12 czerwca 2018, Wojciech Kulik

Volvo zapowiada bezpieczniejsze ciężarówki, m.in. z funkcją zdalnego sterowania

Kategoria: Ciekawostki, Tematyka: Motoryzacja Volvo, Producenci: Volvo

Firma Volvo Trucks zaprezentowała cztery nowe systemy wspomagające pracę kierowcy. Każdy z nich odpowiada za coś innego, ale wszystkie je łączy to, że powstały po to, by zapewniać wyższy poziom bezpieczeństwa.

Kierowcy ciężarówek nie mają łatwego życia – dopóki mkną szerokimi drogami poza terenem zabudowanym, nie ma większych problemów, ale takie jezdnie też przecież w końcu mają swój kres. Volvo chce pomagać w tych trudniejszych sytuacjach.

Obecnie w terenie kierowcy często są zmuszeni prosić o pomoc inną osobę albo też (jeśli jej nie ma) wykonywać wiele prób zanim w końcu uda się zaparkować ciężarówkę w odpowiednim miejscu. „External Steering” od Volvo ma być rozwiązaniem tego problemu.

Volvo External

Technologia ta sprawia, że olbrzymim pojazdem można sterować niemal tak, jak zabawkowym samochodzikiem. Kierowca może wyjść z kabiny i poprowadzić ciężarówkę na miejsce za pomocą mobilnego kontrolera. Dzięki temu ma świetny widok na otoczenie.

Według przedstawicieli Volvo, External Steering nie tylko eliminuje potrzebę korzystania z pomocy drugiej osoby, ale też może przyczyniać się do minimalizacji występowania kolizji czy zranień, jak również opóźnień w dostawach. Jak to działa? Sami zobaczcie:

Extrernal Steering jest jedną z nowych funkcji opracowanych dla Aktywnego Układu Kierowniczego. Ten „prawdziwie zrewolucjonizował pracę kierowcy. Większa stateczność kierunkowa pojazdu, łatwość manewrowania i komfort przyczyniły się do ograniczenia ryzyka wypadków i urazów powodowanych wysiłkiem” – przekonuje Carl Johan Almqvist z Volvo Trucks.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców ciężarówek przygotowane zostały także dwa kolejne systemy: Asystent Utrzymania Stateczności (który potrafi przewidzieć wystąpienie poślizgu i temu zapobiec) oraz Asystent Utrzymywania Pasa Ruchu (którego zastosowania raczej nie trzeba nikomu tłumaczyć). Zostały one zaprezentowane na wideo:

„Wszystko to ma związek z naszą wizją zera wypadków z udziałem samochodów ciężarowych Volvo. Te nowe funkcje zostały opracowane po to, by pomóc kierowcom unikać najczęstszych scenariuszy wypadków, zidentyfikowanych w ramach naszego programu badawczego” – dodał Almqvist. Faktem jest również, że łatwiej jest się koncentrować na drodze, gdy ma się maksymalny poziom komfortu, dlatego też...

Firma Volvo Trucks wprowadziła kolejną innowację do Aktywnego Układu Kierowniczego – jest nią funkcja Ustawień Indywidualnych. Kierowca może wyregulować zgodnie ze swoimi preferencjami opór na kole kierownicy. Więcej na temat tego rozwiązania możecie dowiedzieć się z materiału, który umieściliśmy poniżej:

Źródło: Volvo Trucks. Foto: Volvo Truck Corporation

Komentarze

  • jacy4, #

    Będą mieli nieciekawie jak komuś uda sie włamać do takiego systemu zdalnego sterowania i dla jaj będzie sobie kontrolował ciężarówki na autostradzie.

  • stach122, #

    Nie, jestem ciekaw kiedy terroryści się tym zainteresują i będą hakować żeby sobie wjechać w tłum. Wtedy wina cała spada na Volvo.

  • xxx.514, #

    Wystarczy ograniczyć zasięg radiowy - powyżej X metrów ciągnik staje w miejscu, gdy wykryje, że czip nadajnika jest za daleko; lub gdy jedzie za szybko. Z kolei na to można przyczepić oryginalny czip sterujący połączony z transponderem, a sygnały przekazywać przez zewnętrzny czip. "I tak w koło Macieju...", lub też bardziej naukowo: "każda akcja powoduje reakcje". Spece z Volvo znajdą rozwiązanie.

  • rahl_r, #

    taaak...prędkością 10km/h - jak ktoś nie będzie w stanie usunąć się z drogi pędzącego z tak zawrotną prędkością pojazdu to może po prostu nadszedł już jego czas.
    Może da się włamać, ale bez przełączenia tego pstryczka w kabinie systemu nie uruchomisz.

  • chotnik2, #

    Dokładnie, wystarczy z tego zrobić system do manewrowania/parkowania z limitem szybkosci.

  • chotnik2, #

    Nie wiem czy wiesz, ale w większości samochodów osobowych klasy średniej+ po roku 2015 jest już bardzo podobny system - nazywa się asystent parkowania.
    A w klasie premium są przecież systemy utrzymywania się w pasie ruchu i dynamicznego tempomatu nawet przy predkosciach autostradowych.

    Nikt ich jeszcze nie zhakował i nie wjechał w tłum.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.