11 stycznia 2019, Paweł Maziarz

Radeon VII bez tajemnic - wszystko co wiemy o topowej karcie graficznej AMD

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne, Tematyka: AMD Radeon AMD Na Topie AMD Vega, Producenci: AMD

Znamy dokładną specyfikację, wydajność i cenę nowej, topowej karty graficznej AMD. Na co mogą liczyć klienci?

Długo musieliśmy czekać na nową, topową kartę graficzną Radeon, ale w końcu się doczekaliśmy – podczas targów CES 2019 zapowiedziano model Radeon VII, który ma stawić czoła topowym kartom konkurencji. Co wiemy o nadchodzącej konstrukcji „czerwonych”?

Radeon VII to pierwsza karta graficzna do grania z generacji Vega II. Na pokładzie znalazł się układ graficzny Vega 20 wykonany w 7-nanometrowym procesie technologicznym oraz cztery stosy pamięci HBM2 1024-bit. Sam rdzeń ma powierzchnię 331 mm2 (dla porównania rdzeń Vega 10 w 14 nm ma 495 mm2 – jest więc prawie o połowę większy).

AMD Radeon VII - slajd

Wykorzystany układ graficzny dysponuje 60 z 64 bloków nCU (jak w Radeon Instinct MI50), które pozwalają uzyskać 13,8 TFLOPS mocy obliczeniowej. Oprócz tego udostępniono 16 GB pamięci HBM2 o przepustowości 1 TB/s – ponad 2-krotnie wyższą niż w modelach Radeon RX Vega.

Model Radeon RX Vega 56 Radeon RX Vega 64 Radeon VII
Generacja Vega (GCN 5.0) Vega (GCN 5.0) Vega II (GCN 5.1)
Układ graficzny Vega 10 XL
(14 nm)
Vega 10 XT
(14 nm)
Vega 20 XT
(7 nm)
Procesory strumieniowe 3584 4096 3840
Jednostki teksturujące 224 256 240
Jednostki rasteryzujące 64 64 64
Taktowanie/boost 1156/1471 MHz 1247/1546 MHz 1450/1800 MHz
Moc obliczeniowa 10,5 TFLOPS 12,6 TFLOPS 13,8 TFLOPS
Pamięć wideo 8 GB HBM2 2048-bit 8 GB HBM2 2048-bit 16 GB HBM2 4096-bit
Taktowanie pamięci 1600 MHz 1890 MHz 2000 MHz
Przepustowość pamięci 409,6 GB/s 483,8 GB/s 1024 GB/s
TDP (zasilanie) 210 W (2x 8-pin) 295 W (2x 8-pin) 295 W (2x 8-pin)
Cena $499 $599 $699

AMD Radeon VII

Nowa karta niestety nie należy do energooszczędnych konstrukcji. Do działania wymagane jest podłączenie dwóch 8-pinowych wtyczek zasilających, a współczynnik TDP oszacowano na 295 W. To już chyba wiadomo dlaczego w wersji referencyjnej zastosowano potężne chłodzenie z trzema wentylatorami.

AMD Radeon VII - slajd

AMD chwali się, że Radeon VII to topowa karta graficzna do grania, która sprawdzi się również podczas grania w wysokich rozdzielczościach. No dobrze, ale na jaką wydajność możemy liczyć?

Radeon VII vs RX Vega 64 - 3840 x 2160px (maksymalne ustawienia)
[fps] więcej = lepiej

  Radeon VII
Radeon RX Vega 64
Assassin’s Creed Odyssey 36
28
Battlefield 1 (DX12) 81
59
Battlefield 5 (DX12) 81
47
Call of Duty: Bladk Ops 4 82
68
Destiny 2 65
51
Deus Ex: Mankind Divided (DX12) 53
40
DOOM 90
67
F1 2018 (DX12) 78
61
Fallout 76 77
46
Far Cry 5 62
49
Fortnite 46,9
37
Forza Horizon 4 (DX12) 73
62
Grand Theft Auto V 76
60
Hitman 2 53
50
Just Cause 4 51
43
Middle-earth: Shadow of War 54
42
Monster Hunter World 35
29
Rise of the Tomb Raider (DX12) 58
46
Shadow of the Tomb Raider (DX12) 49
36
Sid Meier's Civilization VI (DX12) 97
78
Star Control: Origins 89
69
Strange Brigade (Vulkan) 89
61
The Witcher 3: Wild Hunt 55
41
Ghost Recon: Wildlands 36
29
Total War: Warhammer II 35
28
Wolfenstein II: The New Colossus 93
74

Producent udostępnił wyniki wydajności w 26 popularnych grach, gdzie porównał osiągi Radeona VII do Radeona RX Vega 64 (poprzedniej swojej topowej karty graficznej do grania).

Nowa konstrukcja „czerwonych” jest tutaj średnio o 29% wydajniejsza, co powinno pozwolić jej stawić czoła topowym modelom konkurencji. Szkoda tylko, że w zestawieniu nie uwzględniono modelu GeForce RTX 2080.

AMD Radeon VII - slajd

AMD Radeon VII - slajd

AMD Radeon VII - slajd

AMD Radeon VII - slajd

AMD Radeon VII - slajd

To jednak nie wszystko, bo Radeon VII sprawdzi się również w stacjach roboczych do edycji wideo, projektowania i modelowania. W edycji wideo nowa karta tylko nieznacznie pokonuje GeForce’a RTX 2080, ale znacznie lepiej radzi sobie w obliczeniach (przy modelowaniu 3D ponownie nie uwzględniono GeForce’a).

AMD Radeon VII - slajd

Radeon VII zadebiutuje na rynku już 7 lutego w cenie 699 dolarów (będzie zatem stanowić bezpośrednią konkurencję dla GeForce’a RTX 2080). Za wyborem propozycji "czerwonych" może przemawiać promocja z trzema darmowymi grami: Resident Evil 2 (Remake), Devil May Cry 5 i Tom Clancy's The Division 2.

Źródło: AMD

Sonda

Planujesz zakup Radeona VII?

  • 14
  • 74
  • 31
  • 64
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • Dizzy, #

    Na co mogą liczyć klienci? Na wysoką cenę :D

  • Smuga, #

    Jeśli cena była by sporo niższa niż RTXa 2080 przy podobnej wydajności, a do tego jakaś słabsza wersja podobnie miała by się do RTXa 2060 - to AMD w ciągu roku mogło by osiągnąć to co kiedyś podczas premiery HD 3xxx (a później HD 4 i 5), kiedy potrafili mieć ponad 50% rynku. Ale jak zwykle wyjdzie to samo.

  • Eternal1, #

    Duża VEGA VII to układ PRO. Względem VEGA56/64 znacznie przyspieszyła precyzja FP64 (powrót do relacji 1:2 FP64/32). Gaming jest tutaj jedynie opcjonalny.

    Stricte do gier powstaje architektura NAVI. A tym czasem z powodu premiery może potanieją Vegi56/64.

  • Kapitan Nocz, #

    Ma racje chłop, a gimby co życie znają tylko z Mincrafta minusują. AMD istnieje właściwie tylko w edycji video i to jak kogoś stać Radeona Pro lub Radeona Pro SSG. Mało kto postawił na OpenCL i w grafice 3D, 90% oprogramowania to właściwie CUDA, obsługiwane tylko przez Nvidie

  • pablo11, #

    I CUDA jest jedyną przyczyna wykorzystywania kart Nvidii. Nikomu nie chce się oprogramowania przerabiać na OpenCL, w tych dziedzinach faktycznie Nvidia wystepuję bardzo często. W superkomputerach też najczęściej Nvidia. Spowodowane jest to bardzo wieloma czynnikami, ale największymi jest niedostępność Vegi 64, jak i CUDA.

    To wszystko wcale nie oznacza, że Vega 64 była słabą kartą. Do obliczeń w OpenCL była szybsza od 1080Ti. (pewnie porównywalna do 2080Ti, w aplikacjach nie wykorzystujących rdzenia RT- w tej branży nie jest łatwo o przestawienie się na openCL a nie na dodatkowe rdzenie o niewielkiej precyzji).
    Profesjonalne niewykastrowane karty Nvidii były oczywiście porównywalne/lepsze od Vegi, ale to nie ten pułap cenowy.

    Jak poradzi sobie nowy radeon, sam nie wiem, pewnie dostępność będzie wyższa, bo boom na kryptowaluty się skończył, a to był główny odbiorca całej produkcji Vegi, bo do gier bardziej opłacały się wykastrowane GTX 10XX. Prawdopodobnie tak samo będzie z tym Radeonem, do gier średnio, no chyba, że bardzo stanieje. A do gier Navi, któro wyjdzie w podobnym czasie i skoro wydali taką kartę z HBM, to czuje, że NAVI będzie kastratem po taniości (z taką samą wydajnością w grach ale tańszym przez mniejszy rdzeń i mniej pamięci).

  • Kapitan Nocz, #

    no i co ten bełkot oznacza, właściwie to co napisałem, ze profesjonalne zastosowania to CUDA i Nvidia, gość się chyba sam plusuje w takim razie :)

  • suntzu, #

    OpenCL na kartach AMD działa słabo w programach...
    ... dobrze sprawuje się prostych programikach aka kryptowaluty czy prosta akceleracja obrazków.

  • awesome1337, #

    nie widzę sensu kupowania tej karty chyba że realna wydajność nagle okaże się dużo lepsza co raczej jest mało prawdopodobne

  • levusek1992, #

    Dokładnie. Nikomu nie jest to potrzebne :)

  • BrumBrumBrum, #

    potrzebne czy nie, skoro NV to ma, to należy o tym napisać że grafa nie obsługuje raytracingu i tyle. z tego powodu uwazam art za clickbajta.

  • Chiny_X, #

    Jeżeli przez obsługę RT uważasz obniżenie wydajności dla niewidocznych efektów graficznych w jednej grze(po wykastrowaniu detali bo gra była by niegrywalna w FHD).
    To masz rację należy cały czas o tej wtopie nvidi przypominać.

  • rahl_r, #

    Przypomnę ci za rok lub półtora, jak będziesz piał peany na temat jakie to Navi2 ma wydajny RT.

    P.S. Co nie zmienia faktu, że cała seria RTX jest za słaba na masowe zastosowanie raytracingu. Podejrzewam, że dopiero druga generacja GPU od nvdii w 7nm(czyli najwcześniej druga połowa 2020r) będzie miała tu sensowne osiągi.

  • Kapitan Nocz, #

    Raja Kurdi biczees !! haha
    Jak ten chłop się weźmie za układy dla Intela, to się okaże, że po planowanych podwyżkach prądu, przeciętnego polaka nie będzie stać na włączenie komputera z topową kartą tej firmy :)

  • BrumBrumBrum, #

    to jest fakt. elektronika żre coraz więcej prądu. no tak zaraz się odezwą obrońcy przyrody, przecież teraz elektronika jest o wiele bardziej efektywna niż kiedyś, aby coś policzyć zużywa mniej prądu na to obliczenie. no i co z tego? przypomnijcie sobie ile prądu grafiki żarły kiedyś, a ile teraz. to samo z procesorem głównym. tak wiem, nie było tak wydajnie, ale i tak każdy na kompie zrobił to co miał do zrobienia, i co z tego że to było "kwadratowe" ? największy zasilacz do kompa to się kupowało na 250W, a teraz 650W to jest absolutne minimum.

  • awesome1337, #

    bzdura, od 10-15lat mamy (mieliśmy?) tendencje spadkowa
    zwłaszcza w GPU tylko tutaj amd nie potrafi często zrobić porządnej karty która nie ciągnęła by dużo prądu

  • gormar, #

    To wskaż przykład karty graficznej z TDP 300W z 2008 roku.

  • Kapitan Nocz, #

    TPD nie oznacza poboru prądu, ogarnijcie się ludzie, ile razy już to było wałkowane!
    Znajdz mi człowieku zestaw z 2008 roku, który by żarł 1.5KW prądu jak 28rdzeniowy sprzet promocyjny Intela z targów :)

  • fido1983, #

    A dlaczego cena taka sama jak 2080 skoro nie mają wsparcia dla Ray Trackingu ? to powinny być tańsze. Każdy w tej samej cenie wybierze RTX-a

  • Ghola, #

    Szkoda że on tylko konkuruje z 2080, chciałbym aby konkurowała z 2080 ti ;)

    Z drugiej strony, po wtopie Vegi I już kupiłem grafę na najbliższych kilka lat, więc traktuję to jako ciekawostkę raczej ;)

  • chotnik2, #

    Jak ma konkurować z 2080Ti, skoro przy wydajności około 2080 ma już 300W TDP...

  • rahl_r, #

    Prezio nvidii miał zasadniczo rację, ale wyraził to trochę niedyplomatycznie. Ta karta to regers, dwa procesy technologiczne w dół a wydajność ledwie drgnęła w górę, do tego to TDP !oO! Podejrzewam, że w niezależnych testach wyjdzie energetycznie gorzej niż Vega64.

    P.S. kto twierdzi, że AMD pozycjonuje to jako kartę do obliczeń niech sobie jeszcze raz obejrzy ten fragment:

    https://youtu.be/bibZyMjY2K4?t=3197

  • Zero-Cool, #

    Wiesz o tym że piszesz o słowach gościa który kilka miesięcy temu przedstawił RTX, którego można byłoby w zasadzie opisać tymi samymi słowami? Już można korzystać z tego RayTracing i DLSS czy cały czas trzeba czekać na połatanie tego?

    Zresztą proces technologiczny wpływa na niższe TDP co tylko pośrednio przekłada się na wydajność (niższe TDP oznacza że można dać wyższe taktowanie), więc wypowiedź zielonego azjaty ma tyle samo sensu co obietnice czerwonej azjatki...

    A to do kogo AMD dedykuje Radeona VII to raczej nie jest ważne (oni pewnie chcą sprzedać te kartę nie ważne komu, a to że karta wygląda na sprzęt do profesjonalnych zastosowań i można na niej grać to raczej nie jest wada), a slajdy trzeba czymś wypełnić.

  • chotnik2, #

    TDP 300W, wydajność RTX2080 które ma 215-225W.
    Może powinni zmienić branże na produkcję kaloryferów?

    Drugi raz się nie dam nabrać. Po zmianie 290X na GTX1080 komupter przestał być w końcu grzejnikiem i wszystko w nim chłodne.

  • szynszyl1337, #

    Zgadzam się - swego czasu miałem hd7870, które mi nie starczało i przeniosłem się na GTX 970 nie odczułem większej różnicy, ale później nadszedł r9 290x i niestety z niego zrezygnowałem na rzecz gtx 980 tylko ze względu na bijący żar z PC. Obecnie 980-tka jeszcze w pełni mi starcza, choć kusiło mnie 1080, jednak przeczekał pewnie na tym co mam do kolejnej generacji żeby kupić coś w okolicy 120-160, max 180W tdp.

  • Eternal1, #

    Dlaczego porównujesz TDP karty profesjonalnej do TPD karty gaming-owej?
    Przeznaczeniem VegaVII jest sektor PRO więc wydajność i TDP porównuj z kartami PRO zielonych.

  • JanuszJestem, #

    Sektor pro? To dlaczego sama Lisa na konferencji zapowiadała prezentacje szczycac się jak to amd kocha graczy, zwiastujac powrót do segmentu highend? Weź się człowieku nie ośmieszaj.

  • dariozata, #

    Ta karta to czysta kpina! Wydajnosc jest nedzna i nie obsluguje najnowszych technologii Ray-Tracingu i obslugi sztucznej inteligencji!
    Przypominam ze gdyby bylo mozliwe na ''nowej'' karcie AMD wlaczenie DLSS i Ray Tracingu to ta karta po prostu by nie podolalaby i liczba klatek spadlaby znacznie ponizej 30 fps w Full HD!!!
    Kpina, kpina i jeszcze raz kpina ze strony AMD!!! To nie jest karta graficzna ktora mozna okreslic Next Generation tylko Previous generation!!!

  • BariGT, #

    Skoro żadna gra nie obsługuje tych "najnowszych technologii" to po co sobie zawrac tym głowe?

  • owatanka, #

    3840 procesory strumieniowe? czy mi sie wydaje czy to nie jest pelna vega...
    Pelna vega to 4096 procesorow strumieniowych wiec moze i wyjdzie wersja cos jak titan albo Ti u zielonych albo radeon 764 :)
    Vega 64 - 486mm²
    radeon VII - 331mm2

    ps. anandtech twierdzi ze radeon 7 ma 64 rasteryzery a nie 128 ale moga sie mylic ktos wie?

  • Paweł Maziarz, #

    Tak, to nie jest pełny rdzeń Vega 20. Pełny ma 64 bloki nCU (4096 SP) - tak jak w Radeonie Instinct MI60

    PS. Prawda, jest 64 rasteryzatorów

  • kero8, #

    W grafice 3D (nie piszę o grach) duże znaczenie ma ilość VRAMU (Substance Painter, Redshift) i ta karta z 16GB jest bardzo dobrą propozycją, bo przy 8GB na GTX1070TI eksportowanie map 8K trwa bardzo długo ( GPUZ pokazuję, że VRAM jest w niemalże 100% zapełniony). W renderowaniu niedługo mogą zacząć być używane rdzenie RT (Octane, Redshift, Vray RT), więc tutaj narazie lepsza powinna być nVidia. A niektórzy ciągle chrza*nią giereczkach jakby to była karta dla nich. Ludzie w branży 3d nie patrzy się na pobór prądu i overclocking tylko wydajność na stockowych parametrach, ilość RAMu i STABILNOŚĆ PRACY.

  • Kapitan Nocz, #

    ta karta nie jest żadną propozycją do programów, które wymieniłeś może z wyjątkiem Substance Paintera, bo reszty nie obsłuży ze względu na brak wsparacia CUDA

  • suntzu, #

    Np. Vray ma RT oparte na OpenCL i na radeonach się to wywala, a na NV działa wolniej niż na CUDA.

  • BitBaron, #

    Granie jest dla Gimbazy napiszcie lepiej jak bedzie ta karta kopać kryptowaluty np Ethereum

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.