22 maja 2019, Paweł Maziarz

Flexgate - użytkownicy MacBooków Pro skarżą się na problemy z ekranem [AKT.]

Kategoria: Komputery Laptopy, Tematyka: Apple Apple MacBook, Producenci: Apple

Problem ma występować po zakończeniu gwarancji producenta, a niektóre autoryzowane serwisy odmawiają klientom bezpłatnej naprawy.

MacBook Pro Retina z założenia miał być laptopem dla najbardziej wymagających użytkowników. Niestety, po raz kolejny przekonujemy się, że sprzęt nie jest wolny od wad konstrukcyjnych, co zaczynają dostrzegać użytkownicy.

W sieci można spotkać się z opisami, gdzie użytkownicy modeli MacBook Pro Retina z 2016 roku skarżą się na problemy z podświetleniem ekranu. Co istotne, usterka ma pojawiać się mniej więcej po rocznej gwarancji producenta. Temat został określony jako afera flexgate.

Apple MacBook Pro
Pierwsze objawy usterki to nierównomierne podświetlenie matrycy

Jak informuje serwis iFixit, problemem ma być spowodowany zbyt krótką taśmą łączącą matrycę z płytą główną laptopa. W przypadku mocniejszego odchylanie ekranu, taśma mocno się napina i po jakimś czasie ulega uszkodzeniu – pierwszymi efektami jest właśnie nierównomierne podświetlenie matrycy, ale z biegiem czasu może może dojść do całkowitego zaniku obrazu. Według portalu, podobny problem może dotknąć też najnowszy model MacBooka Air.

Apple MacBook Pro
Powodem usterki ma być zbyt krótka taśma łącząca ekran (foto: iFixit)

Niestety, nowy MacBook Pro został zaprojektowany w tej sposób, że wszystkie elementy są jeszcze bardziej zintegrowane. W efekcie wymiana taśmy wiąże się również z wymianą ekranu, co znacznie zwiększa koszty nieautoryzowanych napraw.

Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych mają różne zdanie na temat autoryzowanych napraw usterki. Niektóre serwisy naprawiły wadliwe laptopy za darmo, ale niektóre miały życzyć sobie sporej zapłaty. Powstała nawet petycja nawołująca producenta do bezpłatnych napraw usterki (w chwili pisania newsa podpisało ją prawie 5500 osób).

Aktualizacja 22.05.2019 9:15

Firma Apple wdrożyła program naprawy wadliwych laptopów MacBook Pro 13, które mają problem z podświetleniem ekranu. Usterka ma dotyczyć modeli sprzedawanych między październikiem 2016 a lutym 2018 roku.

Osoby posiadające wadliwy model powinny zgłosić się do sklepu/autoryzowanego dystrybutora lub pomocy technicznej. Producent zobowiązał się do bezpłatnej naprawy usterki.

Zastanawiający jest jednak fakt, iż programem objęto tylko 13-calowy model, podczas gdy redaktorzy serwisu iFixit wykazali problemy również w 15-calowej wersji.

Źródło: ComputerBase, AppleIssues, iFixit, Chance

Komentarze

  • miedzianek, #

    A ja dalej śmieję się z użytkowników nadgryzionego jabłka. tyle kasy dać za sprzęt, który po roku się psuje...Dziwne, że akurat po okresie gwarancyjnym, nieprawdaż? Apple pewnie było świadome, temu tylko rok gwarancji.

    PS. W EU obowiązuje 2 lata na elektronikę, także Apple będzie mogło cmoknąć się w zadek?

  • Wasek, #
  • SirMichael, #

    a co mają telefony do laptopów?

    Ja korzystam z ajfonów i są ok a laptopy apla to grzejący się syf.

  • rlistek, #

    Dokładnie to samo miałem jak kiedyś lata temu kupiłem ipoda. Myślałem, że pechowo mi się zepsuł zaraz po zakończeniu gwarancji. Jak się okazało jednak, ogromna liczba właścicieli tego modelu miała identyczny problem, również chwilę po zakończeniu gwarancji.

    Pomijając już tragiczną jakość dźwięku jak na tę klasę cenową, to choćby za to planowane postarzanie produktów nigdy w życiu nie mam zamiaru kupić już niczego od Apple. Jedyne w czym ten odtwarzacz był dobry to ergonomia, bo bardzo wygodnie się go używało i mógł się podobać z wyglądu. Niemniej nawet jakby się nie zepsuł to i tak nie poleciłbym go nikomu kto ma choć odrobinę słuchu.

  • rulax, #

    Właśnie :) Potknięcia się zdarzają każdej firmie ale Apple robi to w wyjątkowo arogancki sposób. Niby sprzęt super-hiper za sporo kasy a to już któreś z kolei potknięcie. W dodatku, jest to zawsze wina użytkownika. Gdyby nie akcje w necie i groźba utraty wizerunku, Apple odesłałoby klientów na drzewo :)

  • kaviter, #

    Fakt że sprzęt Apple jest wyjątkowo niskiej jakości, moja Żona uparcie używa ich telefonów i w kółko ma nowy bo coś jej nie działa. Ja sobie kupiłem iPad Pro z klawiaturą, klawiaturę 2x wymieniałem na gwarancji, właśnie padła mi trzecia. Urządzenie od początku miało problemy z WiFi i raz było z tego powodu wymienione na gwarancji (operacja ta trwała ze 2 miesiące), obecnie ma teraz nieco ponad 2 lata, bateria praktycznie nie działa (trzyma ze 2h może), powrócił też problem z WiFi (bardzo słaba jakość połączenia, metr od AP, laptop ma zasięg na maxa, iPad ledwie jedna kreska i ciągle przerywa). Poszedłem z nim do autoryzowanego serwisu powiedzieli mi że w tym modelu baterii nie da się wymienić (????) z WiFi nie widzą problemu - ogólnie jak chcę to mogą mi sprzedać nowego. Masakra. Ogólnie jakość sprzętu spada, tak samo jest z np Laptopami ThinkPad których używam. Mam takiego starego jeszcze zrobionego przez IBMa no ma z kilkanaście lat, do dzisiaj wszystko w nim działa nawet bateria trzyma z 20 minut, konstrukcja pancerna - super sprzęt. Nowego którego mam mniej niż rok też już reklamowałem bo przestała działać w nim karta sieciowa.

  • Barubar24, #

    Co do gwarancji to się mylisz. Producent w UE w ogóle nie musi dać gwarancji ani rocznej ani 2 letniej ani żadnej innej.

    Natomiast sprzedawca/dystrybutor odpowiada za NOWY sprzęt przez 2 lata i jest to tzw. niezgodność towaru z umową (używki do 1 roku). Co więcej po upływie pół roku od zakupu klient ma obowiązek udowodnienia, że niezgodność, na podstawie której ubiega się o reklamację, istniała w momencie zakupu produktu.

  • ocw1987, #

    Kolego bardzo się mylisz w UE jest 2 lata RĘKOJMI a gwarancji tyle co ustali producent.
    Więc jeżeli producent dał 1 rok gwarancji, a sprzęt popsuł się po 1,5 roku to gwarancji już nie masz (świadomi kupujesz z taką jak dał producent) możesz natomiast skorzystać z rękojmi (bo sprzęt miał np. wadę ukrytą) ale musisz udowodnić producentowi że wada była od początku co jest w praktyce niemożliwe.

    Ale chyba najważniejsze jest to że dana marka przelicza żywotność sprzętu że ma się popsuć po gwarancji i to w każdej branży.

  • Eternal1, #

    Mam znajomego który obecnie gustuje w telefonach jabka i słysząc o tym że Apple bez zgody i wiedzy użytkownika zdalnie obniżał wydajność (zegary SoC) w starszych modelach poprzez cichą aktualizację softu, machnął na to ręką i planuje zakup kolejnego modelu jabłka... absurd! ludzie jawnie pozwalają się okradać.
    Jaka to paskudna czarna magia sączy się do głów przez medialną papkę że ludzie jak zaklęci porzucają podstawy zdrowego rozsądku i instynktu samozachowawczego?
    Przypomina mi to sektę demona Rydzyka. Ten patrzy na swe ofiary/wiernych z pogardą a ludzie jak w transie całują go po rękach i siłą wciskają kasę. No pranie mózgu pierwsza klasa.

  • mesjan, #

    Kiedyś dyskutowałem ze znajomym (fanem jabłka) na temat ekranów w smartfonach, twierdził wtedy że apple robi najlepsze ekrany jakie mogą być na świecie a ja mu powiedziałem że przeszedłem z iphona na samsunga który ma amoleda i ten ekran jest dla mnie o wiele lepszy. Nasłuchałem się wtedy od niego jak to ta technologia jest do niczego i że samsung z niej zrezygnuje. Po kilku latach spotykam go i mi się jego stara śpiewka przypomniała, więc mówię do niego co jednak samsung nie zrezygnował z amoleda a nawet twój apple kupuje go od samsunga. On mi na to że apple czekało na ulepszenie tej technologii i że samsung sprzedaje o wiele lepsze ekrany amoledowe niż stosuje w swoich smartfonach. Stwierdziłem że nie będę kontynuował z nim dyskusji bo z fanatykami się nie gada, nie ma sensu.

  • Arael, #

    ...z tym, że tym razem kolega miał rację :) (wcześniej mógł też mieć o tyle, że było dużo problemów z wczesnymi AMOLED)

    No chyba, że chcesz dyskutować z poniższym na zasadzie "ależ uje kłamią!":

    http://www.displaym...XS_ShootOut_1s.htm

    "The Absolute Color Accuracy of the iPhone XS Max is Truly Impressive as shown in these Figures. It has an Absolute Color Accuracy of 0.8 JNCD (Just Noticeable Color Difference) for the sRGB / Red.709 Color Gamut that is used for most current consumer content, and 0.8 JNCD for the Wider DCI-P3 Color Gamut that is used for 4K UHD TVs and Digital Cinema, which are both Visually Indistinguishable From Perfect, and very likely considerably better than any mobile display, monitor, TV or UHD TV that you have."

  • mesjan, #

    Ten ostatni tekst to zwykła marketingowa papka, a wiesz dlaczego? pod koniec używają słowa "prawdopodobnie" najlepszy ekran. Użycie tego zwrotu powoduje że stwierdzenie jest bliskie prawdy (lecz prawdą nie jest) i nikt ich nie oskarży na grube sumki za to że twierdzą nieprawdę. Temu też w reklamach piwa często słyszymy prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie.

    A co do wczesnych amoledów przeszedłem z iphone 3 na samsunga s2 i już wtedy zauważyłem wyższą jakość. LCD były wtedy również niedopracowane, srebrzyły przy delikatnej zmianie kąta a amoled nie. Od tamtej pory używam smartfonów tylko z amoledem. LCD obecne oczywiście już nie jest takie jak kiedyś i widzę to codziennie. Mam tv LCD samsunga 11 letniego i gdy wyświtla nocą czerń można przy nim książki czytać tak świeci a przy nowych już nie.

  • Arael, #

    Zauważyłeś wższy kontrast, jakość w rozumieniu reprezentowania kolorów niedomagała – i dziś na wielu telefonach niedomaga, bo celowo mają złe kolory żeby kusić nasyceniem ;) Co do "prawdopodobnie", to nieźle pojechałeś – to nie jest recka Apple, mogą sobie oceniać co chcą i jak chcą. Generalnie zabawne, że Apple używając Samsunga tłukąc sobie jego fabrykami i jego technologią OLED-y poskładało wszystko do kupy tak, że wyszedł lepszy ekran niż samemu Samsungowi :)

  • owatanka, #

    Ludzie zrozumcie to wkoncu , pracownicy apple nie wchodza sobie do fabryki samsunga zeby tam sobie produkowac ekrany do telefonow appla... to firma samsung dostaje zlecenie i to pracownicy samsunga produkuja ekrany dla klienta jakim jest apple.
    Samsung produkuje taka sama metoda ekrany do kazdego telefonu jedyna roznica to rozdzielczosc i rozmiar.
    I teraz pytanie jakim cudem sobie apple poskaldalo lepszy ekran niz samsung do swoich telefonow?
    Jak widac propaganda apple dziala i ma sie dobrze te same ekrany w samsungu sa be ale w apple sa wypasione i najlepsze...
    Jakosc obrazu to kwestia subiektywna jedni lubia kolory naturalne inni przesycone az promieniujace kolorem

  • Arael, #

    Poproszę o źródla potwierdzające te słowa, bo np. w przypadku LG swego czasu Apple wręcz rozbudowało ich fabrykę wyświetlaczy, więc jak dla mnie to waćpan p***lisz :)

  • mesjan, #

    W przypadku TV lub monitora nie tylko kontrast jest najważniejszym współczynnikiem, ale nikt na smartfonie raczej grafiki nie robi, więc nie musi pokrywać ekran danej palety barw. Kontrast jest bardziej zauważalną opcją. I może w dzień nie widać ( bo liczy się głównie jasność) ale w resztę dnia lub w domu tak.

  • Arael, #

    Kto nie robi ten nie robi, są wypas apki :) I bodajże od czasów w okolicy iPhone 5 wszystkie urządzenia Apple mają fabrycznie kalibrowane ekrany :)

  • daneel3, #

    Dowaliłeś, jak łysy grzywą o kant kuli z tym najlepszym wyświetlaczem w iPhone Xs. Problem, że przytaczasz część tekstu zamiast porównywać wyniki testów.
    Kiedy porównasz sobie wyniki testów ekranu iPhone Xs z wynikami testów smartfonów takich jak: Galaxy S10 , Note 9, Galaxy S9 oraz OnePlus 7 Pro czy Pixel 3 XL to te wyniki w iPhone Xs wypadają nieco gorzej przy tamtych.

  • człowiek-taboret, #

    @mesjan, ale kolegi to nie musiałeś przyprowadzać, żeby potwierdzić swoją historię.

  • BariGT, #

    Problem polega na regulacjach prawnych. Za spaliny VW dostal taka kare, ze wyskoczyl z kapci. Gdyby producenci sprzetu za zabronione sformuowania w EULA, udowodnione postarzanie, czy celowe uniemozliwianie naprawy dostawali kary liczone w kilkudziesieciu MLD $$ to kazdy by sie zastanowil. Teraz beda sie najwyzej szarpac z kilkoma Jankami, ktorych se poszczuje adwokatem wiec jasne , ze beda robic tak dalej.

  • Arael, #

    Problem nie leży w znajomym, ale w tym, że jak wiele sheeples wierzysz w brednię o celowym spowolnieniu :)

  • Tomasz Słowik, #

    Kolejna wada fabryczna. Louis Rossmann znowu będzie miał z czego się śmiać naprawiając te padliny.

  • Janke5, #

    Tej usterki to i On nawet nie naprawi:

    https://www.youtube.com/watch?v=NzjoELvrkYo

  • KrzychuG, #

    Naprawi choc nie wiem czy bedzie mu sie chcialo: https://www.youtube.com/watch?v=I_kcMyhwZls

  • Dudi4Fr, #

    Już się śmieje ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=I-0ejhpO1hc&t=0s

  • NuXer, #

    W sumie rozumiem trochę hejt jednak jako developer najwygodniej mi się pracuje na macu, więc niestety brakuje mi alternatywy.

  • Dragonik, #

    It's not a bug, it's a future

  • rlistek, #

    To się angielskim popisałeś...

  • owatanka, #

    Spoko on ma wiecej takich zdan w pliku txt gdzies na kompie i je wkleja co jakis czas w postach nawet nie wiedzac co to oznacza hehe

  • Ruter19, #

    Chyba tylko w PL dyma.... ludzi bo za granicą normalnie jest 2 lata czyli rok od sklepu i bez dyskusji przyjmują każdy sprzęt :) potem dostajesz znowu gwarancję.

  • solasoft, #

    Ja bym sie nie sugerowal tym ze to wina apple czy nie , kazde urzadzenie niezalezne jakiej firmy jest tak zaprojektowane ze ma sie zepsuc po okresie gwarancji , Naprawiam bardzo duzo roznego sprzetu na universytecie na ktorym pracuje i tanie czy drogie wszystko jest w dzisiejszych czasach bardzo tandetne. kondensatory daja najgorszych film malo tego umieszczaja je tam gdzie jest jakis radiator, przewaznie naprawa kosztuje pare zloty ale oczywiscie nikt tego nie naprawia i idzie do kosza. Najwazniejsze dzis to kupowac rozszerzona gwarancje na wszystko co sie kupuje. Pozdrawiam wszystkich .

  • lantar8, #

    Sam jestem użytkownikiem Macbooka i iP ale pazerność tej firmy nie zna granic. Z drugiej strony są ułomności windowsa, gdzie mogę zapomnieć o prywatności, ergonomia w stosunku do macos jest tragiczna no i ten pakiet office za prawie tysiaka :/

  • rulax, #

    Jest sporo oprogramowania chodzącego lepiej na Maku niż Win + lepsza ergonomia + przyzwyczajenie i ludzie wybierają sprzęt z jabłkiem. Inna sprawa, że wszystko od niego jest bardzo drogie, poczynając od głupiego kabelka. Nad przesiadką całego sprzętu na Apple trzeba się porządnie zastanowić.

  • rlistek, #

    Jakie na przykład? Bo z tego co się orientuję, to już nawet graficy przechodzą na PC bo wszystko od 3d maxów po photoshopy lepiej działa na PC. Jeśli chodzi o obróbkę dźwięku to już dawno na macu nie ma czego szukać. Nie wiem jakim desperatem trzeba by jeszcze być, żeby się dalej na Logic Pro męczyć w 2019.
    Apple do pracy to się nadaje, ale chyba tylko dla blogerek i lasek co foty na instagrama wrzucają. Ewentualnie dla ludzi co klepią kod appek na iOSa.

  • Gładziu, #

    Z tą prywatnością to Cię poniosło :) A jak poprosisz w sklepie żeby Ci sprzedali laptopa z windowsem o parę tysięcy drożej, to office'a z pocałowaniem ręki dołożą gratis.

  • Arael, #

    Nie poniosło go, możesz sobie zassać wszystko co Apple (czy FB albo Google) oficjalnie trzymają na Twój temat, ja to zrobiłem z ciekawości – używam sprzętu Apple od lat, a pliczek był malutki i poza kontaktami, kalendarzem i przypominaczami prawie nic tam nie było...

  • Gładziu, #

    Bo oni nie szpiegują dla klienta, tylko dla USA. Największą firmą w potędze militarnej nie jest się ze względu na dobry marketing, tylko na przydatność dla rządu. To że FB czy MS raczy się ze szpiegowanymi dzielić co o nich przekazał to miły gest, ale od reszty się niczym nie różnią.

  • Arael, #

    I dlatego nie chcieli odblokować zaszyfrowanego telefonu FBI, itd.? A agencje muszą płacić gruby hajs za exploity na niezapatchowane urządzenia?

  • EgzoPro, #

    I oczywiście masz dowody na to że Apple tych danych nie przekazało? Od kiedy propozycje potężnych agencji rządowych trafiają do mediów, wszakże to one są wyspecjalizowane w działaniach niejawnych.

  • misio1771, #

    Moim zdaniem problemem nie jest to, że jakiś podzespół okazuje się być źle zaprojektowany, albo nie spełnia próby czasu. To się zdarza u wszystkich producentów. Problemem jest podejście Apple do tego typu rzeczy, wymigiwanie się od wzięcia odpowiedzialności za błąd, zawsze mówią, że tak ma być(obniżenie taktowania w starszych iPhonach, wygięte iPady Pro) albo, że problemu nie ma lub wynika z nieprawidłowego użytkowania. Do tego dochodzi to, że żeby wymienić tasiemkę trzeba wymienić cały panel.. Tak nie powinno być. Dam przykład z branży motoryzacyjnej: jeśli okaże się, że jakaś część w samochodzie, nawet pierdoła, nie została wykonana należycie, a producentowi zależy na reputacji to zostaje przeprowadzona akcja serwisowa, czasami obejmująca dziesiątki tysięcy egzemplarzy. Nieodpłatnie. Da się? Da się.

  • Arael, #

    Mi tam wymienili za darmo matrycę z całą klapą trzy lata po gwarancji (koszt rynkowy 1/3 ceny lapka w dniu zakupu), więc czy ja wiem, czy świat jest taki czarno-biały...

  • biesz, #

    Gdzie jest ta kraina z dobroczyńcami, którzy wymieniają matrycę za darmo po okresie gwarancyjnym? Chyba w snach i marzeniach :)
    Pracowałem w Apple. O szczęściu można mówić gdy sprzedawca odpali iPhona lub MacBooka, który nie chce się odpalić. Takich klientów dziennie było średnio trzech.
    Dochodzi 15. Arael, chyba czas na popołudniową modlitwę do jabłuszka! ;)

  • Arael, #

    Czekaj, czekaj... Sugerujesz, że mi to się przyśniło, czy jak? To po pierewsze, a po drugie w Polsce nie ma Apple, są tylko serwisy, które mają podpisane z nimi umowy i autoryzowani dealerzy, zero samego Apple. Nie wiesz gdzie pracowałeś?

  • axelbest, #

    Oj tam banialuki pleciesz. Miałem maca który pochodził z 2011-ego roku. W roku 2017 matryca całkowicie odmówiła posłuszeństwa. Akurat zdarzyło się to jeszce przed zakończeniem ich wsparcia - tu link https://www.macworl...programme-3497935/ (od maja 2017 nie wspierali lapków sprzed 2012 roku).

    Sprzęt dawno po gwarancji, skorzystałem z tego programu i dostałem nowy egzemplarz (ale też model z 2011, ale z poprawioną matrycą). Działa do dziś.

  • człowiek-taboret, #

    @Arael

    A ja mam Della i wiesz co? Mi matrycy nie wymienili jak się gwarancja skończyła. BO SIĘ NIE ZEPSUŁA!

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Psst... Chciałbyś przetestować naszą nową stronę? :)