10 maja 2017, Paweł Maziarz

Nvidia przedstawia akcelerator Tesla V100 - pierwszą kartę z generacji Volta

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne, Tematyka: Nvidia Nvidia Tesla Na Topie Nvidia Volta, Producenci: Nvidia

Co prawda na konferencji GTC nie ujawniono kart przeznaczonych na rynek konsumencki, ale za to pojawił się pierwszy przedstawiciel generacji Volta.

Nvidia Volta oficjalnie zaprezentowana! Podczas konferencji GPU Technology Conference 2017 Nvidia zapowiedziała układ Tesla V100 – swój najpotężniejszy akcelerator, który pozwoli przyspieszyć rozwój obliczeń wysokiej wydajności (HPC) oraz sztucznej inteligencji (AI). Czego możemy się spodziewać?

Nowy akcelerator bazuje na procesorze graficznym Volta GV100, który został wykonany w technologii 12 nm FFN – układ ten składa się z 21 miliardów tranzystorów i ma powierzchnię bagatela 815 mm2. Mówimy więc o największym układzie graficznym, który kiedykolwiek trafił do masowej produkcji (i to mimo zastosowania rekordowo niskiego procesu technologicznego).

Nvidia Tesla V100

Specyfikacja techniczna też robi ogromne wrażenie. GPU dysponuje aktywnymi 5120 rdzeniami CUDA, a jego moc obliczeniowa sięga 15 TFLOPS dla obliczeń FP32 i 7,5 TFLOPS dla obliczeń FP64. Ponadto udostępniono mu 16 GB pamięci HBM2 o przepustowości 900 GB/s.

Nvidia Tesla V100

Nvidia Tesla V100

Producent chwali się, że nowa mikroarchitektra pozwala uzyskać 1,5-krotny wzrost osiągów przy obliczeniach (zastosowania HPC). Dodatkowo bloki obliczeniowe układu zostały zoptymalizowane pod kątem głębokiego uczenia się, co może przełożyć się na 6- lub nawet 12-krotny wzrost osiągów. Do łączenia się akceleratorów wykorzystano magistralę NVLink 2.0 o przepustowości 300 GB/s.

Nvidia Tesla V100

Nvidia DGX

Nvidia DGX-1

Nvidia HGX-1

Przy okazji prezentacji nowego akceleratorów, producent zapowiedział też nowe wersje systemów głębokiego uczenia. DGX został wyposażony w cztery akceleratory Tesla V100 i kosztuje 69 000 dolarów, natomiast DGX-1 i HGX-1 (wersja z chłodzeniem wodnym) dysponuje aż ośmioma akceleratorami i kosztuje 149 000 dolarów (cena HGX-1 jeszcze nie została ujawniona).

Źródło: Nvidia, VideoCardz

Komentarze

  • aendrju, #

    Ploty mówią że saper sie tnie na tym

  • aendrju, #

    No dobra tną się ci co minusują. Teraz pasuje??

  • piwo1, #

    no to by bylo cos. odmieniloby skostnialy swiat konsol.

  • bodziokrak, #

    Tylko ilu jest świrów na świecie którzy wydadzą na konsole 10000zł (w przeliczeniu) lub więcej, nie wspomne o cenie gier bo przecież ilość sprzedanych przekłada się na zysk no i pokrywa koszty stworzenia gry. Teoretycznie, wyprodukowanie wiedźmina kosztowało 300mln złotych. W rękach graczy jest 1mln konsol więc cena za grę wychodzi 300zł bez żadnego zysku, nie wspomnę o kosztach promocji reklamy i o tym że to 300mln na wyprodukowanie jest nierealne.
    Inna rzecz, że producenci oprogramowania nie są przygotowani na taką moc, nawet nie wiedzieli by jak wykorzystać taką moc, najwyżej tworzyliby bardziej niedbały kod bo przecież mamy spory zapas mocy.
    Nie znam się na programowaniu ale wydaje mi się że teraz
    większość lub niemal wszystkie gry są oparte na teksturach, musi powstać jakiś nowy pomysł, kiedyś nawet mówiło się bodajże o renderowaniu w czasie rzeczywistym,
    nie wiem czy coś nie pomieszałem.

  • darioz, #

    Przecież wcześniej czy później (2018-2019) powstanie ARM na chipie Volta więc cena takiej konsoli będzie kosztować 2000-2500 zł!
    Do tego daliby pamięć LPDDR5 trochę bardziej podkręconą, 120 GB pamięci flash na gry. Mogliby olać napęd Blu-Ray, bo jest zbędny i gry byłyby sprzedawane tylko w dystrybucji cyfrowej.
    Taka konsola oparta na chipie ARM Volta o co najmniej 10 krotnie większej mocy od Switch, spokojnie uciągnęłaby nowe gry jak Wiedźmin 3, Mafia 3, czy Watch Dogs 2 w 1080p i 60 fps. Oczywiście mówimy tu o podłączeniu do stacji dokującej, bo w wersji przenośnej mogłyby być 720p i 30 fps, co pozwoliłoby na 3-4 godzinne granie na baterii.

  • kitamo, #

    2500zł jak na konsolę dla ludu to wciąż za drogo.
    Juz PS2 pokazała że w tej cenie to się taka konsola od tak nie sprzeda.
    Zobacz ile milionów konsol ps4 jest obecnie w domach zwyklych kowalskich bo to na takich Sony trzepie kase.
    Konsola musi być wszechdostepna a nie jako exclusive dla tych z zasobnym portfelem.

  • Radical, #

    Skostniały świat konsol, to Ci się udało :D Rynek PC za to jest tak gorący że nadal nic w pełni nie wykorzystuje 4 rdzeniów (o 8 to już wogóle można zapomnieć) oraz trzeba kupować karty graficzne za 2tys żeby słabe porty sensownie działały bo nikomu nie chce się nic optymalizować.

  • mgkiler, #

    I ceną 10x większą.

    Nie dogodzisz wszystkim. Jedni chcą taniej konsoli inni mocarnej.

    Dlatego w PC masz wybór. Budujesz komputer jaki chcesz.

  • kitamo, #

    problem w tym ze budujesz jaki chcesz albo taki jakiego gry wymagają.
    Tak to wyglada niestety.

  • NextGen1987, #

    Co Ty pleciesz... Tylko jeśli chcesz grać na high/ultra, bo jeśli tylko medium (konsole) albo nawet low to masz wybór wśród PC ogromny..

  • KENJI512, #

    Problemem nie jest możliwość zbudowania PC na ultra/med/low.

    Problemem jest efekt psychologiczny, że "nie mamy najlepszego, nie gramy na ultra, nie ma super grafiki". I trzeba wtedy na medium grac, a na konsoli to bylaby super grafika 4K i w ogole... (mimo, ze to dalej medium :D)

    Ale efekt psychologiczny, dla osób, które się nie znają zbyt pozostaje... + większa odległość od monitora :)

  • kitamo, #

    w tym tempie jak deweloperzy optymslizuja gry na PC to po pol roku z medium robi sie LOW :)

  • Słitaśne selfi z ronsi, #

    Niestety, ale mozemy sobie pomarzyc o podzespolach Nvidii, oraz Intela w konsolach i musimy sie zadowolic tym co nam daje od biedy tani AMD. Konsumenci musieliby pokazac, ze sa w stanie zaplacic tyle ile zyczyliby sobie Nvidia i Intel, ale to raczej nie nastapi, poniewaz sa dwie konsole na rynku, ktore zaciekle walcza o konsumenta nizszymi cenami. Dla zwyklego Bolka i Lolka nie ma znaczenia czy AMD czy Nvidia w srodku, byle bylo tanio, wiec cena wygrywa.

  • Yogii26, #

    Dobrze wiedzieć że topowe akceleratory mają HBM2. Pytanie: czy w topowych i zwykłych konsumenckich też będą?

  • kokosnh, #

    topowe pascal-e też miały HBM2 (GP100)

  • mjwhite, #

    Pytanie PO CO?

  • Eternal1, #

    4K oraz VR.
    Znów udajesz że nie rozumiesz tylko po to by sobie pomarudzić.

  • mjwhite, #

    hbm nie daje żadnej przewagi wydajnościowej na gddr więc jak sen jest pchać do cywilnych kart? no chyba tylko po to żeby cię oczarować magią cyferek.... i jak widać to działa :-)

  • kokosnh, #

    czyli nadal fizyczny dzielnik 1/2 FP64/FP32, co za marnotrawstwo krzemu, skoro i tak go zablokują na 1/32 lub niżej.

  • kitamo, #

    a jak Ty sobie to inaczej wyobrazasz ? mają go blokowac tak jak kiedys biosem ?

  • kokosnh, #

    o architekturę bloków SM mi chodzi.

  • kitamo, #

    nie rozumiem o co Ci chodzi nadal. Jakie marnotrawstwo ?

  • kokosnh, #

    o to mi chodzi
    http://cdn.wccftech...00-GPU-SM-Unit.png
    o marnotrawstwo krzemu, na coś czego w grach i tak nie używasz. bez problemu by mogli już ponad 15 tysięcy jednostek FP32 i kilka razy więcej teksturujących tam wpieprzyć, gdyby porzucili projektowanie architektury pod zastosowania profesjonalne.
    wtedy 4K w 144Hz w grach nie byłoby niczym trudnym

  • mjwhite, #

    No to teraz czekamy na slajd od amd z 50% wzrostem wydajności :-]

  • mjwhite, #

    Nie jest źle DGX-1 z GV100 kosztuje 149000$ czyli jedynie 20000$ więcej niż na GP100

  • vegasnight9, #

    Kiedy wyjdzie Volta dla ludu czyli GTX 1180?

  • Blitz007, #

    Ależ oni mają ułańską fantazję... Co kilka miesięcy jeszcze bardziej wydajna karta (bo zakładam, że za kilka miesięcy wyjdzie 2080...).
    NVidaia nie ma już z kim konkurować, więc konkuruje sama ze sobą.

  • solasoft, #

    Nvidia idzie w strone sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego jak widac po nowym ukladzie zadne gry dlugo nie beda wykorzystywac mocy takiego ukladu. Z prezentacji nvidia widac ze skupiaja sie na nowych serwerach i serwerach chmurowych niz na gpu do grania.

  • mjwhite, #

    100% racji. To specjalistyczny układ i nie mówi nam on praktycznie niczego o cywilnych wersjach kart volta.

    Poprzednio GP102 miał więcej CUDA core niż GP100 i oferował większą wydajność FP, przy dużo mniejszym chipie i liczbie tranzystorów.

  • BILInek, #

    Ja to czekam z niecierpliwoscia na 2080Ti ta karta powinna mi zapewnic 144 fps w praktycznie kazdym AAA i QWHD na najblizsze 5 lat a potem pozegnamy karty graficzne calkowicie :)

  • TomPo75, #

    A kiedys dlugo dlugo potem... to przez net bedziemy dostawac 144 razy na sekunde 9mln 0 i 1 by powiedziec monitorowi ktore piksele ma wlaczyc, a ktore nie i na tym bedzie konczyl sie nasz "komputer" ;p
    Bedziemy dzierzawic moc jak teraz zasoby serwerow.
    Nic nie trzeba masowo produkowac, transportowac, sprzedawac, serwisowac, piractwo znika i wszyscy u gory sa szczesliwi :)

  • xchaotic, #

    Fizyki nie przeskoczysz. Jak chcesz miec interaktywna gre, odswiezana 144 razy na sekunde, to komputer nie moze byc w DC tylko przy biurku.

  • TomPo75, #

    Kiedys myslono ze czlowiek musi chodzic bo latac nie umie.
    Zobacz w labach jakie transfery sie uzyskuje.
    Myslisz ze za 50-100 lat nie bedzie takich w domach?
    Predkosc swiatla tez wystarczy, kwestia infrastruktury.

  • Eternal1, #

    Układy wytwarzane w litografii "16nm v3" a na oficjalnym slajdzie jak byk stoi "12nm"
    Bo przecież "AMD nie może być lepsze", cała nVidia...

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap