19 września 2016, Wojciech Kulik

Jak to jest z tym 4K w PS4 Pro i czy nowy Xbox będzie lepszy?

Kategoria: Gry Sprzęt do gier Konsole do gier, Tematyka: SONY Microsoft 4K Project Scorpio, Producenci: SONY Microsoft

Wydawało się, że wojna tej generacji konsol jest już za nami, a tu wychodzi na to, że mamy kolejną rundę.

Granie w 4K ma być „the next big thing” w branży wirtualnej rozrywki. Podczas gdy pecetowcy mogą sobie już na to pozwolić (choć potrzebują do tego naprawdę mocnego sprzętu), konsolowcy muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. W tym wyścigu Sony postanowiło wyjść na prowadzenie, zapowiadając PlayStation 4 Pro. Z jednej strony to nic niespodziewanego, jako że mówiło się o tym od dawna. Z drugiej jednak jest to dość zaskakujące – raz, ze względu na cenę i dwa, z racji tego, że premiera ulepszonej konsoli odbędzie się już w listopadzie. Ale rzecz w tym, że jest – no właśnie – ale…

PlayStation 4 Pro a granie w 4K

PlayStation 4 Pro umożliwi granie w 4K – chwaliła się firma Sony podczas przygotowanej specjalnie na tę okazję konferencji. Nie można Japończykom zarzucić kłamstwa, ale jest coś, co warto w tej kwestii dopowiedzieć. Otóż konsola faktycznie pozwoli cieszyć się rozgrywką w ultrawysokiej rozdzielczości, tyle tylko że w większości przypadków nie natywnie. Najczęściej mamy mieć do czynienia z sytuacją, w której gra o rozdzielczości 1440p będzie skalowana przez wbudowany mechanizm do 2160p (4K). 

PS4 Pro

To właśnie skalowanie pozwoliło zaoferować graczom rozdzielczość 4K w tak ekspresowym tempie, przy żadnej lub niewielkiej utracie płynności oraz w tak atrakcyjnej cenie – konsola PlayStation 4 Pro jest sprzedawana za około 1800 złotych. 

Tymczasem w obozie Microsoftu

Podczas gdy o PlayStation 4 Pro (Neo / 4K / 4,5) dopiero krążyły plotki, Microsoft już podczas tegorocznego E3 zapowiedział konsolę, której nazwa tymczasowa to Project Scorpio i która ma być dużym krokiem naprzód. W jej wnętrzu drzemać będzie ośmiordzeniowy procesor, pamięć będzie miała przepustowość 320 GB/s, a wydajność układu sięgać ma 6 TFLOPS (w przypadku PS4 Pro jest to 4,2 TFLOPS). Informacja Sony o szybkiej premierze i niskiej cenie konsoli Pro musiała zaboleć Microsoft, ale ten ma jeszcze asa w rękawie.

Okazuje się bowiem, że mocniejsze podzespoły pozwolą konsoli Project Scorpio – w przeciwieństwie do PlayStation 4 Pro – zaoferować graczom natywne 4K. Pełna ultrawysoka rozdzielczość ma być dostępna dla większości gier, a już na pewno tych, które powstaną specjalnie z myślą o nowym urządzeniu. Jego premiera – przypomnijmy – w przyszłym roku. Dodatkowym plusem będzie obsługa płyt Ultra HD Blu-Ray.

Project Scorpio Xbox

Sony vs Microsoft – kto wygra?

Sugerując się wyłącznie oficjalnymi komunikatami można śmiało stwierdzić, że Project Scorpio zaoferuje lepszą rozdzielczość, która powinna też przełożyć się na ogólnie ładniejszą oprawę wizualną gier. Wytypowanie zwycięzcy nie jest jednak tak proste. Na pewno dużo zależeć będzie od listy tytułów, jakimi będą mogły pochwalić się oba urządzenia. Wydaje się jednak, że najważniejsza będzie cena, jaką Microsoft ustali dla swojej konsoli. Pytanie brzmi: ile bylibyście w stanie zapłacić za granie w pełnym 4K?

Źródło: VG247, inf. własna

Komentarze

  • Hans Olo, #

    Nawet się nie zawaham zignorować te nowe wynalazki.

  • Eternal1, #

    Właśnie robisz coś zupełnie odwrotnego - czytasz o nich i jeszcze komentujesz art. Napędzasz ten temat.

    Z ignorowaniem nie ma to nic wspólnego.

  • Hans Olo, #

    Czytam by się dowiedzieć jaki to ma sens, ponieważ jestem świadomym konsumentem. Ani Sony, ani MS od tego mojego czytania się nie wzbogacą.

  • BrumBrumBrum, #

    dokładnie. najpierw cena musi być akceptowalna, a dopiero potem się wybiera z tego co zostanie. jednak wg. mnie tutaj MS wygrywa, bo ma czytnik BR. można pójść do wypożyczalni, coś wypożyczyć w jakości HD i odtworzyć na konsolce. w so(r)y tak się nie da, ich strata. co z tego że cała reszta lepsza?

    a co do ceny, świetnym przykladem jest tu kinnect. w xbox360 kinnect był dosyć tani, za to w XO jest on nieakceptowalnie drogi. i co z tego że lepszy skoro się kurzy na półce? a mogli dać możliwość przypięcia kinnecta z x360 do XO. nie zrobili tego i przekreślili rolę jaką to świetne urządzenie mogłoby nadal pełnić.

    marketingowcy zapomnieli, że kieszenie klientów jednak mają dno.

  • panipizza, #

    Trzeba zauważyć, że skalowanie do 4K to nie będzie zwykłe podbijanie rozdzielczości, tylko tzw. checkboard rendering, wcześniej użyty w Rainbow Six: Siege. Porównywałem renderowane natywne 1080p z tym trybem renderowania (fizycznie render miał rozdzielczość 960x540) i obraz był nie tyle nieostry, co miał małe artefakty, jestem pewien, że gdybym nie wiedział o włączeniu tego skalowania, to bym nie zauważył negatywnych efektów. Skok wydajności wynosił około 50%, moim zdaniem absolutnie dobra wymiana za minimalną utratę jakości.

  • danieloslaw1, #

    na zadnej rozdzilczosci nie powinno byc bledow ani artefaktow. poprostu moze specjalnie tak robia zeby pokazac ze wyzsza rozdzielczosc dziala lepiej....

  • kitamo, #

    filmy bluray tez nie powinny być kompresowane, powinny być 1:1 odtwarzane ze zdjęć PNG bez klatek kluczowych.
    Skoro nie widzisz artefaktów oglądając bluray to nie zobaczysz przy checkerboard rendering, bo tu masz proporcje 2:1 a nie 25:1

  • PogromcaBlacharni, #

    "Najczęściej mamy mieć do czynienia z sytuacją, w której gra o rozdzielczości 1440p będzie skalowana przez wbudowany mechanizm do 2160p (4K)."

    Jeszcze 2 dni temu sam tak myślałem, ale okazuje się że to nie jest prawda, a przynajmniej nie dla wszystkich czy nawet pewnie nie dla większości gier. Takie gry jak horizon zero dawn, days gone,czy infamous wykorzystują "checkboard rendering" co daje dokładnie połowę pikseli 4k, a wiec ilość pikseli jest zbliżona do 1520p, ale renderowane są w zupełnie inny sposób. W ramce 4k renderowane są po skosie bloki pikseli 2x2 a druga połowa bloków jest "rekonstruowana" na podstawie tych bloków wyrenderowanych. Można sobie to wyobrazić jako "podziurawione 4k" w sensie renderowane piksele zajmują cały obraz 3840 na 2160 lini, ale z "dziurami" ktore są rekonstruowane.
    Podobno daje to lepszy efekt niż zwykłe 1440p i pewnie w przyszłości większość developerów chętniej skorzysta z tej techniki niż z 1440p.

  • Chochlik, #

    Jak byś sobie tego nie tłumaczył i nie wyliczał to z mniej pikseli więcej nie zrobisz. Sztuczny mechanizm, żeby z mniejszej ilości danych zrobić większą ilość. Domyślam się, że przyjmując wady wzroku, kiepskiej jakości ekrany, sztuczki twórców gier i przede wszystkim brak porównania ekran w ekran, większość nie zwróci uwagi. Ba nawet większość nie wie o co z tym całym 4K czy HDR chodzi, bo to dziecku na prezent...
    Ale nie ma co się oszukiwać i mówić, że nie ma różnicy. Natywne 4K na ekranie 4K zawsze będzie lepsze niż jakieś wyliczane piksele. A to może dopiero MS zaprezentuje swoją konsolą.

  • kitamo, #

    jest całkiem niezłym rozwiązaniem gdy chcemy uzyskac spory przyrost wydajności.

    Wiele osob zapomina ze takie mechanizmy w swiecie video są stosowane od baaardzo dawna i nikt jakos nie mowi ze w materiale wideo kazda ramka nie jest natywnie odtworzona.

  • Chochlik, #

    Dzięki za linka, przeczytałem. Nic w sumie odkrywczego nie było, ogólna zasada logiczna. Sam mechanizm wyliczania piksela darowałem sobie, ten rozpisany flow jest kozacki :P
    No ale mimo wszystko połowę pikseli rekonstruujesz. Założę się, że to widać gołym okiem, ale jak ma się obok porównanie. Też myślałem, że mam dobry monitor do czasu jak nie kupiłem nowego i nie postawiłem obok. Ba nawet jak byłem u kumpla to twierdziłem, że nie widzę za dużej różnicy tak na pamięć. Jak widzisz dwa obrazy na raz to jest zupełnie inna gadka.
    No ale co się dziwić jak np. inny mój kumpel nie jest w stanie dojrzeć tearingu i gra bez v-synca jakiegokolwiek i mówi, że wszystko jest super, a mi oczy krwawią.

  • kitamo, #

    a widzisz roznice w filmach bluray ? one tez są przecież skompresowane i tu jest to jeszcze bardziej drastyczna metoda kompresji niż w checkerboard rendering.

    A już nie mowie o dobrze skompresowanym MVK h265 - jak zrobisz plik wyjściowy 25GB z bluray to nie zauważysz różnicy - ciężko to zrobić nawet jak screena tej samej klatki wytniesz i spróbujesz porównać.

  • Chochlik, #

    Checkboard rendering to nie metoda kompresji. Więc mylisz pojęcia. Poza tym, tak widać różnicę pomiędzy pełnym filmem z blu-ray a jakimś BRRipem nawet takim zajmującym połowę tego co powinno być normalnie. Zresztą co ja się tu produkuje. Kompresja a sposób renderowania obrazu to co innego. Przy kompresji tracisz pewne dane bezpowrotnie. A przy checkboard rendering tych danych nigdy nie było.

  • kitamo, #

    Tylko ze takie argumentowanie ma znaczenie tylko gdy chcesz odtworzyć obraz 1:1 - wtedy owszem jest dwa razy mniej pikseli.
    Jeśli jest to checkboard rendering to nie masz połowy pixeli, masz dokładnie tyle samo bo sa one tworzone na zawołanie - renderowany obraz nie jest odtwarzany ze zrodła, on jest tworzony.
    O ile w przypadku materiału video ma sens takie rozpatrywanie tematu tak przy renderowaniu obrazu już ma mniejsze znaczenie. Przyrost wydajności jest bardzo duzy przy zastosowaniu tej techniki a roznica w jakości jest na plus.

    Z drugiej strony - TV 4k z prawdziwym 4k to teraz szukac jak igły w stogu siana.

  • PogromcaBlacharni, #

    "Jak byś sobie tego nie tłumaczył i nie wyliczał to z mniej pikseli więcej nie zrobisz. Sztuczny mechanizm, żeby z mniejszej ilości danych zrobić większą ilość."

    A czy ja gdzieś powiedziałem że się da? Niestety kompletnie nie zrozumiałeś o czym piszę, ale musiałeś palnąć swoje mądrości, które nie mają związku z tematem.

  • BariGT, #

    A jesli byś renderował np co 4 pixel to praktycznie PS4 wyciagnie nawet 8K. Przy dodaniu wystarczającej ilości blury można renderować jeden pixel na 8 albo 16. Wuja zobaczysz, ale w jakiej rozdzielczości!. To mniej więcej twoja logika.
    Dlatego właśnie do renderingu gier w 4K@60 potrzebny jest akcelerator klasy 1080 - dostępny w PS7neo.
    R480 w nowym PS4+ to karta DOKŁADNIE do komfortowej gry w 1080p@60. NIC WIĘCEJ.

  • kitamo, #

    nie bardzo rozumiesz jak to działa. To nie jest upscaling.

  • BariGT, #

    "Najczęściej mamy mieć do czynienia z sytuacją, w której gra o rozdzielczości 1440p będzie skalowana przez wbudowany mechanizm do 2160p (4K). "

    Tia...

  • kitamo, #

    To nie działa na zasadzie tradycyjnego znanego od lat upscalingu (softwaerowego oczywiście) tylko checkerboard renderingu. Upscaling robi osobny układ który może być np w konsoli albo TV i po prostu upscaluje od tak sobie do wyższej rozdzielczości powielając pixele zgrupowane w pola. Tu rozwiązanie będzie bazowało na checkerboard rendering a to nie jest taki po prostu upscaling który powiela sobie już wyrenderowane piksele - on powiela je przed wyrenderowaniem. Jest to ficzer który już jest dostępny bezpośrednio w GPU ps4pro.

    Jakosciowo jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż tradycyjny upscaling (mniej bluru, jedynie widoczne nieznacznie artefakty).

    https://www.youtube.com/watch?v=POxfQCnANcA

    jak na wczesną wersje to nie jest zle z framerate. Nawet jeśli to upscalowany 4k.

  • PogromcaBlacharni, #

    Przeczytaj jeszcze 2 razy co napisałem i postaraj się zrozumieć sens, bo nie dyskutujesz ze mną tylko z jakimiś swoimi wyobrażeniami. Zrozumienie tego naprawdę nie wymaga IQ więcej niż 80-90.

  • BariGT, #

    * "nie wymaga IQ więcej niż 80-90. " Powinno być "większego/wyższego niż 80-90" - taka wiedza nie wymaga więcej niż ukończenia gimbazy.

    Wracając do tematu. Kiedyś była afera jak producent kart graficznych w sterownikach zawarł trick, że po wykryciu 3D marka w procesach sterownik obniżał jakość grafiki aby było więcej klatek i punktów.

    Widzisz analogię?

  • mgkiler, #

    Oboje macie racje, tylko się nie rozumiecie.

    1. Obraz renderowany do czystego 4K jest najlepszy i lepszy od checkboardrenderingu czy upscalingu - to jest oczywiste i z tym nikt nie dyskutuje.

    2. Checkboard rendering to nie upscaling. Jasne, ze jest to pewne obnizenie jakosci, tylko caly trick polega jak ta jakosc obnizyc by byla jak najmniej zauwazalna.

    pliki jpg tez nie maja 100% jakosci, a przy zapisie 95% za chiny nie odroznisz od 100%, a pliki potrafią być 2x przez to mniejsze.
    Matematycznie masz 2x mniej danych, a okiem tego nie wychwycisz. Na tym polega trick.

    Podsumowując:
    Checkboard rendering daje lepszy rezultat niż upscaling (subiektywnie. Bo matematycznie to tyle samo danych, ale to już wyjaśniłem wyżej).
    Nikt nie kwestionuje tego, że pełne 4K bez checkboard rendering dało by jeszcze lepszy obraz.

  • kitamo, #

    noo choc jeden rozumie o co chodzi.

    Filmy tez sa przecież kompresowane i od jakości kodeka zależy czy widzimy roznice czy nie, a rozmiar potrafi być 10x mniejszy, tak samo jak bitrate.
    NIby bitrate mniejszy a roznice ciężko wyłapać.

    Z reszta wystarczy zobaczyć Rainbow Siege - wygląda nadwyraz dobrze. Dopiero na screenshotach można dopatrzeć się przy powiększeniu mikro artefaktow.

  • raffal81, #

    Zawsze byłem zdania, nie ważne jak, ważne by efekt końcowy był dobry. Widziałem gdzieś porównanie natywnego 4K i tego upskalowanego do 4K z PS4PRO, muszę przyznać że efekt był naprawdę dobry.

  • musslik, #

    Jedno jest pewne, sukces na miarę PS2 im nie grozi :)

  • ohoho, #

    "Sony vs Microsoft – kto wygra?"

    PCtowcy!

    Let's start the show ;]

  • musslik, #

    to prawda ósmą generacje konsole przegrały :)

  • Shunex, #

    Konsola MS może być i 5 razy wydajniejsza i tak będzie nieopłacalna...

  • ImageX7, #

    Od konsoli oczekuje tylko FullHD i stałe 60 fpsów więcej mi nie trzeba, jakby powstała taka konsola kupiłbym bez zastanowienia. Po co pchać się w te 4K? Moim zdaniem to jeszcze nie ten czas.

  • Shunex, #

    W zasadzie to ps4 pro będzie miał opcje gry w full hd bez zablokowanych 30 fps

  • gormar, #

    Jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z oczekiwaniami i zapowiedziami Sony to gry tworzone z myślą o Playstation 4 Neo będą oferowały graczom do wyboru trzy tryby grafiki:
    1. 4K (checkerowane)
    2. 1080p w najlepszej oprawie
    3. 1080p 60fps.

    To ostatnie powinno tobie pasować :).

  • TheZajax, #

    W tej generacji śmialiście się że Xbox mógł dać max 900p zamiast 1080p na PS4, a w momencie gdy Xbox Scorpio oferuje prawdziwe 4K zamiast sztucznie powiększonego 2k w Playstation, krzyczycie że grafika nie jest taka ważna i że nawet zeskanowane tekstury niskiej rozdzielczości są ładniejsze...
    P.S. PC MASTER RACE

  • Shunex, #

    Ale nadal ps4 ma to czego xbo brakuje... Gier

  • ifeelveryblah, #

    Hahaha coś ci się koleś pomyliło :D Knack, Drive Club, The Order 1886 itp. nazywasz grami? Poprawiłeś mi humor :)

  • Shunex, #

    Wymieniłeś parę tytułów a zapomniałeś o najlepszych :D
    inFamous, Uncharted, Ratchet & Clank, Bloodborne :D
    Plus jeszcze remastery starszych gier :P
    Plus nadchodzące gry :>

  • kitamo, #

    jeszcze scorpio nie ma wiec nie możemy nic powiedzieć w tym temacie. Na chwile obecna są tylko plotki że ma być natywne 4k w które nie wierze - ta konsola musiala by mieć z 12 tflop

  • Celdur, #

    Ważne żeby Crysis poszedł w 4K na ULTRA

  • blebleblee, #

    Jak go okroją do wersji na Wii to pójdzie w 4K.

    https://youtu.be/vCBB6xqe29g

  • PogromcaPCMR, #

    Pisz już petycję ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=MYjKQ5tAIG4

  • Hello, #

    Największą różnicą jest to, że PS4 PRO jest tylko 8GB RAM gdzie u konkurenta jest
    12GB a to dla Scorpio oznacza = tekstury do grania w 4K.

  • kitamo, #

    ale przy nawet natywnie skalowanych teksturach 10tflop to jest mało jeśli idzie o 4k.
    obawiam się ze cała ta gadka o natywnym 4k sprowadzi się do obcięcia srogo detali.

  • Snake73, #

    Znowu gadka szmatka o 4K. Co z tego 4K jak i tak rozdzielczość dynamiczna w tych prawie wszystkich pseudo wyświetlaczach 4k ledwo sięga FHD. W pełnym 4K to na razie można sobie pooglądać zdjęcia albo pograć w Tetrisa.

  • Sethis, #

    Na papierze Scorpio > PS4 Pro.
    Problem polega na tym że nie gram w TFLOPS'y ale w gry i tu biblioteka Sony bardziej mnie interesuje. Jeśli będzie sporo ciekawych gier na wyłączność na konsolę "mikromiękkiego" to kupię ich nowe pudełko ale polityka firmy nakazuje wypuszczać większość tytułów również na PC (pomijam fakt nieudolnych portów).

    Na razie mam mieszane uczucia.

    ps. duży + dla MS za napęd bluray 4k

  • klim5, #

    Dywagujecie na temat natywnego 4k w Project Scoripo jako przewagi nad "oszukanym" w ps4 pro, ale zapominacie o podstawowej kwestii jaka dzieli te dwie konsole. Mowa tu o dacie premiery, która dzieli te dwa sprzęty na zapowiedziane i dostępne w przedsprzedaży ps4pro (chyba 10 listopada premiera) i zapowiedzianego na "pod koniec 2017" xboxa....

    Do tego czasu Sony wepchnie pewnie z 10mln ps4 pro jak nie więcej biorąc pod uwagę nasycenie rynku. Chociaż obecnemu rynkowi konsol bliżej do tego smartfonowego niż tego z czasów ps2.

    Czy 4k będzie czy nie będzie ps4pro się sprzeda bo nie będzie miało na rynku konsol bezpośredniego konkurenta

  • Shunex, #

    Wyjdzie Scorpio Sony poczeka rok i stworzy coś lepszego :P

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.