12 czerwca 2018, Wojciech Kulik

Awaria totalna - e-administracja w kraju nie działa [AKT. - awaria usunięta]

Kategoria: Ciekawostki, Tematyka: Na Topie

Ze względu na awarię Systemu Rejestrów Państwowych wielu spraw nie da się aktualnie załatwić ani przez Internet, ani w urzędzie. Systemy CEPiK, SRP i ePUAP nie działają z niewiadomych przyczyn.

Aktualizacja II: Po 14.00 Centralny Ośrodek Informatyki poinformował, że awaria została całkowicie wyeliminowana także z Internetu. „Wszystkie systemy dziedzinowe i serwisy www oraz e-usługi działają prawidłowo”.

Aktualizacja: Po 13.00 udało się odzyskać sprawność systemów ePUAP, CEPiK i SRP. Oznacza to, że urzędy mogą już normalnie funkcjonować. Platformy internetowe natomiast nadal nie działają. 

News: Totalna katastrofa – tak można podsumować to, z czym mamy do czynienia od rana. E-administracja w kraju „padła” i wielu spraw nie da się załatwić nie tylko przez Internet, ale nawet w urzędach.

Przede wszystkim nie da się skorzystać z Profilu Zaufanego i nie działa platforma Obywatel.gov.pl, służąca do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Od rana niedostępne są również systemy CEPiK, SRP i ePUAP. Dla osób, które chciały dziś do południa załatwić zaległe sprawy jest to katastrofa.

Zgłoszenie narodzin dziecka, zarejestrowanie samochodu, uzyskanie rozmaitych aktów i odpisów, zgłoszenie kradzieży dowodu osobistego – między innymi tego nie da się aktualnie załatwić w żaden sposób ze względu na awarię Systemu Rejestrów Państwowych. 

Część kluczowych systemów informatycznych w naszym kraju przestała działać i Ministerstwo Cyfryzacji za pośrednictwem Twittera „przeprasza za utrudnienia”. Nieznane są jednak powody wystąpienia awarii, wiadomo za to, że „trwają intensywne prace” nad ich usunięciem.

Źródło: RMF FM, Ministerstwo Cyfryzacji. Ilustracja: OpenClipart-Vectors/Pixabay (CC0)

Komentarze

  • sn00p, #

    Ruski nas testują

  • Sharimsejn, #

    Jakby było co xd Swoją drogą nieźle złodziejski kraj jak na cyfryzację wydaję tony forsy, a i tak niedomaga xd

  • MrAve, #

    Niedomaga? Skorzystałeś realnie choć raz z którejkolwiek platformy? Idę o zakład, że nie masz nawet Profilu Zaufanego...Nie rozumiem więc po co się ciskasz skoro nie masz pojęcia o czym piszesz...

    Awarie się zdarzają i w pewnym stopniu są raczej nieuniknione - nawet jeśli chodzi o serwisy rządowe. Miałem przyjemność korzystania w przeciągu ostatniego 1,5 miesiąca z dwóch naszych platform i byłem mile zaskoczony. Do tego jeden telefon i zamknąłem wszystko w niespełna jednym dniu, ba, w kilka godzin. Jest dobrze i powinno być jeszcze lepiej.

    Ale w tym kraju tak to jest - jak ktoś próbuje coś zrobić, to hucznie jest tylko wtedy, kiedy coś pójdzie nie tak. Wtedy nagle wszyscy mają opinię i wytykają błędy, których sami nawet nie doświadczyli, a jedynie cisną jakieś domysły lub bawią się w głuchy telefon opisując historie wyssane z tyłka, a dokładniej - z internetu.

  • Skeletor, #

    Twój komentarz powinni oprawić w ramki.

  • Kenjiro, #

    To się wkrótce zdziwisz, bo z powodu RODO (ochrony przed wyciekiem informacji osobowych) przez telefon urzędnik może Ci odmówić informacji, ponieważ nie jest w stanie jednoznacznie potwierdzić twojej tożsamości (imię, nazwisko i PESEL nie wystarczy). Bardzo mocno ogłupiała na tym punkcie skarbówka, ale i inne urzędy mają "mokro" z tego powodu.

  • MrAve, #

    To prawda, ale nie ukrywajmy - nawet przed wejściem w życie zmian z RODO i tak nie byłeś w stanie załatwić większości spraw urzędowych przez telefon. Zwyczajnie nie da się tego przeskoczyć. Mogłeś jedynie uzyskać informacje, a więc z RODO czy bez, petent miał dwie możliwości - wizyta w urzędzie, lub założenie Profilu Zaufanego i skorzystanie z serwisów rządowych.

    Którejś niedzieli podzieliłem się z ojcem moimi doświadczeniami związanymi z korzystaniem z serwisów rządowych i odpowiedział mi jednym zdaniem: "Za moich czasów musiałbyś się nalatać, wystać swoje przy okienku i czekać na łaskawą decyzję".

    Jest lepiej :)

  • Kenjiro, #

    Owszem, jest lepiej, poza tym przypadkami kiedy jest gorzej ;-).

    Po prostu postępująca informatyzacja wymaga szerszego spojrzenia na problem, a władza (póki co każda z byłych i obecnych) zamiata problem pod dywan, a jedyna osoba, która mogła coś zmienić, czyli p. Streżyńska została odsunięta.

    Cała reszta "na stołkach" ma zerowe lub mniejsze pojęcie o prowadzeniu projektów informatycznych, programowaniu, już nie mówiąc o bezpieczeństwie...

  • Sharimsejn, #

    Dobrze, że piszesz o wiedzy innych nie mając o tym pojęcia. Co tu się .....? :D

  • argo50, #

    Z całym szacunkiem, ale nie zgadzam się. To są podstawowe usługi, które powinny działać zawsze. Redundancja sprzętowa jak i geograficzna. Teraz wydarzyło się to w czasie pokoju, ale inni wiedzą, że aby "położyć" Polskę cyfrową należy "przeciąć jeden światłowód". To jest dramat i nie da się tego usprawiedliwić.

  • Sharimsejn, #

    Ja to tylko to zostawię jak państwówki rozporządzają pieniędzmi na cyfryzację

    To jest ciągle w toku:
    https://finanse.wp....-6114657773959297a

    Następnie można wpisać ZUS afery i poczytać bo tego jest tony. Był również temat z tamtego roku związany jakoś z obliczeniem czegoś tam przez system i nie dał rady bo się wysypał. W związku z tym odsyłam ponownie do powyższego linku. To jest z kolei ZUS i podejrzewam, że nie wiele różnią się inne instytucje.

  • xbk123, #

    Oj tam wielkie halo. Prezes ma problemy z kolanem i nogą o kabel niechcący zahaczył i wyciągnął wtyczkę z kontaktu w chałupie.

  • kabanosek, #

    Vat złodzieje nie płaco to nie ma na serwery. Trzeba podatki jakieś dorzucić w pakiecie do internetów i sieci komórkowych.

  • plebann, #

    Mimo wszystko - nie podpowiadaj!

  • Kenjiro, #

    W końcu ktoś zechciał udowodnić baranom na górze, którzy wyrzucili Streżyńską, że to był błąd i wsadzenie pociotków bez umiejętności na wysokie stanowiska kończy się kompletnym padem całości. A im dalej w las (czyli więcej informatyzacji), tym będzie więcej takich "drzew".

  • Hans Olo, #

    Problem jest niezależny od ministra. Problemem jest firma sygnity, której właściciel układa się z każdą władzą i nawet żaden Ziobro mu nie podskoczy.

  • Kenjiro, #

    Ależ jest jak najbardziej zależny. Bo jako przedstawiciel publiczny powinien wymagać przekazania pełnych źródeł, wraz z wdrożeniem pracowników ministerialnych w owe źródła, aby następnie owi pracownicy mogli albo sami rozwijać projekt, albo nadzorować zmiany zewnętrzne.
    W tej chwili w sferze publicznej zarządzanie projektami informatycznymi jest gorsze niż w firmach prywatnych, bo nikt nawet się nie pochyli nad powyższymi zagadnieniami, a kończy się tak, jak widać.

    Oczywiście ta sytuacja ciągnie się od lat, a każda kolejna władza podchodzi do tematu, jak pies do jeża, czyli najchętniej wcale.

  • Kenjiro, #

    PS. Dodam, że każdy projekt publiczny powinien być, jak sama nazwa opisuje "publiczny", więc każdy obywatel powinien mieć wgląd w źródła takiego projektu, aby chociażby móc sprawdzić, czy został utworzony zgodnie z dobrymi praktykami, czy jednak nie kryje się za nim security-by-obscurity.

  • Hans Olo, #

    Chopie. Minister to jest marionetka w obliczu Sielickiego, który zgarnia wszystkie te kontrakty niezależnie czy PO, czy PiS. Myślisz, że jak Krauze klepie biedę, to nikt nie wypełnił tej pustki po nim?

  • Kenjiro, #

    Nie ma takiego mocnego, aby nie znalazł się większy mocarz.
    Jak IBM rozstawiał kontrakty na sprzęt, to też tak się mówiło, a tu nagle polecieli z hukiem, a przy okazji pociągnęli konkurencję za sobą.

  • Skeletor, #

    Eee tam awaria... news dnia jest taki: ASUS ROG PG27UQ jest już dostępny w preorderze za 10 999,00 zł :)))))

  • taki_jeden, #

    Dzięki, ale póki co mogę się tylko poślinić do swojego monitora. Niestety nie jest zły (też ROG) więc trochę nie mam motywacji, żeby zmieniać.

  • Hans Olo, #

    Niech się pan Sielicki wypowie co sądzi o swoich systemach. Firma, która nie jest w stanie zapewnić działania systemu przez 8 godzin z całego dnia powinna się pakować, bo nawet w Afryce by jej usług nie chcieli, tymczasem sam dom właściciela jest wart więcej niż większość firm IT w Polsce.

  • darry dooman, #

    heh, wszystkie Wasze domysły padły...dzisiaj przewidziana była aktualizacja ich systemu do nowszej wersji i im nie poszło...;)

  • darry dooman, #

    ciekawe kto mnie zminusował jak to prawda, tylko z oficjalnego źródła się tego nie dowiecie...;)

  • sabaru, #

    Wyobraźcie sobie co będzie jak wprowadzą obieg bezgotówkowy. Padnie taki system i nic nie da się kupić, nie zapłaci się żadnego rachunku. Ogólnie mówiąc nie da się załatwić żadnej sprawy która jest związana jest z pieniądzem.

  • kokosnh, #

    Jest trochę inaczej z kartami, transakcje nadal są, nawet jak nie masz połączenia z bankiem odpowiedzialnym za prowadzenie konta, tylko biorą salda z swojej bazy która jest aktualizowana w czasie rzeczywistym, zamiast czekać na odpowiedź banku, a po usunięciu awarii, wszystko jest aktualizowane...
    No chyba że padnie sam system kart.

  • dariozpata, #

    Dobrze że awarie usunięte już! Zasiłki załatwiam przez internet i serce mi na chwile stanęło! Nie wiem co bym zrobił jakbym na czas zasiłku nie dostal! Wody, wody dajcie wody bo jakoś sucho w gardle sie zrobiło!

  • Koyotek, #

    Nabrali kasy z UE ale podstawowe zasady bezpieczeństwa olali. Gdyby posiadali zapasowe serwery przełączenie ruchu na te jednostki to byłaby formalność, podatność wykazana przy okazji tej awarii, o ile była to awaria (prawdopodobnie chcieli poprawić a wyszło jak zwykle) powinna ich czegoś nauczyć.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.