24 października 2016, Wojciech Kulik

PlayStation 4 Pro ma dwa GPU i więcej RAM-u

Kategoria: Gry Sprzęt do gier Konsole do gier, Tematyka: SONY, Producenci: SONY

To właśnie dzięki temu jest w stanie zaoferować rozgrywkę w rozdzielczości 4K.

PlayStation 4 Pro umożliwi granie w rozdzielczości 4K. Aby było to możliwe producent przygotował narzędzia skalujące, które to jednak wymagają mocnych podzespołów. Wiemy już, jakie konkretnie korzyści sprzętowe będzie miała konsola z dopiskiem „Pro” nad podstawowym modelem.

Przede wszystkim konsola PlayStation 4 Pro zostanie wyposażona w drugi układ graficzny (GPU). Będzie on aktywowany tylko wówczas, gdy będziemy grali w którąś z gier obsługujących rozdzielczość 4K. Dzięki podwójnemu procesorowi graficznemu moc ma wynieść aż 4,2 TFLOPS.

Konsola PlayStation 4 Pro zostanie również wyposażona w dodatkowy 1 GB pamięci RAM DDR3, który posłuży do obsługi procesów działających w tle, uwalniając tym samym podstawowe 8 GB pamięci GDDR5. 

Dzięki takim subtelnym, ale jednak mającym wpływ na realne możliwości konsoli zmianom, PlayStation 4 Pro będzie w pełni kompatybilna ze starszymi tytułami, a jednocześnie umożliwi cieszenie się nowymi grami w 4K. 

O tym, jak to wypada w praktyce, przekonamy się już 10 listopada. 

Źródło: Eurogamer

Komentarze

  • jom098, #

    A czy wiadomo o możliwości obrazu w 60 klatkach? 4k fajnie ale fpsy tez są znaczące

  • Wasek, #

    Nigdy nie miałem konsoli, zawsze wolałem PC, ale szczerze mówiąc wolałbym mieć płynne 60 fps w 1080p niż 4K@30.

  • jom098, #

    I tu się zgadzam

  • zakuman, #

    fakt faktem chocby ktos sie zesral nad konfiguracja PC to i tak znajdzie sie tytul, ktory bedzie robil problemy. Z konsola chociaz tego problemu niema, a ceny i tak sa takie, ze jak kogos stac na dobry PC z taka 1070/80 to kupno konsoli przy tym jako cos dodatkowego to żaden problem. Sam teraz stoje przed wyborem ale chyba kupie poki co 1070/80 i poczekam na scorpio i sie zobaczy

  • Kieresz, #

    "z konsola tego problemu nie ma".....na odwrot...kazda gre na pc ustawisz tak by chodzila 60fps...a na konsoli jak cos chodzi jak gowno to nic nie zrobisz....

  • AntySyjon, #

    No na konsoli tego problemu nie ma, bo żadna nie trzyma nawet sztywnych 30 fps, chyba że jakiś mega dopieszczony ex, w każdej multiplatformie w jaką na PS4 grałem były mniejsze lub większe dropy, przeważnie ~24 fps

  • BariGT, #

    Ludzie powaznie mysla, ze na odswiezonych konsolach pograja w 4K, w cos poza tetrisem czy znowy sie lapie na jakiegos baita? :/

  • chotnik, #

    Tak jak uwierzyli w FHD 60FPS.
    A taki BF1 skaluje rozdzialke dynamicznie i potem masz w rzeczywistosci 1600x700 35fps.

  • kitamo, #

    a jak to zmierzyłes ?

  • chotnik, #

    Bylo wideo (ktorys portal co mierzy FPS w grach zrobil) chyba tu nawet na benchmarku, pokazujace FPS i potem mowili jaki jest pixel count.

  • kitamo, #

    pierwsze słysze.
    Czytałem o 1014p o tym ze w grze jest bug który powoduje ze pojedyncze klatki skalują się nawet do 160x90

  • chotnik, #

    A to moja wina, ze malo slyszysz?
    Trzeba karmic jak dzieci :)
    Ale prosze : https://www.youtube.com/watch?v=s8S4cIUb3Y0

    1 komentarz (tych co zrobili film) :
    Pixel counts indicate that conquest mode in Battlefield 1 on PS4 uses a dynamic resolution. The lowest and highest pixel counts found during regular gameplay were approximately 1100x620 and 1807x1014 respectively. There also appears to be a rare bug that causes the resolution to drop to an extremely low pixel count for a short period of time. The lowest pixel count found during this drop is about 160x90.

  • kitamo, #

    co ekipa to miała inny pomiar wie cnie wiadomo tak naprawdę ile tam jest.

  • pablo11, #

    Z pewnością nie w starych tytułach które nie bedą obsługiwały Multi GPU.

  • chotnik, #

    W zadnych starych.
    Po pierwsze to nie ma zadnego multiGPU, tylko jest jedno GPU z mozliwoscia wylaczenia polowy w celu emulacji starego PS4.
    Po drugie, poniewaz stare gry sa w sumie oszukiwane, ze dzialaja na starym PS4 wiec beda dzialaly jak na PS4.

    Niestety ekosystem PS4 to nie jest Steam, gdzie sie wypuszcza patch i dzialaja nowe karty graficzne.
    Musza zrobic kompatybilnosc wsteczna w ten sposob, zeby gry niepatchowane z plyt wogole sie odpalily na PS4P.

  • prime27pl, #

    Ploty...

  • prime27pl, #

    Poprawka ...bzdura ktora wszystkie serwisy powtarzają

  • gormar, #

    Na jakiej podstawie twierdzisz, że to bzdura. Akurat dodanie drubiego GPU i uruchamianie go w trybie CrossFire ma sens. Stare gry nie będą go widziały i nie będzie problemu z kompatybilnością. Dodatkowy 1GB RAM wykorzystywany jedynie przez system konsoli również ma sens i pomoże w odciążeniu pamięci GDDR5, która nieszczególnie dobrze sobie radzi z losowymi dostępami.

  • prime27pl, #

    Wywiad dla eurogamera : First, we doubled the GPU size by essentially placing it next to a mirrored version of itself, sort of like the wings of a butterfly. That gives us an extremely clean way to support the existing 700 titles," Cerny explains, detailing how the Pro switches into its 'base' compatibility mode. "We just turn off half the GPU and run it at something quite close to the original GPU.""

    "In Pro mode, the full GPU is active"

  • chotnik, #

    Czyli emulowanie i skalowanie w dol (wylaczanie) czesci GPU, zeby dzialaly starsze tytuly.
    Swoja droga, jaka architektura PS4 musi byc z dupy, ze trzeba wylaczyc polowe GPU, zeby starsza gra (napisana przeciez juz na PS4) wogole sie wlaczyla.
    Dasz grze wiecej zasobow graficznych i juz dziekuje...
    Tak jakbys nie mogl wlaczyc gry sprzed roku na 1080, tylko musisz wylaczyc wszystkie dodatkowe ROP, pamiec, shadery zeby ja zbic do poziomu 980.

    Ale to tez przy okazji odpowiada bardzo na pytanie - czy stare gry beda lepiej chodzily na PS4P ?
    No nie beda, bo PS4P emuluje grafike z PS4 zeby je wogole odpalic.
    Kto to wymysla takie wynalazki to ja nie wiem...

  • kitamo, #

    to nie działa w ten sposób.
    To nie jest tak ze odcinane jest 50% mocy po to by gra działała.
    To tak jakbym powiedział zebys do GTXa 1080 zainstalował sterownik od GTX680 i powiedział ze ma to działac a jak nie zadziała to jest z d[]py.

  • chotnik, #

    No przeciez jest w tym cytacie z Eurogamera wyraznie napisane , ze to wylaczenie polowy gpu :
    "We just turn off half the GPU and run it at something quite close to the original GPU"
    Czyli wylaczenie nowych czsci z PS4P, zeby byc jak najblizej oryginalnego sprzetu.
    Daltego moj przyklad z wylaczeniem w 1080 wszystkiego co go rozni od 980 jest w miare blisko.

  • kitamo, #

    ale to nie oznacza ze architektura jest do dupy, po prostu jest to tak jakbys wlaczyl obecną kartę graficzna w trybie kompatybilności w DX9 albo nizej.
    Nie będą przepisywac gier tylko zrobia tryb kompatybilności.

  • prime27pl, #

    No ja bym tego emulacja nie nazwał :D

  • chotnik, #

    Emulacja nie musi byc softowa.
    Tryb kompatybilnosci (w tym przypadku oszukanie starej gry, ze chodzi na zwyklym PS4) to raczej jest w pewnym sensie emulacja.

  • raffal81, #

    Dali by te 1080p/60fps i bylbym szczesliwy, na 4K to jeszcze za wcześnie, owszem będą gry w 4K ale mniej efektowne.

    Takie gierki pokroju MICRO MACHINES, platformówek 2D, spoko wystarczy, jak chcą mogą wydawać takie w 4K, ale resztę mogliby wzbogacić o te 60FPS ;)

  • pablo11, #

    Obraz 60FPS FullHD pewnie będzie możliwy. Ale tylko i wyłącznie w nowych produkcjach. W starych grach nie będzie takiej możliwości z uwagi na to, że nie będą prawdopodobnie wspierały multi GPU. 4K 30FPS też będzie tylko w tych słabszych graficznie tytułach. Polaris 11 który tutaj dodają ma niewiele więcej mocy graficznej od GPU znajdującego się w APU. A 4K ma jednak 4x więcej pikseli. Oczywiście nie cala moc jest zużywana na wyświetlanie pikseli ale mimo wszystko. Skąd informacja że to polaris 11 ?? Po mocy obliczeniowej. APU w PS4 ma 1,8TFLOPSa- po podkręceniu będzie CPU ok 2, Karta RX 460 ma 2,2 TFLOPS czyli akurat razem 4,2TFLOPS.

  • kitamo, #

    Nie ma i nie będzie zadnego multigpu. NIe czytaj tych bzdur.
    Jeden GPU będzie i nic więcej.
    Będzie wprowadzony tryb kompatybilności bo niektóre gry musza mieć capa na 30fps by animacja pracowała prawidłowo. Ot tyle i az tyle.
    nie czytaj bzdur wyssanych z palca o dodatkowym GPU.
    Problemem jest to ze w starych tytułach które nie dorobią się patcha nic się nie zmieni. Będą chodziły podobnie.

  • Prototype1982, #

    Do 4k/60 w konsoli czeba też tv z hdmi 2.0 bo hdmi 1.4 wyswietli tylko 4k/30.czyli czeba kupic tv za ok 6000 zeta + konsola + droższe gry =PC i7 6700 + 2x gtx1070 i gry w natywnym 4k

  • kitamo, #

    niekoniecznie. Praktycznie do 4k 60hz starczy 1.4 z ograniczonym zakresem tonalnym w 422.
    Poza tym poszukaj telewizorów 4k które tego nie potrafią. HDMI 2.0 to standard z 2014 roku te 4k za 3 tysiące to po prostu sciema a nie 4k więc nie ma sensu wyświetlania na nich niczego więcej niż FHD.

  • raffal81, #

    za 4700, kupisz już 50cali w pełnym 4k ;))

    Z drugiej strony telewizor nie służy tylko do grania, ja oglądam więcej na nim filmów ;))) do tego jest przeznaczony, a dodatkowo ogrywam na konsoli w jakieś lepsze gry :)

    Mnie więc wyjdzie tylko 1700zl za nową konsole, jak i wiele innych osób ;)

    Do PC żeby pograć w 4k też musisz kupić monitorek, a taki sensowny z 27 cali chociaż to też przedział 2500-3000zł ;) nie mówiąc o tych lepszych większych i w ogóle za 5K ;)

    Jak się uprę to przecież konsolę mogę podpiąć też pod monitor ;)

    Więc rozwiązań jest wiele, ja wybieram wypasionego PC i Konsole pod TV ;)

  • kitamo, #

    4600zł za Samsunga 55ks7000s :D

  • Dudi4Fr, #

    To co możemy w końcu liczyć na porządne wsparcie MultiGpu na PC? Ponieważ z roku na rok jest coraz gorzej. Nawet Nvidia ucieka od tej technologi.

  • chotnik, #

    GPU jest jedno, tylko tak zbudowane, zeby mozna bylo wylaczyc polowe i zaemulowac zwykle PS4.

  • patol1984, #

    Czyli mając TV full HD nie odczuje żadnej różnicy w grach w porównaniu do zwykłego PS4 bo GPU będzie wyłączone?
    Jak tak to lipa... a miałem zamiar kupić do pogrania w 60fps/FHD :/

  • PogromcaBlacharni, #

    wszystko zależy od producenta danej gry. W tr są 3 opcje. Najlepsza grafa w 1080p i 30fps, 1080p i niepełne 60fps, 4k i gorsza grafa

  • blebleblee, #

    No i co z tego jak ty nie potrafisz sobie tego przestawić.

  • chotnik, #

    W starych grach nie bedzie takich opcji, bo one beda odpalane w trybie kompatybilnosci i beda chodzily jak na zwyklym PS4.
    W nowych moze i wybor bedzie.

  • Chochlik, #

    Dobrze napisałeś... 1080/30 klatek, 1080 / 45-60 klatek, i udawane 4k / ? ...slideshow...

    Im bliżej premiery tym więcej dziwactw o tej konsoli. I wychodzi coraz bardziej co za udawany, marketingowy bubel będzie. Bawcie się dobrze z tym rozmytym, pikselowym pokazem slajdów.

  • chotnik, #

    Kupisz gre drugi raz (remaster) na PS4P i tam pewnie beda takie opcje.

  • Dudzio993, #

    Gra liczb nadal na topie :D Widzą 4k myślą "WOW!". Wiele osób nie pomyśli o drugim dnie tego "4k".

  • drakhonus, #

    4k, jedna z wiekszych porazek rozwoju gamingu...

  • Kieresz, #

    to ze jestes biedakiem to nei nasz problem.....ja sobie gram w bf1 w 4K@60 fps i uwazam ze 4K to rewelka

  • LuckyNumber8, #

    W eurogamerze pisze, że po prostu wyłączą połowę GPU, a nie że będą dwa oddzielne.

    Swoją drogą dali te dodatkowe 1GB pamięci i bardzo dobrze, ale mimo wszystko powinni też rozbudować ten proc, gdyż o ile GPU będzie w stanie wyświetlić 60fps przy 1080p, o tyle proc już nie i widać to po tomb raiderze, gdzie gra nie osiąga 60fps z uwagi na proc, a nie na GPU.

  • -AKATSUKI-, #

    PS4 = biggest fail crap in the history of gaming..

  • panipizza, #

    AKATSUKi = biggest fail crap in the history of trolling..

  • panipizza, #

    Czy wy w ogóle sprawdzacie to co wrzucacie? Gry Online wrzuciły niesamowity news o podwójnym GPU w PS4 Pro, a informacje wzięli z Eurogamera, który nic takiego nie napisał, tylko zwyczajnie nie potrafią czytać ze zrozumieniem. W PS4 Pro nie ma dwóch GPU, jest jedno, które w trybie kompatybliności z PS4 działa z połową CU i 800MHZ, a w trybie Pro z wszystkimi CU i 911MHz.

  • raffal81, #

    Dokładnie tak jak piszesz!
    Żeby bezsensownie przepisywać głupoty z internetu to też trzeba mieć talent, dzizas.

  • kitamo, #

    Bzdura, nie będzie zadnego podwojnego GPU. skąd te ploty ?

  • chotnik, #

    To sie dopiero posypia remastery, skoro stare gry nie wykorzystaja PS4P bo sa odpalane w trybie kompatybinosci.
    Chesz U4 czy BB w 4k lub 60FPS? Kup sobie wersje na PS4P.

  • Naleśnik z serem, #

    Tekst newsa pozostawiam bez komentarza, bo autor nawet się nie wysilił by przeczytać wywiad Cernego po ang.

    Co do PS4 to najciekawszy nowy ficzer to ID Buffer i jest on związany nie z uspakalerem jak to autor sobie napisał ale właśnie dzięki chceckerboard rendering i ID Buffor będzie możliwe śledzenie każdego trójkąta i obiektu z klatki na klatkę.
    Zadne GPU jak dotąd nie potrafi czegoś takiego. Umożliwi to ultra AA dla deferred.

  • Cepheus119, #

    Czekam teraz na newsa, że PS4 Pro, oprócz standardowego GPU posiadać będzie również motyla z otwartymi skrzydłami .. if you know what i mean

  • chotnik, #

    To do VR

  • Kieresz, #

    czyli w skrocie.....oszukane 4k w dobrych grach, natywne 4k w gownach + brak 60fps bo procek smiechu warty.....

  • Hello, #

    "Dwa GPU"
    Ech załamka.
    Redaktor takie farmazony wysmarował, że aż szkoda czytać.

  • zimeq, #

    Pic na wodę fotomontaż!
    Tylko PC!
    Tylko Windows!
    :P
    do blaszaka dokupić RX 470 za 900zł i pada za 100 i już :P

  • BrumBrumBrum, #

    mnie te 2x GPU zastanawia. ciekaw jestem jak oni to projektowali, ale skoro tak szybko jest mowa o 2x GPU to znaczy że było to tak zaprojektowane od początku. Dodatkowo zrobili też awaryjny plan minimum, tj. opcję wycięcia 1x GPU gdyby MS ze swoją konsolą się ociągał. Skąd te wnioski? pierwotnie była mowa o 2TFlop, a tu wychodzi 4TFlop, podczas gdy MS się chwali 5 czy 6 TFlop. Jeśli chodzi o Sony, to szkoda że nie zainwestowali w czytnik BluRay, aby konsola mogła służyc za odtwarzarkę BR. Tutaj MS błędu nie popełnił, więc szykuje się wyrównana walka. A ja i tak zostaję przy PC, przygoda z X360 wystarczy mi aż nadto. Sporadyczny dostęp do PS3 też miewałem, i muszę stwierdzić że to nic nadzwyczajnego. Obecna generacja poprawionych konsol też nie wnosi jakiejś nowej jakości, poza kontynuacją tradycji nadmiernej drożyzny w grach na konsoli, i sztuczne ograniczenie tego wspaniałego technologicznie sprzętu wyłącznie do celów rozrywkowych, plus czytnik BR w XO.

  • raffal81, #

    Dzizas, nie ma 2 GPU i ma odtwarzacz BLURAY...

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.