8 stycznia 2018, Paweł Maziarz

Wszystko co wiemy o nowej generacji procesorów AMD Ryzen 2000 i płytach 400

Kategoria: Komputery Podzespoły, Tematyka: Procesory AMD AMD Na Topie Płyty główne AMD AMD Ryzen AMD Ryzen Threadripper CES 2018, Producenci: AMD

AMD na konferencji Tech Day 2018 ujawniło szczegóły na temat nowej generacji procesorów Ryzen 2000 i płyt głównych z serii 400.

Konferencja AMD Tech Day 2018 na targach Consumer Electronics Show dostarczyła nam sporo informacji o nowych produktach „czerwonych” – producent zapowiedział układ graficzny Radeon Vega Mobile, zaprezentował procesory Ryzen z grafiką Radeon Vega, a przy okazji pochwalił się nowym cennikiem procesorów Ryzen i Ryzen Threadripper. Na konferencji nie mogło również zabraknąć pierwszych konkretów o nowej serii procesorów Ryzen 2000.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowe jednostki zostaną wykonane w niższej litografii 12 nm LP i będą korzystać z usprawnionej mikroarchitektury Zen+. Warto jednak zauważyć, iż jest to tylko usprawniona generacja (dopiero później pojawią się modele z generacji Zen 2 w technologii 7 nm, a następnie Zen 3 w technologii 7 nm+).

AMD Ryzen 2000

AMD Ryzen 2000

AMD Ryzen 2000

Co prawda szczegóły na temat specyfikacji jeszcze nie zostały ujawnione, ale podobno już samo przejście na niższy proces technologiczny powinno przynieść wyższe taktowania i nawet 10% wzrostu wydajności.

AMD Ryzen 2000

AMD Ryzen 2000

Usprawniona mikroarchitektura wprowadza również nową, ulepszoną wersję systemu SenseMI (w tym m.in. technologie Precision Boost 2 i XFR 2 zwiększające potencjał trybu Boost).

AMD Ryzen 2000

To jednak nie wszystko! Wraz z nowymi procesorami mają pojawić się nowe płyty główne z serii 400, które zostały zoptymalizowane pod kątem nowych procesorów Ryzen 2000 (w tym również układów APU z grafiką Radeon Vega).

AMD - płyty główne X470

AMD X470 - płyty główne

Początkowo będą to modele z topowym chipsetem X470, który zastąpi obecny układ X370 (później spodziewamy się modeli B450 i A420). Premiera nowych płyt została zaplanowana na kwiecień, a nad swoimi konstrukcjami pracują wszyscy najważniejsi producenci.

AMD - plany wydawnicze procesorów na 2018

Nowe procesory Ryzen mają zadebiutować w drugim kwartale, natomiast na drugą połowę planowana jest premiera odświeżonych, topowych modeli Ryzen Threadripper. Wygląda więc na to, że w tym roku AMD nie ma zamiaru odpoczywać i już przygotowuje kolejną ofensywę na rynku CPU.

Źródło: AMD

Komentarze

  • mutissj, #

    nom i ma być obniżka cen obecnych Ryzenów 1gen

  • supervisor, #

    Jest w innym newsie.

  • mjwhite, #

    "już samo przejście na niższy proces technologiczny powinno przynieść wyższe taktowania i nawet 10% wzrostu wydajności."

    Raczej wydajności na wat, więc nie wiadomo czy wzrośnie wydajność czy spadnie pobór mocy.

  • jacy4, #

    Wydajność i wydajność na wat jest osobno na obrazku. Więc wychodzi na to że 10% wydajności więcej i mniejsze zapotrzebowanie na prąd będzie.

  • mjwhite, #

    "It is interesting to know that the second generation parts will be built on GlobalFoundries 12nm ‘12LP’ process, which we were told will offer 10%+ better performance per watt than the 14nm ‘14LPP’ process. We were also told that the new 12LP process focuses on features to optimize performance per watt, and that the new 12LP Ryzen desktop processors are already in the hands of AMD’s partners."

  • Tabalan, #

    Ze strony GloFo:
    "The new 12LP technology provides as much as a 15 percent improvement in circuit density and more than a 10 percent improvement in performance over 16/14nm FinFET solutions on the market today."

  • mjwhite, #

    A na stronie GloFo jest odnośnie ryzena czy ogólnie o samym procesie?

  • p_lider, #

    Może i masz rację, że pojawią się 10nm. Problem w tym, że ten 10nm wydajnościowo dopiero w 2 refreshu będzie tak samo dobry, jak obecne procesory według informacji dostępnych dla inwestorów.
    Cóż, przynajmniej próbowałeś przytrollować...

  • Gatts-25, #

    "krzychu" poczytaj sobie informacje na temat tych rzekomych 10nm ,które INTEL ma już dostępne ale dla TDP do 5W na razie.Do tego dochodzi podział na trzy grupy.
    Jak chcesz największą gęstość upakowania tranzystorów to niestety musisz zrezygnować z wydajności ,następny to taki pośredni rodzaj a ostatni dopiero daje wzrost wydajności i zegarów taktujących ale tutaj gęstość upakowania nie jest wiele większa od tego co daje 14nm++++ od INTELA.
    Myślę ,że jeżeli chodzi o maksymalne zegary będziemy mieli przełom u INTELA i AMD dalej będzie z tyłu ale gdy zobaczysz 16wątków CPU NIEBIESKICH gdzie maksymalny boost dla kilku wątków będzie wynosił 6Ghz a u AMD zobaczysz przy 32wątkach dla kilku wątków maksymalny boost 5Ghz w pierwszym wcieleniu 7nm LP i myślę ,że 5.4Ghz przy użyciu EUV to INTEL zostanie szczególnie z tyłu pod względem właśnie gęstości upakowania tranzystorów.
    W takim przypadku bez problemu NIEBIESCY stracą serwery nie tylko z powodu lun w ich procesorach.
    Lepsze wykorzystanie wielowątkowości w CPU będzie powodem co raz gorszej passy u INTELA no chyba ,że też będzie produkował swoje układy wysokowydajne w TSMC lub GF.

  • mjwhite, #

    "a u AMD zobaczysz przy 32wątkach dla kilku wątków maksymalny boost 5Ghz w pierwszym wcieleniu 7nm LP"

    nieźle się gościu zjarałeś, nie ma co....

  • Eternal1, #

    Zdecydowanie za wcześnie by mówić o szczegółach nt. ZEN2 (7nm), lecz co do 5GHGz w trybie Boots - AMD już raz to osiągnęli, na FX-ach wykonanych w 32nm litografii.

    Więc, "nigdy nie mów nigdy".

  • mjwhite, #

    SB w 32nm też po oc robił 5ghz i zobacz ile procesów zajęło żeby wrócili do takiego zegara w coffee.

    Pierwsze 7nm bez euv spowoduję że ścieżki nie będą zbyt precyzyjne. I jak sam słusznie zauważył w 3cim zdaniu " Jak chcesz największą gęstość upakowania tranzystorów to niestety musisz zrezygnować z wydajności "

    Także zen 2 w 7nm to prawdopodobnie 12C w CCxie i zegar około 4ghz i dopiero +++ na szlifowanie zegarów.

  • Eternal1, #

    Porównywanie litografii i FAB-ów Intela do GlobalFoundries jest raczej mało miarodajne. Global się zmienia, zakupili FAB-y, patenty i ludzi IBM-a, teraz korzystają z litografii Samsung-a, którą wraz z Samsungiem i IBM modyfikują.

    Może masz rację, lecz tu wciąż zbyt wiele niewiadomych. Pozostaje na pozycji obserwującej, na razie bez wyciągania wniosków.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap