9 lutego 2019, Paweł Maziarz

WoW: Battle for Azeroth z najnowszą poprawką przyspiesza na procesorach AMD Ryzen

Kategoria: Komputery Podzespoły Gry Gry komputerowe Procesory, Tematyka: Procesory AMD AMD Blizzard AMD Ryzen, Producenci: AMD Blizzard

World of Warcraft: Battle for Azeroth to kolejny przykład na to, że można zoptymalizować grę, by wykorzystywała potencjał wielordzeniowych procesorów.

Gracie w World of Warcraft: Battle for Azeroth? Najnowsza aktualizacja Tides of Vengeance nie tylko rozbudowuje wątek fabularny, ale też poprawia wydajność na wielordzeniowych procesorach. Szczególnie zadowoleni powinni być użytkownicy jednostek AMD Ryzen.

Przy doinstalowaniu najnowszej poprawki, gra potrafi wykorzystać potencjał wielordzeniowych procesorów. Wzrostem wydajności pochwaliła się Erin Maiorinoa na blogu AMD.

World of Warcraft: Battle for Azeroth – 1920 x 1080 px, Level 10 (DirectX12)
[kl./s.] więcej = lepiej

  po aktualizacji
przed aktualizacją
AMD Ryzen 7 2700X
8C/16T - 3,7/4,3 GHz
58,2
42,7
AMD Ryzen 5 2500X
4C/8T - 3,6/4,0 GHz
58,1
43,2

Według testów przeprowadzonych przez producenta, World of Warcraft: Battle for Azeroth w rozdzielczości 1080p i ustawieniach Level 10 (DirectX 12) może przyspieszyć o jakieś 35%. Podobny wzrost wydajności jest odczuwalny na słabszym, 4-rdzeniowym/8-wątkowym modelu Ryzen 5 2500X oraz wydajniejszym, 8-rdzeniowym/16-wątkowym Ryzen 7 2700X.

World of Warcraft: Battle for Azeroth jest kolejnym przykładem optymalizacji gier pod kątem nowoczesnych, wielordzeniowych procesorów. Szkoda tylko, że potrafi on wykorzystać potencjał co najwyżej 4-rdzeniowych jednostek.

Źródło: AMD

Sonda

Sprawdzałeś już poprawkę Tides of Vengeance?

  • 8
  • 4
  • 47
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • Duparomana, #

    I to jst bardzo dobrz wiadomośc. Niech to idzie w tą strone czyli obsługa wszystkich rdzeni!!!!

  • kitamo, #

    No brawo - mowić o wielordzeniowym wsparciu podczas gdy gra w koncu zaczyna wykorzystywać 4-6 wątków (gdzie procesory 4/8 mamy od dekady).
    A co z ta przewaga którą ma dać 16 i więcej wątków?

    jest to doskonały przykład tego w jakim miejscu stoimy jesli chodzi o gry na starych silnikach (które długo jeszcze zobaczymy) i wykorzystanie procesorów wielorzeniowych.

    edit:

    po srpawdzeniu - gra w DX12 potrafi odpalic 4 wątki.

  • szynszyl1337, #

    Ja bym raczej sugerował doceniać wszelkie poprawki w grze, której pierwsza konsumencka wersja pokazała się w 2004 roku, a dla kontrastu chciałbym przywołać Tera Online, gdzie gra pracowała na 2-wątkach (nie sprawdzałem czy coś poprawili) lub Guild Wars 2 oparte na DX9 (2012 rok) i mamy obsługę 4-wątków, które ewidentnie nie wystarczają, bo w większych miastach lub przy world bossach fps oscyluje na granicy 30 przy wyrzeczeniach graficznych (z kartą nvidii, która ma bardziej przyjazny sterownik dla tej gry oraz i7 6700@4,5GHz). i7 chociaż jest w stanie w minimalnym stopniu wyeliminować sttutering podczas obracania, bo na procesorach 4-wątkowych jest on dość mocno odczuwalny. - 8,9 generacja intela po OC 5GHz też nie ratuje tej gry w zaludnionych lokacjach.

  • musslik, #

    No tak powinniśmy ich po stopach całować, że coś zrobili ;D
    Nic dziwnego, że Activision Blizzard ma problemy...

  • musslik, #

    Skończyła się era rzucania ochłapów na rynek i czerpania nieproporcjonalnych zysków do włożonego wysiłku.

  • szynszyl1337, #

    Tego nie napisałem i nie sugerowałem, lecz pragnę tylko zauważyć, że to jest ukłon ku społeczności, na który mało która firma się decyduje. MMORPG, to taki dziwny gatunek,że mimo bardzo długiego życia gier kwestie techniczne są pomijane. Zbyt dużo czasu poświęciłem MMORPG, w których mimo dość aktualnej specyfikacji komputera (szczególnie wydajności single core) natrafiałem na problemy techniczne, a WoW przynajmniej w tym aspekcie mnie nie męczył.
    Poza tym docenić nie znaczy gloryfikować.
    Natomiast co do ochłapów jestem przeciwnego zdania, a dokładnie: mobilne gry oparte o mikrotransakcje, które zaszczepiły ten pomysł mocniej w dużych tytułach PC, nie wiem czy bethesda wyprodukowała choć jedną dopracowaną grę - w tym przypadku może przesadzam, ale Skyrim bardzo mi zapadł w pamięć swoimi błędami, kolejnym problemem jest okrajanie zawartości wizualnej gier, kosztem sprzedawania skinów w sklepie i to w grach B2P, a pewnie coś jeszcze znalazłoby się. - myślę, że mamy obecnie jedne z najlepszych gier przy jednoczesnym zalewie ochłapów, ale niekoniecznie jestem pewien czy ochłapy wyginą.

  • kitamo, #

    @szynszyl1337 bzdury opowiadasz, mam nawet screena jak po odpaleniu GW2 mam obciązone wszystkie watki. Screen stary jak swiat bo jeszcze na sandy bridge.
    Wystarczyło w windowsie wyłączyc w tamtych latah jedną usługę (parkowania cpu czy jakos tak) zeby FPSy poszły w góre. I to było po premierze gry.

    I mi nie chodzi tutaj o to że wyszedł patch który z 2 watków zrobił uzytek z 4. Bardzo dobrze ze wyszedł.
    Chodzi mi o HAJP na Ryzena - jest to kolejny raz gdzie na BMK kreci się lody gorzej niz w TVN.
    Welki hajp na WIELORDZENIOWOSC Ryzena bo przecież AMD ma wincyj rdzenióf i WOW to wykorzysta.
    Bzdura którą nawet widać na powyższym wykresie - skoro wynik jest identyczny na CPU 8C/16T jak i na 4C/8T to znaczy ze gra wykorzystuje nie wiecej rdzeni niż w tym drugim.
    Skoro natomiast przyrost wydajnosci wynosi w najlepszej konfiguracji 35% (ludzie na forum pisza o 15-20% max) to ile nagle rdzeni zaczyna działać więcej? Tak na logikę. - z 2wątków zrobiło się nagle max 4.
    Ale oczywiscie jest to powód by krecic hajp na AMD, gdzie przypominam że WOW chodził znacznie gorzej na AMD niz na Intelu ze wzgledu wlasnie na brak dostosowania do tej architektury.
    Tyle i az tyle ale wymagało to napisania artykułu gdzie na BMK cięzko znalezc test chocby nowej karty graficznej któy na ogół ogranicza się do 2 kart a tekst napisany jest na kolanie.

  • kitamo, #

    https://www.tomshar...chmark,3268-7.html

    masz zobacz sobie porównanie.

    Między 4 core a 2core + HT (czyli 4 watki) jest bardzo duza róznica czyli grap potrafi skorzystac z 4 fizycznych watków.
    W 2012 roku ile miales procesorów 8C ? miales taki procesor?
    Grana I7 SB obciązała wszystkie 8 watków ale słabo korzystała z dobrodziejstwa HT ( co z reszta widać na obrazku powyżej). Gdybys miał procesor wtedy 8C od intela to gra pracowala by jeszcze troche szybciej niz na 4C a co dopiero po kilku nastepnych patchach które dostała.

  • Zwis88, #

    To teraz proszę to zrobić w StraCraft 2

  • Eternal1, #

    Dokładnie. SCII obciąża ledwie 2 wątki mimo że rozgrywka potrafi mocno siąść na CPU. To jest RTS w który wciąż grają miliony ludzi i stanowi trzon światowej sceny e-sportowej.

    No wypada żeby nadrobić zaległości techniczne bo gra już w momencie swojej premiery 9 lat temu była mocno przeciętna od strony technicznej oraz wykorzystania zasobów.

  • SzpiegShoguna, #

    Ty sam jestes rts a ta gra to mmo rpg

  • kombajn, #

    Naucz się czytać ze zrozumieniem, mowa o Starcraft II .

  • Zwis88, #

    NO niestety, SCII to jest koszmarek, 4790k po OC do 4,8 ghz i gra przy late-game potrafi już działać w okolicach 45 fps, mówię o 1v1, odpaliłem 3v3 z SI i po 20 minutach już widziałem 32 fps, ja wiem że to RTS ale no na litość boską ta gra ani nie wygląda, ani specjalnie fizyki nie ma. pff

  • rlistek, #

    Wut? SC2 w esporcie jest martwy od lat, od kiedy KeSPA z niego zrezygnowała. Zdziwiłbym się gdyby w StarCrafta 2 grały jeszcze dziesiątki tysięcy ludzi, a ten o "milionach" bajki wymyśla.

  • Zwis88, #

    Martwy nie martwy, w wuj ludzi w to gra, w tym ja w to gram, i krew mnie zalewa że nie mogę w 10 letnią grę płynnie pograć na i7 i GTX 1070, jakos ci kretyni z blizzarda potrafią co tydzień łatkę ze skórkami, skrzynkami, debilizmami do wyciągania pieniędzy wydawać, ale żeby ten technologiczny śmietnik ogarnąć to nieee

  • rlistek, #

    Ale to kogo chcesz winić za to, że kupujesz słabe technologicznie gry?
    Po co deweloper ma się starać skoro i tak byle co zrobi to i tak ludzie polecą do sklepów jak się tylko odpowiednio dużo na marketing wywali?

  • Zwis88, #

    A skąd mogłem wiedzieć że ta gra to takie techniczne dno będzie, jak kupowałem to była jeszcze na havocu i na q8400 + 4 GB ram-u i GTS250 chodziła znakomicie, potem zaczęli dłubać przy tym i zmaszczyli

  • kombajn, #

    W Blizardzie mają tempo i refleks szachisty. Grinding Gear Game dodali obsługę 4 rdzeni do Path of Exile ponad dwa lata temu a to małe studio i gra F2P.

  • szynszyl1337, #

    Za czasów Warlords of Draenor WoW wykorzystywał 4-wątki, ale wtedy jeszcze to średnio działało.

  • Revenant, #

    Path of Exile obsługuje nawet 12 wątków. Wiem bo gram. Ryzen 2600.
    Blizzard jest technologicznym retardem, i pod względem technicznym jak i optymalizacyjnym.

  • kombajn, #

    Tja a w tej bajce były smoki? Zainstaluj sobie MSI Afterburner z Rivatuner statistics server, odpal nakładkę na ekran i zobacz jakie jest wykorzystanie poszczególnych wątków. U mnie na Ryzenie 2400G dwucyfrowe obciążenie (ok 25-30%) wyskakuje tylko przy 3 rdzeniach a reszta notuje kilku procentowe obciążenie

  • kitamo, #

    @Revenant a jak Ty chłopie badasz to obciązenie? w windows managerze pewnie co nie?

    Mozesz smialo do developerów poisac bo nawet oni nei wpadli na to by tyle wątków gra obsługiwała.

  • dexiji, #

    Z ciekawostek o wowie powiem ze efekty dźwięku w rajdzie nowym potrafią zrobic drop fps z 70/80 na 10 fps przy i7 7700k 5ghz. Reverberation czyli pogłos w ustawieniach dzwieku :D

  • kombajn, #

    Pokłosie zabicia przez Microsoft razem z Windowsem Vistą sprzętowego przetwarzania dźwięku. Drzewiej nawet dość tanie karty dźwiękowe odciążały procesor w takich zadaniach.

  • kitamo, #

    To nie kwestia zabicia czegokolwiek a problemy z kompatybilnoscią.
    Dzis przy mocy procesorow ktore posiadamy przetwarzanie dzwieku to żaden problem. Ile karta ma Ci odciażyć procesor?
    W grach gdzie kod gry jest zle napisany jak w WOW (całe lata temu) dalej sa takie niuanse.
    Pamietaj że WoW ma 14 lat i ten silnik jest cały czas tylko szlifowany do granic.

  • kombajn, #

    Nie żadne problemy z kompatybilnością tylko pierwszy XBox nie miał dźwięku przestrzennego a w Microsofcie wymyślili sobie że zrobią wspólny system dźwiękowy dla obu platform żeby uprościć tworzenie gier na ich nową platformę która nie miała jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku zdominowanym przez PlayStation. I jak najbardziej było to ubicie sprzętowego przetwarzania dźwięku. Cała gałąź sprzętu komputerowego prawie wyparowała po premierze Visty, dopiero ostatnimi laty nieśmiało się ten rynek odradza.

  • kitamo, #

    masz chyba małą wiedze w tym temacie choc dostep do google masz.
    DirectSound został zastąpiony przez OpenAL przez Creative Labs tak naprawde a nie Microsoft. To po pierwsze.
    Po drugie problemy ze sprzetem w systemie windows były od zawsze a było to zwiazane wlasnie z bezposrednim dostepem do dzwieku czy tez grafiki. Jesli cokolwiek poszło nie tak to system wywalał się do góry kołami.
    Dlatego wpadli na pomysł by wyeliminowac to i teraz nawet grafika jest jakby po czesci virtualizowana a wlasciwie dostep do pamieci i wymiany danych - to jeden z elementow w DX10) podobnie jak i dzwiek.
    Odniesienie do sprzetu odbywa sie nie bezposrednio z kernela a poprzez biblioteki. Zwieksza to diametralnie stabilnosc systemu.

    W latach gdy powstawała Vista jedynym liczacym się na rynku systemem dzwieku przestrzennego był tak naprawde EAX który wymagął osobnego wsparcia bezposrednio w grze (nie było dzwieku przestrzennego z automatu) oraz A3d (słabe wsparcie).

    Nawet nie chce teraz przypominac sobie problemów po odpaleniu EAXa na moim Livie! gdzie system wywalał sie po odpaleniu gry losowo.

    Za powstanie OpenAL odpowiada LOKI Software - sprawdz jaki to związek ma Creative Labs z tą firmą.

    Dzis moc która moze dostarczyc DSP jest niemal pomijalna przy mocy obliczeniowej procesorow ktore mamy. Tworzenie dzwieku przestrzennego przy użyciu CPU nie robi zadnego problemu.

    Przypominam tylko ze dzisiaj nawet masz physx dla CPU a nie tylko hardwaerowy.

    Oczywiscie najlatwiej zwalic winę na Microsoft oraz konsole (cholera konsole nie sa odpowiedzialne tylko za koklusz chyba).

  • kombajn, #

    Kitamo jesteś ode mnie starszy o 4 lata i chyba cię wczesna skleroza dopada ;) O jakich problemach z wysypującym się dźwiękiem w czasach DirectSound i DirectSound3D ty mówisz ? Bo ni diabła nie mogę sobie nic takiego przypomnieć a miałem przeróżne karty dźwiękowe w tym klona Sounblastera 16, później Genius Sound Maker Live 5.1 na ForteMedia FM801, Sound Blastera Live 5.1 Digital, Audigy 1 czy okrojone Audigy SE i nie przypominam sobie problemów. Już zapomniałeś jak np w Need For Speed Porsche 2000 brzmiał silnik i jak się zmieniał dźwięk gdy się przejeżdżało pod wiaduktami czy w tunelu? A po premierze Visty dostaliśmy praktycznie z liścia w twarz i wróciliśmy do dźwięku stereo w grach i nieudolnych prób Creativa stworzenia oprogramowania Alchemy które nigdy specjalnie dobrze nie działało. Może masz wspomnienia z problemami z dźwiękiem 3D z czasów gdy używałeś (jeśli używałeś) Alchemy? Przecież sam Creative w końcu porzucił przetwarzania sprzętowe w swoich chipach i zdaje się ostatnim sprzętowym akceleratorem było X-Fi a wszystko później to już software.
    Tak czy inaczej przeczytaj sobie to ci się przypomni:
    Jaka byłaby moc obliczeniowa procesorów audio nie wiadomo i nigdy się nie dowiemy bo odeszły i już nie wrócą (w przewidywalnej przyszłości). Przypomnę ci tylko że grafika 3D też kiedyś była liczona na CPU a z czasem powstały coraz potężniejsze dedykowane układy. O ile sięgam pamięcią w szczycie rozwoju dobra dźwiękówka odciążała ówczesne komputery na tyle żeby myło to co najmniej mierzalne w testach.
    P.S. Te diabelne konsole za koklusz i głód w Afryce też są odpowiedzialne, a co? ;) LOL

  • kombajn, #

    Ano nie miałem.

  • mjwhite, #

    @kombajn

    Uruchomienia X-fi pod win 7 to była droga przez mękę a efekt i tak mizerny. Lepiej było wrócić do alc 898 lub 1150.

  • kombajn, #

    Bo te karty to ostatnia generacja projektowana pod Win Xp, a to że sterowniki Creativa to szrot to jest ze tak powiem inna inszość.

  • SirMichael, #

    tyle lat a WOW dalej wygląda jak jak gra dla dzieci.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.