11 czerwca 2019, Paweł Maziarz

AMD Radeon RX 5700 i RX 5700 XT - odpowiedź na GeForce RTX 2060 i RTX 2070

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne, Tematyka: AMD Radeon AMD Na Topie E3 AMD Navi, Producenci: AMD

W końcu doczekaliśmy się premiery kart graficznych AMD Navi. Na rynku pojawią się dwa modele, które mają konkurować z akceleratorami Nvidia Turing.

Premiera kart graficznych AMD Navi to jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń ostatnich miesięcy. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, podczas konferencji Next Horizing Gaming Event na targach E3 producent ujawnił więcej szczegółów o nadchodzących modelach. Czego możemy się spodziewać?

Generacja Navi

Generacja Navi to kolejny krok w rozwoju kart graficznych AMD. Akceleratory bazują na nowej architekturze RDNA i są produkowane w niższym procesie litograficznym (7 nm vs 14 nm).

AMD RDNA

Producent chwali się, że nowa architektura pozwala uzyskać 25% wzrostu wydajności na zegar i cechuje się o 50% wyższą wydajnością na wat w porównaniu do generacji Vega. Nie bez znaczenia jest też lepsza funkcjonalność architektury - obsługa PCI-Express 4.0, a także usprawniony Radeon Media Engine i Radeon Display Engine.

AMD Radeon RX 5700 XT

Radeon RX 5700 XT to topowy przedstawiciel generacji Navi. Konstrukcja bazuje na układzie graficznym z 40 jednostkami obliczeniowymi – łącznie dają one 2560 procesorów strumieniowych 160 jednostek teksturujących i 64 jednostki rasteryzujące. Oprócz tego udostępniono 8 GB pamięci GDDR6 256-bit o przepustowości 448 GB/s.

AMD Radeon RX 5700 XT - wydajność

Według deklaracji producenta, karta sprawdzi się podczas grania w jakości 1440p z maksymalnymi ustawieniami graficznymi. Docelowo ma ona konkurować z modelem GeForce RTX 2070, gdzie przeważnie zaoferuje o kilka – kilkanaście procent lepsze osiągi.

AMD Radeon RX 5700 XT

AMD Radeon RX 5700 XT - budowa

Referencyjny model został wyposażony w efektowne, aluminiowe chłodzenie z turbiną. Do dyspozycji oddano jedno wyjście HDMI 2.0b i trzy DisplayPort 1.4 HDR, które pozwalają przesyłać obraz w jakości 4K 240Hz, 4K HDR 120 Hz lub 8K 60 Hz. Dodatkowe zasilanie doprowadza 6- i 8-pinowe złącze, a TDP oszacowano na 225 W (dla porównania u konkurenta jest to 175 W).

AMD Radeon RX 5700

Niżej w hierarchii plasuje się Radeon RX 5700 (bez dopisku XT). Karta wykorzystuje układ graficzny Navi 10 ograniczony do 36 jednostek obliczeniowych, co przekłada się na 2304 procesory strumieniowe, 144 jednostki teksturujące i 64 jednostki rasteryzujące. Konfiguracja VRAM pozostała bez zmian, więc nadal udostępniono 8 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 448 GB/s.

AMD Radeon RX 5700 - wydajność

Zwykły 5700 też pozwoli na granie w 1440p, ale w tym przypadku mówimy o konkurencji dla GeForce’a RTX 2060 – w zależności od gry ma on być o kilka – kilkanaście procent wydajniejszy, aczkolwiek zdarzają się tytuły, gdzie różnica przekracza 20%.

AMD Radeon RX 5700

Karta wykorzystuje trochę skromniejsze chłodzenie (również z turbiną). Do dyspozycji oddano taki sam zestaw złączy (tj. HDMI 2.0b i 3x DisplayPort 1.4), a dodatkowe zasilanie doprowadza 6- i 8-pinowe złącze. TDP w słabszym modelu wynosi 180 W, więc o 20 W więcej niż w konkurencyjnym GeForce RTX 2060.

Model Radeon RX 5700 Radeon RX 5700 XT Radeon VII
Generacja Navi Navi Vega II
Układ graficzny Navi 10
(7 nm)
Navi 10
(7 nm)
Vega 20 XT
(7 nm)
Procesory strumieniowe 2304 2560 3840
Jednostki teksturujące 144 160 240
Jednostki rasteryzujące 64 64 64
Taktowanie/boost 1465/1725 MHz 1605/1905 MHz 1450/1800 MHz
Moc obliczeniowa 7,95 TFLOPS 9,75 TFLOPS 13,44 TFLOPS
Pamięć wideo 8 GB GDDR6 256-bit 8 GB GDDR6 256-bit 16 GB HBM2 4096-bit
Taktowanie pamięci 14 000 MHz 14 000 MHz 2000 MHz
Przepustowość pamięci 448 GB/s 448 GB/s 1024 GB/s
TDP (zasilanie) 180 W (6 + 8-pin) 225 W (6 + 8-pin) 295 W (2x 8-pin)
Cena $379 $449 $699

Cena i dostępność

Karty graficzne AMD Navi trafią do sprzedaży 7 lipca, więc tego samego dnia co nowe procesory Ryzen. Radeon RX 5700 został wyceniony na 379 dolarów, natomiast wydajniejszy Radeon RX 5700 XT na 449 dolarów (u nas powinno to być odpowiednio około 1750 i 2100 złotych). Póki co nic nie wiadomo o niereferencyjnych konstrukcjach.

AMD Radeon RX 5700 XT i RX 5700

AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition

To jednak nie koniec rewelacji, bo AMD przygotowało również model Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition - specjalną wersję na 50-lecie istnienia firmy AMD. Karta pracuje z wyższymi taktowaniami (więc powinna oferować ciut lepszą wydajność) i wyróżnia się efektownym, czarno-złotym chłodzeniem. Jubileuszowa wersja została wyceniona na 499 dolarów i będzie sprzedawana przez stronę producenta.

Trzeba przyznać, że nowe karty zapowiadają się naprawdę obiecująco – oferują dobrą wydajność, cechują się dobrą funkcjonalnością i nie odstają aż tak bardzo pod względem współczynnika TDP. Szykuje się poważna konkurencja dla modeli Nvidia Turing. Jak będzie w rzeczywistości? Przekonamy się po testach. Stay tuned!

Źródło: AMD

Sonda

Co sądzisz o modelach Radeon RX 5700 i RX 5700 XT?

  • 18
  • 18
  • 8
  • 58
Głosowanie dostępne tylko w wersji PC. Już wkrótce wersja moblina.

Komentarze

  • piotreeeek, #

    Czy to nie tej architekturze Navi ma bazować PS5?
    Jesli najmocniejsza karta 5700XT ma wydajność taką jak RTX2070, a PS5 pewnie wyjdzie za rok/póltora to raczej szukuje sie kolejny wydajnościowy szrot na starcie, wzorem PS4.
    Czekajcie, jak to leciało..."PS5 ma być w 8K,120fps, raytracing, kilkunastokrotnie szybsze loadingi" i do tego wydajność w najlepszym razie 5700XT ?buahahahahahahahahahahahahaha

  • awesome1337, #

    jaka tobie to różnice trollu robi jak xbox bedzie miał praktycznie identyczny spec?

  • piotreeeek, #

    Czyli za rok/póltora wyjdzie PS5 ktore będzie miało w najlepszym razie wydajność dzisiejszego RTX2070 (bo przecież AMD nie dostarczy nic mocniejszego na Navi od tego 5700XT), gdzie nawet w opisie jest podane że to wydajność do 1440p, ale niebieskie gimbusiki liczą że dostaną 4K w 60fps i super hiper grafike?
    Buahahahahahahahahaahahahahahahahahah
    To ja już radze niebieskiej gimbazie szykować kolejną kase, 3 lata później na kolejne wersje konsol z dopiskiem PRO. Chyba że sa tutaj jeszcze jakieś niebieskie jelenie , które myślą że taka wydajność wystaczy na kolejnych 6 lat Buahahahahahaha
    I jeszcze te szumne zapowiedzi w stylu "8K,120fps, raytracing" Buahahahahahahahhahaha no nie moge, ale beka buahahahahahahahahahahaha

  • awesome1337, #

    idź się leczyć debilu

  • piotreeeek, #

    Kolejny rozgoryczony niebieski leming który myslał że PS5 bedzie mieć specyfikacje z kosmosu buahahahahahahha

  • awesome1337, #

    jedyna konsola jaką w życiu posiadałem to gamecube ale ok jestem niebieskim lemmingiem lol

  • BariGT, #

    "Czyli za rok/póltora wyjdzie PS5 ktore będzie miało w najlepszym razie wydajność dzisiejszego RTX2070"

    Hahahahhahahahahahaahahaha

  • pablo11, #

    8K i 120FPSów będzie i to jak najbardziej. To są możliwości konsoli podane. Czyli ile da radę wyświetlić na ekranie maksymalnie, nie jest podane, że 8k będzie w grach i że 120FPS będzie w grach.
    Poza tym, konsole będą miały ponad to co ma zaoferować Google Stadia, czyli to 5700XT, albo coś delikatnie mocniejszego ma być częścią APU, to i tak dobrze.
    Pytanie jaka cena, bo ja nie sądzę, że przy dzisiejszych cenach kart graf zejdą z ceną

  • szymcio30, #

    pablo11
    Najmocniejszy Xbox X miał zapewnić 4k 60fps i wszyscy wiemy jak się skończyło. A Ty wierzysz w 8K 120fps?? Przecież połączone w SLI RTX 2080Ti nie zapewniają 60fps w 8k!!! Chłopcze zejdź na ziemię;)

  • hokopl, #

    @piotreeeek "Czy to nie tej architekturze Navi ma bazować PS5?
    Jesli najmocniejsza karta 5700XT"
    A kto powiedział że GPU w PS5 to dokładnie kopia RX 5700 xt? Masz jakieś nowe info czy po prostu typowe "nie wiem ale się wypowiem"?
    Zobacz sobie z jaką specyfikacją wystartowało PS4 i jak wyglądają niektóre gry na niej zanim zaczniesz biadolić bez sensu. Słowo optymalizacja jak i zamknięta architektura widze że są dla ciebie czarną magią...

  • mobil12, #

    czemu karmicie tego młodocianego trolla ?
    on chce tylko zaistnieć ...

  • awesome1337, #

    i gdzie ta wydajność rtx2070/2080 za 300-350$ :(?

    miało być tak pięknie

  • piotreeeek, #

    Bedzie za półtora roku w PS5. Czyli znowu low detale, pseudo raytracing i wmawianie sobie że exy są i tak najpiękniejsze :D

  • pablo11, #

    Pseudo Raytracing to jest w większości gier obsługujących RTX, w konsolach nie spodziewałbym się niczego lepszego w 30FPSach. Jedyny raytracing jaki wyszedł w pełnej wersji to chyba ten na Vulcanie w Quake 2.

  • piotreeeek, #

    Na konsolach nawet tego nie będzie tylko jakaś proteza udająca raytracing.

  • Chiny_X, #

    Dokladnie tak jak teraz jest na kartach nvidii.
    Czyli jak to ujoles 'proteza' , w dodatku z jednym stopniem swobody.

  • hokopl, #

    @pablo11 Dokładnie, Quake 2 to jedyny tytuł który wspiera pełny ray-tracing. Niestety 20-letnia gra chodzi w 60 klatkach przy 1080p jedynie na karcie za ponad 5k...

  • pablo11, #

    No ja miałem nadzieje, że skoro cena produkcji, bedzie niska, to cena produktu też. A to taką marżę narzucili, że to nie jest konkurencja cenowa dla Nvidii. Więc niska podaż prawdopodobnie jest na 7nm.

  • leon-san, #

    No cóż - rozczarowali mnie. Też liczyłem, że konkurent 2070 będzie tańszy. Czyli lekko poniżej 2000.
    W tym momencie pewnie wzrosło wyszukiwanie 2070 na portalach z używkami.

  • kristof080, #

    I tak jest taniej niz u konkurencji. Referent na stronie NVidia kosztuje 599$.

  • legoras, #

    Jest moc !
    Po 3 latach amd DOGONIŁO nvidie w perf/Wat + dogonili ich cenowo! Niech w tyłech taki śmiecio produkt sobie wsadzą przepłacony.

  • hokopl, #

    @legoras
    Masz rację bo przecież wszyscy kupują karty biorąc pod uwagę zużycie prądu a nie wydajność/wydanych złotówek :)
    Jeśli cenowo 11% mniej mam do zapłacenia za taką samą lub lepszą wydajność od RTX 2070 nazywasz przepłaconą, to w takim razie jak skomentujesz $499 za kartę Nvidii?
    Polecam odciąć się od sieci i wrócić na lekcje matematyki bo coś ciężko ci to wychodzi.

  • awesome1337, #

    tylko to 11% masz w benchmarkach prosto od amd
    w praktyce pewnie będzie to dużo bliżej a nvidia zawsze może zejść z ceną

  • hokopl, #

    Masz rację że Nvidia może zejść z ceną i tego spodziewa się także AMD. W obydwóch przypadkach mamy spory margines na obniżanie cen, jeśli ktośmyśli że tak nie jest, proszę spojrzeć sobie na wielkość rdzenia w Vedze 64 a Navi, plus o wiele tańsze pamięci w porównaniu do HBM2

  • awesome1337, #

    >W obydwóch przypadkach mamy spory margines na obniżanie cen

    tylko że nvidia bedzie prawie rok po premierze RTX i stac ich na takie ruchy

    amd raczej nie zrobi obniżki chwile po premierze

  • mobil12, #

    rok po premierze i coraz więcej na reklamę wydaje bo bajery nie uzasadniły zaporowych cen i sprzedaż spadła na ryło ...

  • awesome1337, #

    masz jakieś źródło które to potwierdza czy sobie sam wymyśliłeś teorie?

  • człowiek-taboret, #

    I do tego co napisał @awesome AMD nie ma RT i Tensorów.

  • mjwhite, #

    Moc jest ale jak nv wyskoczy w przyszłym roku z 7nm to się nie pozbierają.

  • Qanon, #

    AMD wypuściło... kopie kart Nvidii w kolorystyce AMD. Praktycznie ta sama wydajność za podobną cenę. Takiego scenariusza mało kto się spodziewał :| Realnie to każdy będzie mógł wybrać pomiędzy naklejkami. Czekam na procesory. Tu powinno być lepiej. Albo jednak poczekam z tym entuzjazmem.

  • awesome1337, #

    >Takiego scenariusza mało kto się spodziewał

    chyba raczej każdy kto ma mózg, amd to nie jest organizacja charytatywna

  • Qanon, #

    Aż cię zacytuję:

    awesome1337

    2019-06-11 02:21

    i gdzie ta wydajność rtx2070/2080 za 300-350$ :(?

    miało być tak pięknie


  • awesome1337, #

    serio nie widzisz tego oczywistego sarkazmu??

  • szymcio30, #

    Radeon VII potrafi dostać po pupci od starej GTX 1080 Ti, to jakim cudem NAVI ma być wydajniejsze o 20% od 2070? Tylko ceną mogą się obronić. Jednak wątpię aby 5700XT było do kupienia za 2000zł

  • indianad, #

    I nagle wszyscy fanboye AMD ucichli na temat stosunku wydajność/cena :D Przesadzili z ceną goście od AMD.

  • hokopl, #

    Od 20 lat nie miałem karty Nvidii, w tej chwili taki RX 5700 XT jest dla mnie lepszą opcją niż RTX 2070 bo jest po prostu tańszy. $50-niewiele, ale zawsze coś.
    Dxr? Sorry ale 3 gry imitujące ray-tracing po ponad pół roku czasu gdzie tylko w 1 widać niewiele lepszą grafikę kosztem fps-ów czy rozmazany dlss nie robi na mnie wrażenia. Mamy na dodatek Quake 2 z pełną obsługą dxr-super, 20 letnia gra wymagająca karty za ponad 5k do gry w 1080p/60fps
    Ray-tracing to przyszłość? Tak, ale nie w tej chwili. Za mało mocy obliczeniowej, może niech najpierw developerzy wydadzą konkretne tytuły na konsole nowej generacji. Bo narazie to wygląda jak z akceptacją VR

  • jacy4, #

    Zdecydowanie za drogo.

  • hokopl, #

    $449 za taką samą lub niewiele lepszą wydajność RTX 2070.
    Jest drogo bo każdy spodziewał się tych kart za pół-darmo, ale jeśli $449 to dużo, to jak nazwiesz taką samą wydajność za $499 od Nvidii?

  • jacy4, #

    Tyle że 2070 da sie kupić w ameryce już właśnie za te $449. Więc po co kupować AMD jak można mieć za tyle samo nvidie, która ma dodatkowe bajery typu rtx?

  • Xaros, #

    Wydajność wnioskujesz ze slajdów AMD, o ironio... Poczekaj na niezależne testy i faktyczną dostępność w sklepach, a nie szczekasz na każdy komentarz jak pies obronny AMD.

  • Siderion, #

    Niestety trochę mnie zasmucili. Obecnie bez problemu można kupić RTX2060 za ok 1400zł. Sądziłem, że AMD odpowie w tej cenie czymś znacznie wydajniejszym, albo tak samo wydajnym ale tańszym, a tu wychodzi że będzie trochę wydajniej i trochę drożej ;/ Jeżeli NV do tego wprowadzi ulepszonego 2060 a dotychczasowy jeszcze spadnie z ceną to już niestety kiepsko. Szkoda, po 2 kartach nV chętnie bym wrócił do AMD.

  • Dunny, #

    Rej trejsingiem to bym sobie głowy nie zaprzątał przez następne 5 lat. Dzisiaj to tylko bajer ,który niczemu nie służy, no chyba ,ze fanboj chwali sie w necie ,ze 20 letni Kłejk ma RT a i tak wygląda ..no jak kupa. Cieszyć sie anleżyz tego ,ze AMD ma wreszcie dobry czip i nie odstaje od konkurencji wydajnosciowo. Cena? no cóż na razie to nowosc a ceny zaraz spadną i każdy fanboj kupi dobrą i szybką akrtę czy to NV czy AMD.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Psst... Chciałbyś przetestować naszą nową stronę? :)