu” – podkreśla Krzysztof Dyki, członek zarządu ZUS ds. informatycznych.

„W ciągu ostatnich dwóch dekad wyzwania związane ze sprawnym funkcjonowaniem systemu informatycznego w ZUS znacznie się zmieniły. Wzrosła ilość danych ubezpieczonych i płatników, zapotrzebowanie na moce obliczeniowe oraz zmieniły się standardy ochrony danych przed atakami. Jednak pomimo upływu lat niezmiennie priorytetami są dla nas wiarygodność, stabilność i bezpieczeństwo, które powierzamy najnowszej technologii IBM Z” – dodaje Krzysztof Dyki.

IBM z14

Zakup przez ZUS najnowszej wersji platformy IBM Z to istotne wzmocnienie dla obecnego  systemu emerytalnego w Polsce. Dzięki nowej inwestycji KSI staje się nowocześniejszy oraz poprawia się jakość obsługi klientów. Oparty na platformie IBM Z system KSI korzysta na co dzień z 300 aplikacji, a najnowsza wersja platformy IBM z14 wyróżnia się 35% większą zdolnością przetwarzania danych i trzykrotnie większą pamięcią niż poprzednie jej generacje.

„Cieszymy się z dalszej współpracy z ZUS w obszarze optymalizacji i uproszczenia działań operacyjnych. IBM Z oferuje obecnie najwyższy dostępny poziom bezpieczeństwa, pełne szyfrowanie i efektywność kosztową. Efektywność kosztowa tego rozwiązania polega na tym, że jego koszt przy zastosowaniu zbliżonych obciążeń to zaledwie 6% wydatków na podobne systemy szyfrujące” – mówi Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

Źródło: IBM

Komentarze

  • portals, #

    Biorąc pod uwagę że za systemu odpowiada Comarch i Asseco i tak nie będzie dobrze.

  • musslik, #

    Cóż dostarczają taki produkt jak klient zamówił...

  • BrumBrumBrum, #

    ja widzę o wiele większy problem w samej kadrze ZUS, im wyżej tym gorzej.

    Przykład. Ile pan poseł Kaczyński bierze kasy jako poseł oraz ze wszystkich swoich własności?

    I teraz zagadka. Czy przypadkiem pan poseł nie przekroczył progu dochodowego który zobowiązuje na mocy ustawy ZUS do ograniczenia lub zawieszenia wypłaty emerytury? Jak to w końcu jest? Na to żaden system informatyczny nie pomoże.

  • Cacek93, #

    Nawet powinny, sektor publiczny jest bezproduktywny.

  • BrumBrumBrum, #

    tia. pewnie będzie tak że na jednego zwolnionego urzędnika zatrudnią jednego informatyka który będzie kosztował ich więcej, plus dodatkowy koszt utrzymania nowego systemu. i nasze emeryturki pójdą się paść. Ale czego możemy oczekiwać po Zakładzie Utylizacji Szmalu ?

  • Kenjiro, #

    Czy ZUS wreszcie otrzyma kody źródłowe napisanych aplikacji?
    Jeśli będzie tak jak do tej pory, czyli nie dostaną, to dla mnie jako obywatela, jest to kolejna wtopa, którą trzeba będzie spłacać latami, do kolejnego "wielkiego zakupu".

  • xxx.514, #

    No, to pasjans teraz ruszy na 60 fps. A tak poza śmieszkowaniem, ktoś w ogóle tam u nich będzie potrafił to obsłużyć i w pełni wykorzystać?

  • mazzo, #

    na najdroższych Xeonach pewnie i pójdzie, dobrze że jest rynek zbytu

  • kitamo, #

    Chwila ale po co ZUS ma dostawac nowe komputery skoro dziura jest tak duża ze musieli przetopić moje pieniądze jakis czas temu??
    Za nasze kupujo a emerytury i tak nie dostaniemy.

  • owatanka, #

    Na emerytury zus nie ma kasy ale na gmachy i infrastrukture do ktorej nawet nie maja dostepu juz maja szmal , sugeruja wam wszystkim wybawic sie zawczasu bo jak pojdziecie na emeryture to nawet na waciki nie bedzie.

  • chrisplbw, #

    na emerytury nie ma, ale 70 mln na system jest, no i oczywiście 283 mln na nagrody w 2018 :) Brawo WY

  • Cacek93, #

    Brawo wyborcy z pamięcią złotej rybki wybierający od 25 lat tych samych ludzi.

  • BrumBrumBrum, #

    zapomniałeś "pochwalić" "wyborców" którzy wielo milionowym tłumem skandują "mój jeden głos nic nie znaczy" i siedzą w domu, a potem narzekają że ktoś za nich wybrał jakąś nieokrzesaną zgraję.

  • dariozata, #

    Caly system ZUS powienien sie opirac na Open Source i Linuksie!!!
    To za oszczedziloby miliard zlotych!!!

  • musslik, #

    No tak samo by się na tym Linuxie magicznie zrobiło...

  • BrumBrumBrum, #

    po zusie nie oczekuj rozsądku. licencjonowanie i dostępność źródeł są tu problemami wręcz czwartej kategorii ważności. oni są cwani, bo mamy przymus ustawowy by się ubezpieczać w zusie. jedynym sposobem ucieczki od zusu jest wyjazd z polski, po czym po roku trzeba jak najszybciej przetransferować kasę do zagranicznego systemu emerytalnego, dzięki czemu uniknie się tak ogromnej straty kapitału. innej metody póki co nie ma.

  • PITUCH3, #

    przypadkiem natknolem sie na takie pisemko w UK,
    i moja rada kto ma już emeryturki niedaleko
    a ma zgromadzony kapitał w PL , to zanim to zablokują , przetransferować hajs z ZUS to danego kraju :)
    Zablokować musza bo proszę sobie wyobrazić kilka 100k ludzi nagle to robi i ZUS kwiczy , albo nawet nie zdąży :P
    a za 25-30-40! lat w pracy 1200 -200- na miesiąc ?
    Jak można podbić sobie zagraniczną emeryturkę o tą kwotę,

    A jak WIEMY! od paru chyba lat nie można brać 2 emeryturek :(

  • projectdarkstar, #

    Zdajesz sobie sprawę, że organizacje nie biorą darmowego Linuxa, tylko praktycznie zawsze z pakietem serwisowym, który taki tani nie jest.

  • BrumBrumBrum, #

    są firmy, które za opłatą supportują kilka/naście wybranych dystrybucji linux, i to nie są producenci tych dystrybucji.
    tak więc jeśli chcesz mieć na wsparciu bezpłatnego centosa który bazuje na płatnym redhacie? nie ma problemu :)

  • projectdarkstar, #

    Tak, ale pakiet serwisowy darmowy nie jest, prawda?

  • BariGT, #

    Ja sie z tej piramidy wypisałem juz wiele lat temu ale ostatniąwizytę jaka pamietam to ok 2005 to kobita tak ok 50ki pisała cos czając sie po 20-30 sekund na każda literke na klawiaturze bo akurat komputry dostali XD

  • saser, #

    Ok. Jak już śmieszkujemy to:

    Jak się tłumaczy skrót ZUS?
    Złodzieje U Steru

    Czy ZUS można nazwać organizacją przestępczą?
    Być może, ale na pewno nie zorganizowaną.

    P.S. To nie 'mowa nienawiści' tylko takie żarty :)

  • rahl_r, #

    Oby nie skończyło się jak przy pierwszej komputeryzacji ZUS.

  • Warmonger, #

    Na nowoczesnych technologiach da się zarobić - nawet, jeśli klient okaże się niewypłacalny :v

  • miedzianek, #

    'KSI ZUS należy do dziesięciu największych na świecie systemów IT - obsługuje około 24 milionów obywateli, przetwarza 900 mln dokumentów w skali roku i operuje na 140 TB danych'

    A żeby coś załatwić to trzeba czasami po kilka razy się tam udać, wystać w kolejkach i wytłumaczyć pani w okienku o co chodzi, bo one są niekumate :)

  • afakrak, #

    bo w okienkach powinny byc roboty. Moze niedlugo sie pojawia -skoro sa juz seksroboty to i moga byc zusroboty ;)

  • indianad, #

    No widzisz. A jakbyś był kumaty to wszedłbyś sobie na PUE i załatwił od ręki z domu i przy pomocy nowych komputerów.

  • klosz007, #

    Mainframe (czyli IBM z-Series) i efektywność kosztowa :-) To jakiś oksymoron. To platforma w której się płaci abonament za używanie czasu każdego procesora, Adobe Creative Cloud to przy tym pesteczka :-)
    Mainframe'y są nadal używane (niektórych) w dużych firmach tylko dlatego że ktoś kiedyś napisał na nie aplikacje (w przypadku ZUS mówimy o końcu lat 90-tych) które później z tej platformy bardzo trudno jest przemigrować na inne "otwarte" i dużo tańsze platformy.

  • mazzo, #

    Boroki z ZUSU, kartka papieru i długopis wam wystarczy!

  • Premek1804, #

    Owoc żywota twego Je Zus...

  • Michał 06, #

    legalna organizacja przestępcza tfu!

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.