9 kwietnia 2019, Marcin Jaskólski

Co to jest DLSS?

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne, Tematyka: Nvidia Nvidia GeForce Nvidia Turing Vademecum, Producenci: Nvidia

DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling to technologia dostępna na kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX, która ma na celu przyśpieszenie działania gier, kosztem małego spadku jakości obrazu.

DLSS było jedną (obok ray-tracingu) z "ekskluzywnych" technologii dostępnych wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX (architektura Turing). Przypomnijmy, że ray-tracing w czasie rzeczywistym wykorzystuje rdzenie RT, natomiast DLSS rdzenie Tensor, odpowiedzialne za uczenie maszynowe.

O ile kwietniowy update sterowników NVIDII ma udostępnić ray-tracing również użytkownikom kart GTX (do GTX 1060), to DLLS pozostanie funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT. Więcej na temat architektury NVIDIA Turing znajdziecie w publikacji na naszych łamach.

Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

Tak, właśnie po to powstała ta technologia. Geneza jej powstania prawdopodobnie leży o obok ray-tracingu, który miał duży wpływ na szybkość działania gier. Nawet najwydajniejsze modele GeForce RTX mogły nie pozwolić na płynną rozgrywkę w rozdzielczości 4K z włączonym ray-tracingiem. Często dopiero równoczesne wykorzystanie DLSS to umożliwia.

Jakiego wzrostu wydajności można się spodziewać?

Wszystko zależy od danej gry i rozdzielczości. Poniżej możecie zobaczyć wpływ technologii DLSS na wydajność w Metro: Exodus:

Metro: Exodus - 3840 x 2160, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

Bez ray-tracingu 61
50
RT wysoki + DLSS 54
46
Ray-tracing wysoki 37
31
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

Nie, chyba, że porównamy jej działania z temporalnym wygładzaniem krawędzi (TAA) - w niektórych przypadkach DLSS działa znacznie lepiej.

Czy DLSS to po prostu upscaling?

Upscaling to tylko jedna z technik z których korzysta DLSS. Jeśli już chcemy to nazwać upscalingiem - bo gra faktycznie renderowana jest w niższej rozdzielczości - to jest to najbardziej zaawansowany upscaling na rynku, do którego działania wykorzystuje się nie tylko rdzenie Tensor i superkomputery NVIDII.

Z jakich technik korzysta DLSS?

Uczenie maszynowe, upscaling, generowanie brakujących pikseli i wygładzanie krawędzi.

Które gry obsługują technologię DLSS?

Na razie jest ich niewiele, ale ich liczba sukcesywnie rośnie. Tymczasem można wymienić Battlefield V, Shadow Of The Tomb Raider, Final Fantasy XV, Metro: Exodus, czy Anthem.

Źródło: informacja własna

Sonda

Jak oceniasz przydatność technologii DLSS?

  • 17
  • 39
  • 55
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • lasq09, #

    Po przeczytaniu artykułu nadal nie wiem jak działa DLSS

  • raffal81, #

    Co to jest DLSS już wiesz, ale jak działa już nie ;))) więc wszystko się zgadza :D

  • Sharimsejn, #

    Można przeczytać w sieci, że w grach DLSS to głównie szumna technologia, która ma wywoływać "wow", tak jak RT, które w pełni jest gdzieś w ogóle zastosowane?

  • BrumBrumBrum, #

    DLSS jest jedną z metod sztucznego podwyższenia rozdziałki. najpierw obraz jest generowany w niższej, a potem przeskalowywany. i tu DLSS robi za ten skalowalnik który uzupełnia brakujące piksele wg. swojego widzimisie, tak jak został wytrenowany. algorytm nie jest uniwersalny, nie dodaje detali bo niby jak?

    a co do autora artykułu, cyt: "porównamy jej działania z temporalnym wygładzaniem krawędzi"

    nie temporalny tylko tymczasowy albo roboczy. polskiego się nie zna?????

    jak ci spiknę to swój head schowasz pod table i dopiero wtedy dopadną cię means jak remaidniesz sobie swoje experiences.

    UGH...... polska języka byciem trudna języka.

  • Yaceek, #

    Do działania DLSS wykorzystujemy Tensory, za które zapłaciliśmy dodatkową kasę oraz superkomputery Nvidii, które przeliczą niezliczone ilości scen w grze.

    To samo da się uzyskać za pomocą zwykłego skalera i wbudowanego TAA, czy obojętnie jakiego innego AA.

    Co z DLSS? Zerowe informacje na ten temat, ale nie martwcie się napiszę to za was. DLSS jest zablokowany, jeżeli twoja karta jest w stanie zrobić ~60fps w danej grze. Na przykład nie możesz odpalić DLSS w 1080p na 2080 żeby uzyskać 144fps (przykład) bo ten upscaling będzie odbierał fpsy, a nie dodawał. Czas na wygenerowanie klatki będzie mniejszy bez niż z DLSS w takich warunkach.
    Dodatkowo - Wszyscy widzą dokładnie jak DLSS wpływa na jakość obrazu oraz jest mnóstwo porównań do zwykłego upscalingu. Mało kto natomiast testuje DLSS w mniejszej rozdziałce niż 4k. Dlaczego? Ja wam powiem. RTX 2060 nie nadaje się do 4k, ale ma tensory. Możecie to wykorzystać w 1080p. Problem jest tylko taki, że w 1080p DLSS ma 4x mniej pikseli, z których można próbkować, a to oznacza jeszcze bardziej rozmazany obraz i stratę detali tekstur niż w 4k, czy nawet 1440p.
    Więc tak. Uważam, że DLSS to jest największy badziew jaki Nvidia w życiu wypuściła na świat. Konieczność posiadania jakichś wyimaginowanych Tensorów na karcie i superkomputer, który będzie to przeliczać. Ogromne koszta, brak jakichkolwiek oznak poprawy obrazu w porównaniu ze zwykłym upscalingiem i kompletnie idiotyczne blokowanie tej technologii jeżeli nie spełnisz bardzo wąskich kryteriów wydajnościowych.

  • Arael, #
  • Tomasz Słowik, #

    Daliście się ostrzyc Nvidii jak owce kupując przeciętne karty w zawyżonych cenach, a teraz szukacie poklasku. Współczuję smutnego życia ;)

  • Eyesofthesouth, #

    dokladnie, dali się zrobic w bambuko i teraz na siłe bronią tego badziewia

  • mistrz, #

    Kolo pomyśl zanim coś palniesz,my się daliśmy ostrzyc ? Kto zapłacił ponad 2000zł za najtańszego GTX1070 hehe.

  • patol1984, #

    Ja mam turinga i popieram jego słowa, DLSS na chwile obecną to bezużyteczna technologia w szczególności na RTX 2060
    Bo do 4k karta jest za słaba nawet Z DLSS a w mniejszych rozdzielczościach jest taka papka z włączonym DLSS, że można sobie wzrok popsuć.

  • LastAid, #

    Ten człowiek dobrze mówi.
    W linku więcej info o DLSS dla osób znających angielski
    https://www.youtube.com/watch?v=_DPRt3AcUEY

  • Kenjiro, #

    Jak to co? To przecież skrót od "Doesn't Look So Sharp" ;-).

  • Arael, #

    "O ile kwietniowy update sterowników NVIDII ma udostępnić ray-tracing również użytkownikom kart GTX (do GTX 1060), to DLLS pozostanie funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT."
    – zobaczycie jak łatwo da się zastąpić rdzenie RT jak tylko wyjdą te sterowniki i pojawią się pierwsze testy ;)

  • n4zgul, #

    Najlepsze jest to że krytykują to osoby który na oczy nie widziały RTX albo DLSS w akcji :) poczytać pooglądać obrazki i tyle w temacie :)

  • Eyesofthesouth, #

    NIE, krytykuja to osoby które dobrze widzą na oczy

  • mistrz, #

    Może i dobrze widzisz ale czytać nie umiesz przez co nic nie rozumiesz.

  • mistrz, #

    Mało ludzi ma RTX-y dlatego leci taki hejt bo większość siedzi na kaszance którą niebawem będzie trzeba wymienić,dawać minusy hiahia

  • patol1984, #

    RTX 2060 ma już dużo ludzi, bo to karta dość przystępna cenowo dla przeciętnego kowalskiego, a jednak na niej nie uświadczysz ani raytracingu, ani DLSS, bo karta przeznaczona na rozdzielczości 1080p/1440p w których DLSS ma niewystarczającą ilość pikseli i wygląda jak gówno.

  • Balrogos, #

    Kurła Nazgul zachowuj sie bo wstyd przynosisz i Sauron sie wkurzy

  • loctor, #

    Co to jest DLSS? W skrócie: kolejna badziewna technologia, którą Nvidia desperacko próbuje ratować gównianą wydajność RTXów po włączeniu RT. :E

  • Eyesofthesouth, #

    dlss - bubel, rozmyte nieostre badziewie.

  • miedzianek, #

    Hmm, czyli kupuję drogą kartę po to, żeby zjeżdżać z grafiką w dół na poczet większej ilości klatek, sztucznie renderowanych przez rdzenie?

    Ja to rozumiem tak: dajemy dobrą kartę, ale albo gracie w ultra na mniejszych fps, albo gracie ze słabszą grafiką na więcej fps...

    No to po co taka karta tyle kosztuje, jak nie potrafi rozwinąć skrzydeł? Pewnie i to samo da się zrobić na gtx...DX12 też nie dało się zrobić na Win7, bo 'architektura na to nie pozwala'...Raytracing to samo...a jednak ;)

  • Yukko, #

    A jak po raz pierwszy udało mi się przeczytać o DLSS to był zachwyt... ale nie mogło być aż tak pięknie.

    Jako, że to AI się uczy to pewnie efekt zależy od czasu poświęconego na to uczenie. Nie wiem ile to zajmuje ale jak widać za długo by było powszechne.

    Nadal moja wiara jest w kierunku zmarnowanej technologii i jej potencjału.

    Pewnie się mylę ale żeby to naprawdę sprawdzić trzeba by testu z naprawdę gotową AI do pracy.

  • zeniu, #

    Ponieważ 2080 Ti to wciąż nie jest karta do 4K to Nvidia zaimplementowała DLSS żeby podciągnąć wydajność. A że to oznacza renderowanie w niższej rozdzielczości (czyli nie jest prawdziwym 4K) i rozmycie obrazu to "szczegół".

  • gatto_nero, #

    Pan Marcin to szef marketingu - intel i nvidia wsypują kasę a on pisze artykuł :)

  • Balrogos, #

    DLSS jest średniej jakości technologią UPSCALINGU. Dziekuje dobranoc

    Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

    Nie, nie opowiadajcie bajek.


    Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

    Nie, wręcz przeciwnie obniża ją w dość znaczy sposób w porównaniu z innymi technologiami UPSCALINGU.

  • Arael, #

    Możesz myśleć o DLSS jak o DARMOWYM antyaliasie (darmowym, bo już jest na karcie – i darmowym, bo nie kosztuje nic czasu jednostek rasteryzujących GPU), który DODATKOWO może być używany do upscalingu (i póki co najczęściej występuje on razem z AA). Plus bardzo ważna wiadomość: Dobrze zrobiony model do upscalingu w przypadku Deep Learning pokona jakością każdy algorytmiczny upscaling. Nie trzeba czekać na potwierdzenie, bo dla tych co siedzą w temacie jest to fakt od lat – po prostu kwestia jakości implementacji DLSS, sprawa indywidualna dla każdej gry.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Psst... Chciałbyś przetestować naszą nową stronę? :)