24 sierpnia 2018, Marcin Jaskólski

Technologia AMD StoreMI udostępniona na chipset X399

Kategoria: Komputery Podzespoły Dyski HDD SSD, Tematyka: AMD, Producenci: AMD

Technologia StoreMI która do tej pory była dostępna jedynie dla posiadaczów nowych płyt z chipsetami serii 4xx zawędrowała również do segmentu high-end.

AMD StoreMI była odpowiedzią na technologię Intel Optane Memory. O ile jednak Intel udostępnił zarówno rozwiązanie programowe (sterownik) jak i sprzętowe (moduły Intel Optane Memory), to AMD oferuje jedynie oprogramowanie i możliwość wykorzystania dowolnego nośnika SSD (w tym również modułów Intel Optane!) do akcelerowania HDD (i nie tylko).

Więcej o technologii StoreMI pisaliśmy w naszej recenzji. Do tej pory technologia ta była dostępna jedynie dla posiadaczy płyt głównych AM4 z chipsetem X470 i B450, ale najnowsza wersja oprogramowania StoreMI przynosi również wsparcie dla X399 (podstawka TR4 - high-end). Wszyscy posiadacze Threadripperów mogą się nią cieszyć po pobraniu oprogramowania ze strony producenta.

To kolejna bardzo dobra wiadomość dla osób zainteresowanych high-endem AMD - przypomnijmy, że pierwszą były kolejne obniżki cen procesorów AMD Threadripper pierwszej generacji.

Źródło: AMD, informacja własna

Sonda

Które rozwiązanie jest lepsze?

  • 4
  • 32
  • 21
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • kitamo, #

    Hmm, nie bardzo wiem czy jest sens korzystać z normalnego SSD jako cache dla HDD, ale z pewnoscia obsługa optane jest wskazana.

  • Eternal1, #

    Mnie bardziej interesuje inna funkcja StroreMI - wykorzystanie 2GB RAM jako inteligentny bufor I/O.

  • kitamo, #

    Przeciez podobne funkcje są dostępne na rynku od dawna w formie softwaerowej czym nie ustępują od hardware'u więc co tu jest niezwykłego?

  • Eternal1, #

    StoreMI to przecież komercyjny software zewnętrznej firmy, napisane i zoptymalizowane pod RYZEN-y na zlecenie AMD.
    StoreMI dodawany w zestawie do płyt B450/X470 to wariant pośredni o wartości ~30$.

  • Sharimsejn, #

    Mnie jeszcze bardziej interesuje jaka będzie odpowiedź AMD na grafiki Nvidii jeśli te okażą się takie niezłe(pomijając cenę) bo nawet jeśli odpowiedź będzie to może ich nie być prawie w sklepach, a to przełoży się z kolei na częściową utratę twarzy. Dla mnie te Vegi to jest temat nawet zbliżony do czegoś w stylu kiszenia grafik przez Nividię. Niefajnie.

  • Eternal1, #

    Zdajesz sobie sprawę że VEGA to cała rodzina iGP/GPU?
    Od VEGA3-8-10 w mobilnych RyzneMobile
    Wyżej taktowane VEGA8-10 w Dekstop-woych APU.
    VEGA 20-24 w KabyLake-G Intela.
    VEGA v56 i v64 jako gammingowa półka wyższa AMD, przynajmniej do momentu premiery nowych GTX-ów.
    VEGA Frontier jako układ SemiPRO/PRO w PC oraz Apple.
    VEGA w profesjonalnych kartach WX oraz RadeonInstinct (AI oraz uczenie maszynowe).

    AMD posiada już działające VEGA w 7nm z 4-ma stosami HBM2, lecz jako że uzysk linii 7nm jest na razie niewielki to przeznaczają te GPU na wysokomarżowy rynek PRO.

    Wiemy że AMD pracuje nad kontrolerem GDDR6, więc z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć że kolejna generacja dla graczy będzie w nie wyposażona, przynajmniej wyższe modele. Uniezależnienie od dostaw HBM2 to dobry krok, AMD już się przekonali na własnej skórze jak to się może potoczyć - przy okazji premiery V56/64.

  • ASDFR, #

    Vega i gaming? Niezłe połączenie.
    To GPU znakomicie sobie radzi w innych zastosowaniach, w gamingu raczej niezbyt.

  • Eternal1, #

    Znaczy że GTX1080 też się do gier zbytnio nie nadaje?
    No nie wiedziałem.

  • Sharimsejn, #

    Oczywiście, że mówiłem o Vega 56 i 64.

  • ohoho, #

    Jak dobrze poszukasz, to znajdziesz informacje o tym, że AMD aktualnie tworzy jakieś GPU razem z SONY.

  • Eternal1, #

    SemiCustom NAVI dla PlayStation5.
    Powstaje od pewnego czasu, część ludzi i środków RTG została na to przeznaczona jeszcze przed premierą VEGA56/64 - co też miało wpływ na opóźnienie tej premiery.

  • BrumBrumBrum, #

    SSD jako cache to jest zwykle mały SSD, bo duży nie jest tu potrzebny. Niestety mały SSD ma odpowiednio mniej komórek, więc szybciej się one zużyją.
    W przypadku Optane, pomimo że pamięć jest mała, jest ona bardzo trwała, więc w tym zastosowaniu lepiej się opłaca.

    Podpowiem, Optane może być zastosowane w rozwiązaniu AMD na chipsecie AMD i ich oprogramowaniu StoreMI.

    Ze StoreMI jest jednak problem, bo to oprogramowanie powiększa przestrzeń takiego dysku o powierzchnię cache. niby fajnie, bo jest więcej miejsca. niestety, tutaj dostajemy młotkem w łeb, bo w rozwiązaniu AMD jeśli padnie dysk robiący za cache, wtedy zawartość HDD staje się bezużyteczna.

    Pod tym względem wygrywa technologia intela, gdzie na optane (albo kompatybilnym SSD) są trzymane duplikaty, a zawartość HDD ma standardową strukturę, nie ma tu relokacji na poziomie software. To oznacza że jak padnie cache, możemy śmiało ratować zawartość HDD.

    Podobnie się zresztą zachowuje skonfigurowany cache w LVM dostępnym na linux, cache przechowuje duplikat danych, nie jest ich jedyną kopią. pada cache, zawartość dysku jest do odzyskania. Podobnym algorytmem posługują się też dyski SSHD, ale one nie używają modułu Flash do buforowania zapisów. Zapisy lecą bezpośrednio na talerze. Flash zawiera jedynie najczęściej odczytywane bloki, co pozwala mu przetrwać trochę dłużej.

    Gdyby to całe StoreMI traktowało SSD albo Optane wyłącznie jako cache trzymające duplikaty, byłbym rękami i nogami za tym rozwiązaniem. niestety StoreMI bardziej przypomina jakby przestrzeń dwóch dysków była wspólna, a jedyną pracą oprogramowania jest takie rozmieszczenie bloków, aby te najczęściej używane wylądowały na flashu. Z powodu scenariusza o nazwie 'awaria', nie jest to dobre.

  • mutissj, #

    obydwie technologie polegają na podobnym rozwiązaniu m.in:

    SSD (szybki bufor) + HDD (tania pojemność)

  • BrumBrumBrum, #

    patrz mój komentarz wyżej. StoreMI w przypadku awarii bufora sprawia, że na HDD zostaje bezładna sieczka nie do odzysku. to coś na wzór RAID0

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap