22 stycznia 2019, Wojciech Kulik

Google musi zapłacić 50 mln euro kary - chodzi o RODO

Kategoria: Ciekawostki Technologie i Firma Internet, Tematyka: Google Prywatność Software i prawo Ochrona danych RODO, Producenci: Google

Firma Google została ukarana rekordowo wysoką grzywną za naruszenie przepisów RODO. Francuzi twierdzą, że nie dba ona o przestrzeganie prawa i wyznaczają cenę: 50 milionów euro.

Wraz z wejściem w życie RODO miały przychodzić olbrzymie kary finansowe dla przedsiębiorstw, ale taka naprawdę poważna grzywna została zarządzona dopiero teraz, ponad pół roku od tego czasu. Rekordowo ukarana jest zresztą firma, której nikomu nie trzeba przedstawiać – to Google.

Firma Google została ukarana grzywną w wysokości 50 milionów euro za działanie niezgodne z obowiązującym już unijnym Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (czyli właśnie RODO). Tę najwyższą dotąd karę wyznaczył francuski regulator – za nieprawidłowe gromadzenie i wykorzystywanie danych użytkowników w dostosowywaniu reklam.

Francuska komisja ds. ochrony danych osobowych wyjaśniła, że grzywna została nałożona po ustaleniu, że firma Google nie wypełniła obowiązku polegającego na przejrzystym informowaniu o sposobach i celach gromadzenia informacji o użytkownikach. Jak stwierdziła – szczegóły są trudno dostępne, a ponadto napisane ogólnie i niejasno. Nieoczywista jest też prośba o zgodę na dostarczanie spersonalizowanych reklam.

Gigant z Mountain View jak dotąd odniósł się do kary wyłącznie w taki sposób, że zapowiedział dokładne przyjrzenie się tej sprawie. Równocześnie zapewnił, że przestrzeganie przepisów jest dla niego sprawą priorytetową.

Źródło: CNET, Business Insider, Bloomberg. Ilustracja: Mizter_x94/Pixabay

Komentarze

  • sabaru, #

    Co to są reklamy?

  • stalkerpl, #

    oni chyba w minute tyle zarabiają, straszna kara

  • sn00p, #

    Francuzi? Google mogło by ich olać :)

  • Geriavit, #

    Francuzi to te ludki z Turcji? :D

  • deduchus, #

    Najwyższy czas, żeby nie tylko Google, ale też Facebook, Microsoft i inni giganci internetu zaczęli bardziej przejmować się przejrzystością swoich praktyk. Samo targetowanie reklam nie jest niczym złym, jednak te firmy celowo gmatwają udzielane informacje, żeby ukryć rzeczywistą skalę zbierania danych. Chciałbym doczekać czasów, gdy surfując po internecie jestem pewien kto i po co zbiera moje dane. Tyle by mi wystarczyło.

  • tarzinio, #

    Już kiedyś pisałem. Znajdą problem, maja tydzień na poprawę. Drugie zgłoszenie to tak dla googla z 5 miliardów i wyłączają serwis do momentu naprawy. Padnie wtedy sporo rzeczy? trudno, google poniesie jeszcze większe straty wtedy. 3 naruszenie? Wyłączamy googla, koniec imprezy. Ja rozumiem przypadkowe błędy, ale takie coś jak RODO, powinni przestrzegać i za przeproszeniem w du.. to mam, niech się dostosują.

  • Gładziu, #

    I nic nie będzie, jak u Kononowicza. Tu jest Podlasie i ma być zacofane.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.