11 stycznia 2019, Wojciech Kulik

Robot i robociątka, czyli kurierzy 2.0 według Continental

Kategoria: Ciekawostki, Tematyka: CES 2019

Firma Continental podzieliła się ze światem swoją wizją miejskiego systemu logistycznego nowej generacji. Słowo klucz to autonomia.

Continental najwyraźniej chce pozbawić kurierów pracy (i zrobić to dla naszego dobra). Podczas targów CES 2019 zademonstrował (dość futurystyczną i rewolucyjną) koncepcję dostarczania przesyłek (CUbE) – efektywną finansowo dla firmy przewozowej i wygodną dla klientów. Oto miejski system logistyczny nowej generacji. 

Z różnych stron słyszeliśmy już o planach wprowadzania samokierujących się furgonetek kurierskich, ale z takimi pojazdami wiąże się jeden istotny problem: klient musi do nich podejść, by odebrać swoją paczkę. Continental postanowił coś na to zaradzić i wnętrze swojego wozu wypełnił… kolejnymi autonomicznymi maszynami.

Continental CUbE roboty

Są to mianowicie (wyglądające trochę jak kanciaste psy) roboty ANY-mal, których zadaniem byłoby transportowanie paczek z furgonetki do rąk klienta. Oczywiście musiałyby wykorzystywać zaawansowaną i niezawodną technologię zapewniającą bezpieczeństwo przesyłek i ludzi dookoła ...ale na razie to i tak tylko koncepcja.

Pomysł, jakim podzielił się Continental, rozwiązuje kilka istotnych problemów związanych z dostarczaniem przesyłek. Pozwala zmniejszyć koszty, zwiększyć elastyczność godzin odbioru i poprawić wydajność (dzięki obsłudze kilku paczek równocześnie). Czy według Was jednak jest to coś, do czego powinniśmy dążyć?

Źródło: CNET. Foto/ilustracje: Continental AG

Komentarze

  • Lister, #

    To będzie przejściowa generacja. Kolejna i ostateczna będzie działała na zasadzie teleportacji ;)
    A bardziej serio, to może należałoby tak projektować domy, by zakupy do pewnych gabarytów docierały do nas systemem pneumatycznym... Do wykorzystania w dwie strony, którym to tunelem moglibyśmy wysyłać posegregowane śmieci, rujnując tym samym firmy wywożące śmieci :)

  • Hans Olo, #

    Strasznie drogie by to było.

  • Kenjiro, #

    A dostarczanie za pomocą "any-mal"-sów będzie tańsze? Przecież takiego robocika trzeba kupić, nakarmić prądem, regularnie serwisować, a soft non-stop rozwijać, to wszystko kosztuje krocie.

  • wojciechu15, #

    Skoro opłaca się utrzymywać pracownika w postaci kuriera, który musi dostać urlop, ubezpieczenie i chorobowe, to takiego robota też będzie opłacało się utrzymywać, bo będzie to po prostu tańsze. Koszt zakupu samego robota i tak każda firma kurierska rozliczy jako leasing i jeżeli tylko będzie taki sam. lub niższy niż koszt pracownika to na pewno na to pójdą.

  • Hans Olo, #

    Sieć pneumatyczna wymagałaby ciągłego podtrzymania podciśnienia niezależnie czy coś zamawiałeś, czy nie. Co kilkaset metrów miałbyś w mieście wielką stację huczących pomp powietrza, które żarłyby ogromne ilości prądu. Żeby zminimalizować objętość rur pod ziemią, trzeba by robić rurę wspólną ze zautomatyzowanymi skrzyżowaniami i przepustnicami. A niech się tylko jedna przesyłka zaklinuje, to akcja serwisowa kosztowałaby krocie, bo trzeba by wyłączyć ciśnienie w całej sekcji, wstrzymać przesyłki do niej, żeby też się nie klinowały i teraz pytanie jak szeroka jest rura, jeśli wejdzie człowiek, to spoko, ale jeśli nie, to trzeba się tam dostać autonomicznym robotem, a to zakładając, że znamy lokalizację awarii, implikuje konieczność stworzenia gęstej sieci czujników, a to dalej sterowniki, soft itp. Transport tubowy jest znany od XIXw i kiedyś sprawdzał się znakomicie w dużych biurowcach w USA, ale wraz z elektryfikacją komunikacji tuby zostały zredukowane do minimum i stosowane są tylko na małą skalę np. w bankach drive through do przyjmowania i wydawania kwitów (też nie wierzyłem, że takie istnieją, ale jednak).

  • Lister, #

    Masz rację, rozpędziłem się z tą prehistoryczną pneumatyką, w końcu żyjemy w wieku elektryczności, więc to by były tunele przesuwające przedmioty elektromagnetycznie.

  • calvo_cvo, #

    slyszales o instalacji pary wodnej pod NY ? generowana przez "wladze miasta" i dostarczana do kazdego lokalu handlowo-uslugowego ktory sobie zażyczy (czyt. zaplaci). Pod calym miastem ! Mozna ? Mozna.

  • wojciechu15, #

    @Lister W dużych miastach w USA infrastruktura podziemna jest już tak rozbudowana, że nawet dołożenie jakiejś magistrali przesyłowej pod sieć czy prąd to nielada wyzwanie, a gdzie dopiero coś takiego o czym piszesz.

  • Lister, #

    W takich Stanach można to podkleić do tuneli Muska :)
    Dla chcącego zawsze znajdzie się jakieś rozwiązanie, choćby napowietrzne, w końcu mówimy o raczej nie za dużych gabarytach. Te większe byłby przewożone e-Nyską.

  • Yamaraj6, #

    Może fajnie to wygląda ale jest głupie niepraktyczne i przez najbliższej kilkanaście - kilkadziesiąt lat będzie kosmicznie drogie w realizacji. Ogólnie dostarczanie paczek do domów jest niepraktyczne dla ludzi pracujących, szczególnie jak ktoś pracuje w różnych godzinach itd. Dlatego o wiele łatwiejszym, tańszym i praktyczniejszym sposobem realizacji byłby autonomiczne paczkomaty. Taki paczkomat byłby w magazynie automatycznie ładowany, a następnie jechałby na swoje miejsce. Jeżeli takie paczkomaty mogłby się ustawiać na parkingach i w swoich wyznaczonych miejscach żeby były oddalone od siebie o maks 150-250 metrów.

    Takie "psy" pokazane miałby problem np. z otworzeniem drzwi do klatki schodowej którą jest na kod, przenoszeniem większych/niewymiarowych paczek (np. monitor, obraz itp), musiałby być w pełni odporne na warunki pogodowe. Oczywiście te problemy są do rozwiązania, ale jakim kosztem. Myślę że o wiele łatwiej byłoby wdrożyć drony dostarczające przesyłki ekspresowe.

  • Zwierzak, #

    W Polsce takie roboty musiałyby szybko biegać :)

  • Lister, #

    Przecież takie robocie dostawy dochodzą 24/7, więc wystarczy jak w apce zaznaczysz, że o tej godzinie będziesz w domu i kiedy już iPiesek poczeka przed zamkniętą klatką, to zejdziesz i mu otworzysz drzwi, czy też bramę w swej willi :)
    A większe gabaryty będzie dostarczał iMisio :D

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.