5 października 2017, Marcin Jaskólski

Intel UHD 630 - zintegrowana grafika w Coffee Lake daje radę?

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne Procesory, Tematyka: intel Intel Coffee Lake, Producenci: intel

Czy zintegrowana grafika UHD 630 w procesorach Coffee Lake jest wydajniejsza od swojego poprzednika? Niestety, tylko trochę.

Od czasu kiedy Intel zrezygnował z zintegrowanej grafiki Iris w desktopowych procesorach, to w tym segmencie nie dzieje się wiele. Dziś debiutuje ósma generacja Core (Coffee Lake), która może się pochwalić (?) układem graficznym UHD 630.

Testy przeprowadziliśmy na procesorze Intel Core i5 8600K z pamięciami DDR4 3000 MHz na płycie ASUS TUF Z370 Gaming Pro.

Jak ten wynik wygląda na tle innych zintegrowanych układów graficznych oraz zewnętrznych, tanich kart?

3D Mark – Sky Diver (DX11)
[wynik układu graficznego]

Pentium G4560 + Radeon RX 560 2 GB 21699
Pentium G4560 + Radeon RX 550 2 GB 14063
A10-7870K (95W) + DDR3 2400 MHz 7114
A12-9800E (35W) + DDR4 2400 MHz 6879
A10-7870K (95W) + DDR3 1866 MHz 6502
Core i5 8600K (95W) + DDR4 3000 MHz 4799
Core i3 7100 (51W) + DDR4 3000 MHz 4561
Core i3 7100 (51W) + DDR4 2400 MHz 4349

Przyrost wydajności w stosunku do Core i3 7100 jest niewielki. UHD 630 składa się z tej samej liczby jednostek wykonawczych co HD 630 (24) i zmiany dotyczą w zasadzie taktowania (do 1200 MHz - o 50 MHz więcej niż w Kaby Lake), kontrolera RAM DDR4 2666 MHz (w Kaby Lake - DDR4 2133/2400 MHz) oraz obsługi OpenGL 4.5 (w Kaby Lake - 4.4). Obsługiwane rozdzielczości są dokładnie takie same, więc zmiana na "UHD" jest w zasadzie zabiegiem wyłącznie marketingowym (bo już wcześniejsze modele obsługiwały rozdzielczości UHD).

W każdym razie w Dooma na UHD 630 pogramy, na co mamy dowód w postaci poniższego wideo (nagrane za pomocą zewnętrznego grabbera wideo, więc przedstawia rzeczywistą szybkość działania gry). Oczywiście należy zmniejszyć ustawienia graficzne do minimum i najlepiej zastosować niską rozdzielczość. Gra działała w trybie OpenGL, a pomimo tego, że UHD 630 wspiera biblioteki Vulkan, to gra w przypadku ich zastosowania po prostu się nie uruchamia.

Podobnie jest z Falloutem 4...

A CS:GO śmiga nawet w Full HD i ustawieniach średnich:

Więcej na temat możliwości układów zintegrowanych z procesorami znajdziecie w naszej niedawnej recenzji APU Bristol Ridge - recenzje uzupełnimy o procesory Coffee Lake, gdy tylko w nasze ręce trafią modele Core i3.

Źródło: informacja własna

Sonda

Co sądzisz o "integrze" w procesorach Coffee Lake?

  • 27
  • 33
  • 28
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • Zwis88, #

    No i szczerze sobie odpowiedzmy na pytanie, wszyscy jak tu siedzimy, na ch.. komu karta która w 1360x768 odpala nowe gry w najniższych detalach w łamanym 30 fps, gdyby ta integera mogła chociaż tyle co taki Xbon to by było do pogrania zbierając na porządną kartę, ale to to ma płynnie windowsa ogarniać ewentualnie w jakimś mało wypasionym laptopie dać wrażenie że coś idzie na tym więcej porobić niż filmy YT, a to co widać na tych filmikach to nie jest nawet granie, to jest pitolenie, dydolenie, piłowanie itp. Jakbym miał tak grać w gry albo wcale to bym wolał rzeczywiście zmienić hobby :D

  • mjwhite, #

    w klasycznym desktopie i tak mało kto korzystał z wydajnej karty więc trafiła on po prostu do innych segmentów.

  • Adriian, #

    Ale po co to ładować do desktopowych procesorów? To tylko marnuje miejsce i generuje dodatkowe koszty produkcji. Tam wystarczyłby HD610 albo coś starszego (ważne jest jedynie to, żeby wspierało duże rozdzielczości i wiele monitorów, bo w takie zwykle wyposażone są komputery do pracy).

  • mjwhite, #

    chyba akceleruje też odtwarzanie video, to jest główny cel.

  • Zwis88, #

    Wlaśnie o to mi chodzi, po co w ogóle pakowac igpu do procesora, co tylko podnosi koszty, a nie zmienia absolutnie nic, żaden gracz nawet nie spojrzy na tą proponowaną przez intela integerę, a użytkownik pod filmy czy okienka to mógłby mieć równie dobrze jakiś prosty układzik zintegrowany z płytą jak kiedyś bywało. A jeśli już celujemy w budowę zestawu opartego o APU, to żeby ta integera była na tyle wydajna by chociaż konsolowe wrażenia zapewnić, amd szło w tym kierunku z serią A10 - nawet 7890k już pozwalał co nieco włączyć, ale nadal to było za słabe żeby to miało sens

  • Zero-Cool, #

    Ogólnie może i masz trochę racji, ale ja traktuję iGPU w prockach konsumenckich przedewszystkim jako koło zapasowe w przypadku śmierci GPU (bądź co bądź ale w PC jak coś ma się wysypać będzie to najszybciej karta graficzna, ewentualnie port lan w płycie głównej).

    A poza tym te procesory (od AMD) to dowód że można złożyć PC o wydajności konsoli w niskiej cenie :)

  • Zwis88, #

    Prawie, jednak ta R7 w 7890k to odpowiednik r7 250 tak mniej więcej ta sama wydajność, no a w konsolach zastosowane gpu to jednak klasę wyżej, coś a-la R9 270.

  • sambaverde, #

    APU od AMD to dowód jak sknocić doskonały pomysł próbując ciąć koszty platformy :P

  • xchaotic, #

    Akurat o koszty produkcji sie nie martw, bo jak maja ten sam dizajn to moge robic wszsytkie CPU na jedno kopyto i ew wylaczac rdzenie jak im nie pojdzie i wtedy taki i7-8700K idzie do biura jako i5 z 4 rdzeinai i iGPU.

  • WhiteDrag0n, #

    Zintegrowana grafika nie jest przeznaczona do grania, podczas gdy konsole są zaprogramowane tylko i wyłącznie do grania. Wstawianie zintegrowanej grafiki na poziomie GTX 1050 Ti (pi razy oko wydajność konsoli) znacznie podwyższyłoby koszty takich procesorów. Tak samo nikt nie wymaga aby do konsoli wsadzić procesor na poziomie i5-8600. Większość użytkowników by z tego nie skorzystała, a koszty podskoczyłyby znacznie.

    Moim zdaniem zintegrowana grafika powinna być na tyle mocna, by uciągnąć tzw. "esportowe" gierki. Mają one bardzo niskie wymagania, a w takiego Overwatcha czy CSa to fajnie by było casualowo pograć. Takie 60fps na średnich byłoby spoko.

  • emem666, #

    Ostatni raz dedykowaną kartę graficzną miałem kilkanaście lat temu. Takich jak ja, którzy mają w tyle gierki jest znacznie więcej. Kiedyś wszystko było oddzielnie - karta dźwiękowa, graficzna, sieciowa. Zdecydowanie wolę mieć wszystko naraz.

  • Himoto, #

    Szczerze powiedziawszy spodziewałem się wyniku w okolicach 5100 a nie 4799, ale jak na igpu które ma uciągnąć Pulpit + jakieś filmy w przeglądarce to jest całkiem OK.

    Zaskakujące jest to jak dobre igpu ma AMD i jednocześnie jak słabe te procesory z igpu od AMD są :) może nowe APU od AMD pokażą wydajność na poziomie 9-10k punktów w 3D Mark – Sky Diver (DX11), wtedy byłaby to ciekawa platforma do pogrania dla jakiegoś pracownika biurowego :), albo jako podstawa do budowy małego odtwarzacza filmów i drobnych gier [taka a'la PC konsolka na poziomie PS3/PS4].


    Ktoś pamięta może rozkład jazdy? - chodzi mi co jest aktualnie zapowiedziane na najbliższe miesiące jako premiery :) bo jeśli dobrze pamiętam :
    APU AMD ZEN chyba na koniec tego roku miało wyjść,
    ZEN2 - 2/3Q 2018.
    Intel Gen 9 - 3/4Q 2018,
    Intel HEDT gen 8 - 4Q 2018,
    AMD chyba nawet nie zapowiedziało nic jeszcze w ZEN2 w zastępstwie TR.
    Nvidia GPU chyba 2Q 2018.

    jeśli gdzieś się mylę proszę o poprawkę :).

  • Gatts-25, #

    Mylisz się bo RYZEN REFRESH ma pojawić się już w lutym 2018 roku w tym nowym "12nm LP" procesie produkcji od GF.Myślę ,że z powodu sławnych 14nm LPP od GF oraz zegarów jakie może osiągać RYZEN na firmie tej został wywarty duży nacisk ,żeby nowy proces produkcji czerpał garściami z rozwiązań 7nm LP ale to nie długo także się przekonamy.Niedługo premiera XBOX ONE X i będzie rozchodził się w oszałamiających ilościach , w tej chwili po premierze COFFEE LAKE wiemy jedno ,że dla gracza biorąc pod uwagę cenę najlepszy procesor to i5-8600k a do tego trafić selekta i mamy CPU ,który spełni się przez najbliższe pół roku czasu bo nie wiadomo czy już w tym okresie czasu nie zobaczymy prawdziwych tytułów czerpiących sporo mocy z wielowątkowości procesorów.
    GF tak po za tym także przyśpiesza wdrażanie swoich procesów produkcji jak TSMC i patrząc na harmonogram tej pierwszej można być spokojnym o produkty AMD bo tu szykują się ogromne skoki w wydajności na wątek a to chyba najważniejsze bo o wielowątkowość nie trzeba się martwić u CZERWONYCH gdyż RYZEN 5 i 7 pokazał jak sobie radzi.
    https://uploads.dis...7964e30f0f8a3d.png

  • Himoto, #

    Widziałem do ile daje się podkręcić TRy wiec być może nowy proces technologiczny doda im troszkę do zegarów powiedzmy że R7 i R5 mogłyby osiągać 4.3-4.3. Ghz na powietrzu/wodzie. Wiem marzenie ściętej głowy :P ale IPC mogliby podnieść albo chociaż moc pojedynczego rdzenia poprawić z 155-166 do 180-200 [patrzę po wynikach z Cinebencha 15 - SC] wtedy by nikt nie narzekał że SC u AMD jest słabe :P

    w sumie jest tyle rzeczy które mogą poprawić ze ciężko się zdecydować na jedną :) np.:

    - podnieść ilość linii PCIE do 32 [wiem ze nie zrobią tego]
    - podnieść ilość rdzeni do 10 [nie zrobią tego]
    - podnieść IPC o 10-25% [przypuszczam że jest możliwe do zrobienia]
    - zwiększyć zakres obsługiwanych Ram :) [chodzi o częstotliwość oraz ilość maksymalną]
    - uzyskać lepsze zegary w stosunku do analogicznych ZEN1
    - dorzucić troszkę więcej pamięci L2 i L3.
    - obniżyć zużycie prądu dla jednego rdzenia o 5-10%.
    - ceny mogłyby być niższe niż analogicznych modeli Ryzen podczas premiery :P
    - dać 10 rdzeniowce w cenie 8 rdzeniowego 1800X :P z wynikiem SC na poziomie 190-200

    z tego wszystkiego realne jest tylko podniesienie IPC, ale warto pomarzyć :)

  • htm72, #

    To te zintegrowane robią coś wogóle ?
    Ktoś testował ?

  • HardCorak, #

    zamiast dać jakieś testy z gier esportowych typu lol, cs go z których większość pewnie działałała by zadowalająco to wy wrzucacie takie których prawie nikt na integrze nie tknie bo działają słabo i zdecydowana większość aby w nie grać będzie miała kartę nvidi lub amd...

  • sebmania, #

    Ma ktoś może informacje /linka czy multi gpu na dx 12 działa z apu i gpu ?

  • sambaverde, #

    Kupujcie AMD, żeby wyszli wreszcie z garażu i dali rynkowi jakieś potężne APU, bo dość już mam tej skrzyni pod biurkiem. Zdałby się jakiś "mały, ale wariat" desktop pod monitor.
    Miałem nadzieję, że Intel opracuje jakąś konkretną integrę, ale absurdalny wyścig na ilość rdzeniuff x86 pogrzebał moje nadzieje :( Dzięki Wam AMD... Jak zawsze trzeba było wszystko spie.... :(

  • Zwis88, #

    Nie znam się aż tak na budowie GPU żeby się w tonie speca wypowiadać dlatego podkreślam że jest to mój domysł, ale wydaje mi się, że pomijając wielgachny laminat żeby pomieścić pamięci i sekcję to sam rdzeń nawet w takim GTX1080 to tylko mała kosteczka, więc zakładając że płyta główna jest odpowiednio przystosowana, można by upchnąć to pod ihs-em procesora obok cpu i zasilić oraz zapewnić odpowiednią ilość RAM-u

  • sambaverde, #

    Nikt nie oczekuje w APU GTX 1080 :) ale bieda opcja GTX 1050 TI to by tam mogła się znaleźć :)
    Ryzen R5 1500X = 65W TDP
    GTX 1050TI = 75W TDP
    Razem = 140W TDP
    Skoro AMD Ryzen™ Threadripper™ ma TDP 180W i nadal można go zasilić zwykłym zasilaczem ATX i nie topi płyt głównych to mocarne APU też nie byłoby żadnym problemem :)
    Jedyny problem, to brak odpowiedniej technologii po stronie AMD, bo na współpracę z nVidia nie ma co liczyć :)

  • Rebelmind, #

    Chwilowo jadę na iGPU z i5-5675c (ram 2166 MHz CL 9) i jest w csgo kosmos (jak na integre). Gram 1080p na średnich i proc trzyma po 100 FPS...

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap