12 sierpnia 2017, Wojciech Kulik

Sztuczna inteligencja to świetny gracz

Kategoria: Gry Ciekawostki, Tematyka: e-Sport sztuczna inteligencja

Organizacja OpenAI stworzyła bota, który jest w stanie pokonać najlepszych graczy w Dota 2. Jego trening trwał zaledwie dwa tygodnie.

Nazwisko Elon Musk jest ostatnio słyszane i czytane praktycznie codziennie. Raz dotyczy to projektów kosmicznych, innym razem samochodów elektrycznych lub transportu przyszłości, a tym razem wspominamy o nim z powodu sztucznej inteligencji. Wizjoner z Republiki Południowej Afryki założył bowiem niedawno organizację OpenAI, która właśnie pochwaliła się, że stworzyła bota, który nie miałby większych problemów z pokonaniem profesjonalnych e-sportowców.

Aby udowodnić, że nie są to tylko czcze przechwałki, chwilę później został rozegrany mecz w Dota 2. Po jednej stronie stanął bot OpenAI, po drugiej zaś – jeden z najlepszych graczy na świecie, Dendi. Pojedynek trwał zaledwie kilkanaście minut i już można było ogłosić zwycięstwo sztucznej inteligencji.

„To jest przerażające” – mówił Dendi, gdy bot nie dawał mu szans. Stwierdził później, że twór OpenAI nie gra ani jak człowiek, ani jak typowy bot, lecz coś pomiędzy. Co się zaś ma jego trenowania, autorzy zdradzili, że trwało ono zaledwie dwa tygodnie, a sam zaczynał od zera, czyli nie wiedząc nic na temat gry i próbując różnych technik, szukając najlepszych sposobów na zwycięstwo. I tak grał sam ze sobą aż osiągnął mistrzowski poziom.

OpenAI pochwaliło się, że botowi ulegli także inni profesjonalni gracze, między innymi SumaiL oraz Arteezy, czyli najlepsi zawodnicy Dota 2 na świecie. I choć Dendi z uśmiechem na twarzy przyznał, że zdarzało mu się już wcześniej przegrywać z botami, to różnica polega na tym, że ten wszystkiego nauczył się sam.

Elon Musk pochwalił się sukcesem swojej organizacji na Twitterze. Napisał, że „OpenAI jako pierwsze na świecie pokonało najlepszych na świecie zawodników w e-sporcie, znacznie bardziej złożonym niż tradycyjne gry, takie jak szachy czy Go”. Wyraźnie nawiązuje tu do sukcesów zespołu DeepMind działającego pod skrzydłami Google. Czy rzeczywiście jednak można porównywać rywalizację bota z klasyczną grą i z grą wideo, pozostanie jednak pewnie kwestią sporną. 

Choć ten konkretny bot powstał z jasnym celem: pokonać najlepszych graczy w Dota 2, samo OpenAI mierzy znacznie wyżej. Chce stworzyć sztuczną inteligencję, która będzie w stanie pomagać ludziom rozwiązywać ich problemy. 

Elon Musk widzi bowiem ogromny potencjał w sztucznej inteligencji. Co jednak często podkreśla, widzi w niej również spore zagrożenie. Dlatego też proponuje szkolenie jej w odpowiednich kierunkach i wprowadzenie przepisów, które by to dobrze regulowały. Jak bowiem niedawno stwierdził „z reaktywną postawą dojdziemy moim zdaniem do momentu, kiedy będzie już dla nas za późno”. Więc jak to on – postanowił wziąć sprawy w swoje ręce.

Źródło: Quartz, The Verge, OpenAI, inf. własna

Komentarze

  • jewgienij, #

    Czego to afrykanie nie wymysla?...

  • rotek, #

    Nie chce wyjść na malkontenta, ale w tej grze chyba zręczność i refleks to podstawa? Pod tym względem komputer zawsze miał przewagę nad człowiekiem.

  • patol1984, #

    Ciekaw jestem jaki byłby wynik w grze 5vs5, gdzie liczy się bardziej taktyka niż sam refleks i zręczność, myślę, że w grze zespołowej boty dostały by łomot.

  • baca130, #

    Niekoniecznie, pamiętaj że w 5 vs 5 5 botów współpracowałoby ze sobą a astronomiczną prędkością gdzie człowiek mógłby pomarzyć nawet jak podłączono by razem ich mózgi

  • Mofixil, #

    Zależy ile czasu damy mu na naukę. Jest możliwe, granicząc na pewne, że przy którejś iteracji bot (lub boty, zwłaszcza gdy będą mogły się komunikować) będzie całkowicie niemożliwy do pokonania.

  • owatanka, #

    Kazdy zawsze jest do pokonania bot posiadajac odpowiednia ilosc wiedzy bedzie preferowal pewne rozwiazania nad innymi i dzieki temu staje sie przewidywalny niestety maszyny maja problem z zachowaniami losowymi.
    Czlowiek robi bardzo czesto rozne dziwne nieprzewidywalne rzeczy ktorych bot nigdy by nie zrobil dodatkowo jesli przeciwnik jest dla nas za szybki to zuca sie skile z mgly tak aby przeciwnik niezareagowal wtedy nawet bot nie zdazy.
    Widzialem wiele botow w roznych grach i uwierz ze da sie pokonac kazdego bota.

  • Mofixil, #

    Żaden z tych botów nie wyciągał wniosków z porażek jak omawiany neural network, stare AI polegało na rozpisaniu warunków i zachowań, w obecnej chwili można stwierdzić że AI samo wyciąga wnioski z doświadczeń, w taki sposób, w zależności od prędkości nauki, takie sztuczki zadziałają najwyżej parę razy.

  • challey, #

    Z grą 5v5 dla botów nie będzie problemu, być może potrzeba będzie tylko trochę więcej nauki. Ludzie nie mają żadnych szans.

  • rlistek, #

    Ten pokaz o niczym nie świadczy, bo równie dobrze można zaprezentować pojedynek 1v1 w CSie z AI który ma aimbota. Oczywiście, ze mechanicznie AI zawsze będzie wygrywać, ale chciałbym zobaczyć jak sobie poradzi z macro przeciw profesjonalistom.
    Niech zaprezentują 5v5 przeciwko teamowi z Internationala.
    Bardziej czekam jednak co google pokaże ze swoim AI do StarCrafta.

  • MokryN, #

    Ta sztuczna inteligencja to nic innego jak skomplikowany algorytm a granie w taką grę to jak otwieranie zamka wytrychem. Raczej nikt się nie ekscytuje tym ze wytrych "pobił" zamek w kilka sekund.

  • Geralt, #

    Mylisz sie. Tak bylo, ale wlasine bardzo ekscytujace sa te sztuczne inteligencje ktore same ucza sie tego co maja robic, a nie maja zaprogramowane algorytmy od razu.

    Takich przykladow jest wiecej, bo np. czytalem, ze byla tez stosowana sztuczna inteligencja w autach autonomicznych - oczywiscie troche na innej zasadzie, bo tam raczej nie mozna pozwolic jej sie totalnie rozbijac w RL ;) ale taka sztuczna inteligencja jezdzila z kierocami i uczyla sie sama od kierowcow, a pozniej byla w stanie kierowac sama autem.

    Wiec jesli to ma byc prawdziwa inteligencja to musi byc w stanie sama uczyc sie, tworzyc wlasne algorytmy zachowan i wyciagac wnioski :)

  • Geralt, #

    Fajnie by bylo jakby doswiadczenia z praca nad sztuczna inteligencja wykorzystali tez w zwyklych grach singleplayer :). Niestety inteligencja przeciwnikow w wiekszosci gier strategicznych jest slaba :). Chociaz takie offword trading company ma dobra inteligencje AI. Ale to tez moze miec zwiazek z mechanika gry:).

  • kulkiet, #

    ten duel to byl kich,,,,gracz nie mogl kupowac wszystkich itemow,uzywac random run leczyc sie w kapliczce ,,takze taki uposledzony z lepsza bot wygral z ograniczonym w decyznach graczem,refleks wiadomo lepszy po stronie AI

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap